Gå til innhold

Høy eller lav forbrenning?


Anbefalte innlegg

Er det virkelig sånn at noen kan spise så mye usunt de vil og ikke legge på seg, eller er det sånn at alle har ca lik forbrenning? :)

Hvis jeg ikke husker feil, så tror jeg leste at noen sin forbrenner justerer seg etter matmengden altså spiser du mere får du høyere forbrenning, men at det ikke var sånn for alle.

Hva mener dere stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med lik muskelmasse, høyde, vekt, kjønn osv - så er det ikke noe særlig forskjell i forbrenningen til normale friske folk.

Men med variabler i overnevnte faktorer så blir det selvsagt forskjellig forbrenning. Jeg trenger minst 4000 kcal for å holde vekta. Ei random tjukkasdame i 40åra trenger ikke halvparten av det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis to jenter, på samme alder, ganske lik høyde og vekt. Hvis du tenker på baseforbrenningen dems, vil den være ganske så lik? Skjønner jo at hvis hun ene trener 2 timer mere om dagen at hun kan spise mere, men utenom det:)

Ja, det er liten variasjon i basalforbrenning. Variasjoner i muskelmasse er mest aktuelt hos menn. En kilo muskelmasse forbrenner 13kcal mer per døgn enn et kilo fettvev ville gjort, men dette er små variabler hos kvinner. Det samme gjelder ulikheter grunnet forskjeller i O2-opptak. På generell basis er bmr ganske lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er liten variasjon i basalforbrenning. Variasjoner i muskelmasse er mest aktuelt hos menn. En kilo muskelmasse forbrenner 13kcal mer per døgn enn et kilo fettvev ville gjort, men dette er små variabler hos kvinner. Det samme gjelder ulikheter grunnet forskjeller i O2-opptak. På generell basis er bmr ganske lik.

Så generelt, jenter som er tynne og spiser mye usunt spiser bare rett og slett lite annen mat eller ja lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så generelt, jenter som er tynne og spiser mye usunt spiser bare rett og slett lite annen mat eller ja lite?

ja, det kan være at de spiser lite totalt sett eller har et aktivitets nivå som gjør at man uansett er i energi balanse/underskudd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...