Gå til innhold

Anbefalte innlegg

De fleste fullbårne unger veier rundt tre og en halv kilo stort sett uansett. Det skal mye til å øke kroppsvekten, men underernæring, røyking, alkohol, rusmisbruk og stress kan gi lavere fødselsvekt. Disse faktorene er definitive, det er ingen tvil om at de påvirker fødselsvekt (og mye annet). Det gjelder også enkelte medisiner mor bruker, men det er en spesialistsak.

Forøvrig er ikke all denne graviditetsanalyseringen godt for deg. Spis maten din, rug på ungen og så går ting av seg selv.

Hehe, det har du helt rett i. Er bare at jordmor har stressa med at hun har målt babyen stor og da begynner jeg å tenke. Og siden jeg ikke har fått noe skikkelig svar på noe må jeg jo begynne å lure...

Fortsetter under...

Men satt akkurat og tenkte på at jeg var 46 cm og 2500 g da jeg kom til, riktignok 5 uker for tidlig. Mamma spiste følgende hver dag: 3 gullbrød + 3 troika sjokolader, 10 brødskiver på jobb, middag, nattmat med brødskiver i nattskuffen + flere skiver til både frokost og lunsj. Da kan umulig kostholdet ha noe å si ?? Merkelig at jeg da var så liten, og fortsatt hadde blitt målt til 3000-3200 til termin. Merkelig det der. Men det er vel bare å gi opp og spise akkurat det man føler for. Jeg med mine 3-4 kg til nå har vel strengt talt ikke så mye å klage på, føler jeg :p

Ligger kiden innenfor 90 persentilen - no worries. Hadde kiden vært utenfor normalområdet, hadde nok jordmor allerede gjort noe. Ut i fra en dårlig husk kan lav fødselsvekt skyldes: alkohol, røyking, prematur, infeksjoner, enkelte medikamenter, preeklampsi, malformasjon av livmor, defekt placenta. Høy fødselsvekt kan skyldes diabetes hos mor, enkelte syndromer, enkelte medikamenter.

Ellers er jo alle folk forskjellig. Noen blir stor, noen blir små. Guttefostre har også en tendens til å være større enn jenter. Vil tro om du googler "small/large for gestational age" finner du mye rart. Les deg i hjel, diagnostiser deg og ungen med et par diagnoser = fin kveld.

1471-2431-3-13-2-l.jpg

det eneste jeg har hørt som kan øke barnets vekt endel under svangerskapet, og som vi til dels kan regulere selv, er vell svangerskapsdiabetes...

jeg har hatt stoore symfysemål i alle mine 3 svangerskap, ungene bikket 4kg akkuratt...

jeg hadde masse fostervann alle gangene også, men dette ble ikke oppdaget før vannet gikk..

i det siste svangerskapet mitt gikk jeg opp 6 kg, hvor 4 av dem var de første 2 mnd...

likevell var magen min enorm, og jeg var på et par ekstra kontroller for å følge med på størelsen!

hun var som sagt rett over 4 kg, og 52cm lang... ganske så normal

det skal også sies av jeg var ganske så overvektig i forkant av hvert svangerskap, og den søte magen du har nå hadde vell jeg da jeg var 3 mnd på vei! hihi...

det er typisk av disse jordmødrene å "stresse" når barnet er stort eller lite, uten å gi konkrete grunner, og somregel helt uken grunn til å stresse heller...

babyene vokser i rykk og napp, plutselig syns hun målene er små...

alle ungene kan ikke veie 3,7kg, liksom! hihi..

om målene blir for store, får du en ekstra ultralyd ved 35 uker( tror jeg?? rundt der hvertfall) og så legges det opp en slagplan etter det...

Jeg har tre jenter. Selv er\var jeg slank under svangerskapene. La på meg mellom 12 - 15 kg med alle. Gikk opp, rett ned igjen, så opp, ned så opp og ned igjen:p

Mine barn var 3720 gram, 3710 gram og 3780 gram

Jeg spiste akkurat det jeg ville, men jeg har aldri vært den som er mest glad i godterier.

Annonse

Du får nok ingen svar av den grunn at der ikkje er noko klart svar. Det blir sagt at det til ei viss grad er arveleg, men ikkje så veldig. Det har mykje med næringstilgongen til babyen og kostholdet til mora, såklart med mange "ulogiske" resultat.

Fødselsvekta eg ikkje så farleg i grunn, så lenge ungen har fått dei næringsstoffa den treng. Bror min var f.eks. godt over 5kg då han vart født, og har ikkje hatt noko plager i ettertid (verken overvekt, diabetes eller andre plager som kan vere knytta til høg fødselsvekt). Mine ungar vog 3460g og 3300g, og då hadde eg sunnast livsstil då eg gikk med den tyngste ungen i magen. Vart litt overaska av det(både med tanke på livsstil/kosthold, men og fordi unge nr.2 som regel er litt tyngre enn nr.1).

Og det at dei måler ungen som stor skal du ikkje bekymre deg for. Ei som gikk gravid samtidig som meg, hadde fått målt ungen til kjeeeempestor, og dei måtte belage seg på å få ein unge på rundt 5kg. Ungen hadde fødselsvekt på rundt 3,5kg, og det var ein overtidsbaby.

Så lenge ungen ligg rett og hovudet ikkje er kjempedigert, går det som regel heilt problemfritt:)

Er du engsteleg for stor baby, kan det vere lurt å ikkje få i seg for mykje sukker, det var ein av hovudsynderane når det kom til høg fødselsvekt for nokre år tilbake (i allefall det mine jordmødre har sagt).

Det beste er å ikkje stresse, det har verken du, ungen eller omgivelsane godt av;)

Lykke til med resten av svangerskapet, fødselen og tida etterpå:)

Det jeg syns er så merkelig med at jeg har fått beskjed med at jeg får en stor baby er at jordmor bare tar utgangspunkt i symfysemålet. Ellers har jeg ikke noe spesielt stor mage, så selv om babyen kan ligge dypt, som førstemann gjorde, ser jeg ikke hvor jeg skulle hatt plass til noe monsterbaby :p

ja, det er litt rart...

et stort symfysemål kan jo like gjerne skyldes mye fostervann??

men, fortsetter dette sånn får du jo en ekstra ultralyd, så da får du bedre svar!

Ja, det var det jeg også syns var så rart at hun sa at oi denne blir stor bare av å måle magen min liksom :p haha. Snart ny undersøkelse, så da skal jeg be om mer info ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...