Gå til innhold

Matpakke og lage mat for flere dager


njofra

Anbefalte innlegg

Hei.

Det vanskeligste med å gå ned i vekt er dette med kosthold.

og for å ta det helt ut, for å greie å kontrollere matinntaket mitt tenkte jeg å lage mat, porsjoner for flere dager fremover.

Er det noen som har erfaring med det?

Jeg er avhenging av 1-2 måltider i løpet av arbeidsdagen også(frokost og mellomåltid, lunsj spiser jeg i kantina).

Utfordringen er at vi har kjøleskap men ikke mikro.

Jeg har god nok kontroll til å kunne sette sammen fornuftige måltider basert på næringsinhold og kalorier.

Men hvordan skal jeg greie å holde maten fersk/spiselig i flere dager?

finnes det noen spesielle matbokser, poser osv...

Kom gjerne med dine tips.

Målet mitt er å gå ned i vekt, ned i fettprosent igrunn og har planer om å kjøre dette i 4 uker.

Forsøke da med å lage mat for 3-4 dager av gangen.

Normale dagen min ser slik ut:

Frokost ca kl 07:00(på jobb)

Lunsj ca kl1030(salat med en brødskive eller sunn varmmat, kommer an på dagen)

Mellommåltid(kl13-15 en gang. Som oftest trenger jeg ca kl 13 og spiser etter trening).

Middag ca. 17.(her spiser jeg alt for mye og tenke med å planlegge fremover å kunne begrense meg)

Kveldsmat(desverre blir det alt for diverse her...men planen er å avslutte med frukt)

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Jeg personlig er en stor fan av havregrøt!

Kjøp en pakke og ha det i skapet, og du vil aldri bli lei! Jeg "mikser" det opp med syltetøy, peanøttsmør, kanel og sukker, bær, frukt, cottage chesse osv.

Dette varer en stund og du behøver bare å kjøpe "tilbehøre" av og til ;)

Til middag lager jeg store posjoner av en rett i helgene og fryser ned har alt fra 10-15 forskjellige retter i fryseren vær uke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tette matbokser.

Jeg steker gjerne opp kylling for flere dager og hiver det i en stor matboks, rester som f. eks papirka, mais, salat går alt i en annen så mikser jeg det sammen før jeg går på skolen.

Dagene hvor jeg er lat så kan jeg lage reke salat og hiver f. eks inn noen blåskjell på toppen får en "sjømat" salat.

Det er ganske lett å ordne gode lunsjer / mellommåltid på skolen: Hintet er kyllingsalat, tunfisk salat, etc. Det er lett og tar kort tid og du kan lage for mange dager i forveien.

Vil du ned i fettprosent kan du sikkert prøve å kutte ut brødet mitt på dagen og prøve spise litt mer protein der.

Jeg bruker å spise mest karbo til frokost, og kutte det helt ut iallefall til kvelds.

Til frokost så hender det at jeg har dårlig tid så da drikker jeg rett og slett frokosten:

Moser dette i blenderen, copy pastet bare fra boka (Dolce Diet, Living Lean). Har jeg tid tar jeg et bløtkokt egg eller to i tillegg.

1 cup blueberries

1 cup strawberries

1 orange

1 banana

1⁄2 cup uncooked oat bran or buckwheat (G) 1⁄2 cup almond milk

1 Tsp. honey

10 ice cubes

Combine in blender and blend until creamy.

Jeg kan f.eks på en vanlig dag:

Frokost: Havremixen over

Mellom: Frukt mix (Kiwi, Jordbær, Blåbær++) 150-200g.

Lunsj 1: Kyllingsalat:

Mellom: Banan om det er en stud til middag, ellers frukt etc.

Middag: Proteinbasert, kjøtt, fisk ++

Kvelds: Noe lett, kanskje to egg, kan være alt men prøver å unngå karbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg ganske kresen på middagsmat som har stått over 1-2 dager i kjøleskapet. Vasne salater og gummiaktig kjøtt...neehh, høres ikke ut som noe god slankemetode.

Hvorfor vil du tilberede alt på forhånd? Hadde det ikke holdt å lage en matplan, kjøpe inn alt i begynnelsen av uka og ta det fra der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg ganske kresen på middagsmat som har stått over 1-2 dager i kjøleskapet. Vasne salater og gummiaktig kjøtt...neehh, høres ikke ut som noe god slankemetode.

Hvorfor vil du tilberede alt på forhånd? Hadde det ikke holdt å lage en matplan, kjøpe inn alt i begynnelsen av uka og ta det fra der?

Litt enig der.. Jeg har prøvd å lage porsjoner og ha klar i kjøleskapet, men jeg orker ikke spise det en gang når det kommer til stykket.. Derimot har jeg alle råvarer i huset, og det tar ikk spesielt lang tid å smelle sammen en salat, wok, smoothie el.l. når alt allikevel er i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager ikke for flere dager av gangen, men holder så og si alltid av en ekstra porsjon etter middagen og spiser dette til lunsj dagen derpå (litt avhengig av hva jeg har hatt til middag da... Indrefilet er ikke noe jeg sparer på for å spise kaldt altså;) ). Eventuelt så lager jeg salat kvelden i forveien, jeg har lagt meg til en vane der morgendagens lunsj alltid er klar i kjøleskapet kvelden før. Har gjort det i mange år og det fungerer fin-fint, og alle på jobb er misunnelige på mine gode lunsjer:D.

Så til det du spør om - jeg bruker helt vanlige bokser, ikke noe fancy greier. Alt fra bokser beregnet på mat (Tupperware-lignenede) til gamle isbokser. Viktigste er at de har tett lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

takk for alle bidrag her.

Siste uken har jeg vær ute etter den perfekte boksen , da gjerne med flere avluker og er tett, samt at den ikke åpnes lett.

fortsetter letingen fordi de 3 jeg teste forrige uke alle ble ikke brukenes etter en vask i oppvaskmaskinen selv om det står på dem at de kan vaskes der.

Lokket var rett og slett ikke tett lenger.

Virker som om jeg skal investere in ordenlig tupperware boks bare jeg finner en som er passe i størrelse og form:)

Idag var jeg flink, kom akkurat tilbake fra lunsj hvor jg spiste kylling salat med veldig lite dressing og en del cottage cheese, med ei veldig tyn og grov brødskive.(av det tykke og kompakte slaget)

Samtidig har jeg med med par tomater, kokte poteter og ovnsbakt kylligfilet til mellommoltid ca kl 13:30 og middag ca kl 17.

så får vi se om jeg greier å avstå fristelsen ikveld da vi skal ha familien over og feier bursdag til han miste hjemme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste uken har jeg vær ute etter den perfekte boksen , da gjerne med flere avluker og er tett, samt at den ikke åpnes lett.

Hvis det bare er boksene du skal ha har Clas Ohlson noen helt greie plastikkbokser til 3 for 29,- eller noe. De er tette og har holdt bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så får vi se om jeg greier å avstå fristelsen ikveld da vi skal ha familien over og feier bursdag til han miste hjemme:)

...Og hvis du ikke greier det, så husk: Det er ingen krise!! Minsten har bare bursdag en gang i året. Ikke dermed sagt at man trenger å fråtse, men om så skulle skje at planen slo litt sprekker, så...Jaja, ny frisk i morgen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...