Gå til innhold

Interessante artikler


Eivind Eliasson

Anbefalte innlegg

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/musclespecific_hypertrophy_chest_triceps_and_shoulders

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/muscle_specific_hypertrophy_biceps_back_and_lower_body

Disse 2 synes jeg var interessante å lese, greit å vite om man vil ha størst mulig volum hvilke rep\belastningsintervall man bør velge. De fleste har vell fått med seg at f.eks underarmene og leggene bør trenes med et høyt repantall. At nøytralt grep med både lavt og middels antall reps er best for biceps\brachio visste jeg heller ikke. Brachio utgjøre jo mye av størrelsen til biceps siden den presser den opp, noe som kan forklare hvorfor jeg fikk mer volum da jeg trente mye chins med lavt repantall uten å trene bicepscurl, mens volumøkningene uteble da det var lite chins og mye bicepscurl på programmet. At hamstrings vokser mer ved få reps (rundt 5) og setemusklene og korsryggen bør ha 5-10 visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lars K: Det vet jeg lite om, men antar det dreier seg om biopsi av muskler hvor man ser på fiberfordelingen og derav kan trekke konklusjoner. Folk er da bygd noe forskjellig, med overvekt mot type I eller type II, men enkelte muskler som underarmer og legger vil det være marginalt med forskjell på siden de i så overveldende grad består av trege type I fibre, eller hamstrings som mest består av raske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars K: Det vet jeg lite om, men antar det dreier seg om biopsi av muskler hvor man ser på fiberfordelingen og derav kan trekke konklusjoner. Folk er da bygd noe forskjellig, med overvekt mot type I eller type II, men enkelte muskler som underarmer og legger vil det være marginalt med forskjell på siden de i så overveldende grad består av trege type I fibre, eller hamstrings som mest består av raske.

De hadde tatt en test der de så på antallet utførte repetisjoner av 80% av 1RM. Ut fra det hadde de bestemt type. I tillegg sa de at stort sett alle var like, men at typen fibre endret seg etter fylte 30 år. Så...akkurat det som sto der så ikke ut som om det var tuftet på vitenskap, men hvordan de kom frem til måleparameterne bygger sikker på forskning. Veldig spennende å lese om håndplassering, for å kjøre flies på den måten de anbefalte er jo ikke akkurat intuitivt. Skal selv prøve å gå over til guiltiotine presses og cable flyes i med pronert grep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, ikke sjekka kildene så nøye jeg, men har sett studier ift muskelbiopsier og da har noe av dette stemt, bl.a underarmer og legger.

Ok :) Om du ser noe spennende om bryst og baksiden av delta, så er jeg veldig interessert. Det er de gruppene som henger mest igjen hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Om du ser noe spennende om bryst og baksiden av delta, så er jeg veldig interessert. Det er de gruppene som henger mest igjen hos meg...

For bakside skuldre: Sideliggende sidehev på skråbenk med kroppen litt framoverbøyd. Hold spennet i muskelen (kutt 10-20% av topp - og bunnbevegelsen) for okklusjonseffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bakside skuldre: Sideliggende sidehev på skråbenk med kroppen litt framoverbøyd. Hold spennet i muskelen (kutt 10-20% av topp - og bunnbevegelsen) for okklusjonseffekt.

Kult - skal prøve det! Kjørte incline flyes med pronert grep i dag. Om ikke annet, så fikk jeg sinnsykt pump ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...