Gå til innhold

Kontakt med musklene?


solsikke_

Anbefalte innlegg

Hei hei :)

Etter å ha lest masse her inne og på diverse blogger, så har jeg endelig kommet i gang med å trene skikkelig styrke (dvs. målrettet trening med gode øvelser som trener store muskelgrupper) og ikke bare "tulle-styrketrening". Jeg er ikke helt ny på å trene øvelser som knebøy, markløft o.l. , har gjort det mange ganger i løpet av de siste 3 årene, problemet er at jeg har ikke gjort det jevnlig. Nå derimot har jeg virkelig kommet i gang med et treningsprogram jeg virkelig liker, og har gjort det 2-3 ganger i uka i 4 uker nå. Jeg har to ulike helkroppsprogram som jeg bytter mellom, og de består blant annet av knebøy, markløft, hip-thrust, armhevinger, skrå benkpress og bulgarsk utfall. Jeg har brukt litt tid på å se på videoer som viser teknikk, så tror jeg har noenlunde kontroll på det, men det jeg lurer på er hva folk mener når de skriver at de får god/dårlig kontakt med musklene? Jeg føler dette er veldig viktig, og at det handler om å aktivere musklene slik at man får maksimalt utbytte av treningen, men hvordan kjenner man om man får god kontakt?? Skjønner at dette sikkert er individuelt, men jeg skulle likevel gjerne hatt noen tips på hvordan jeg kan kjenne det.. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt betyr rett og slett at du aktiverer den muskelen du virkelig skal. For å gi et godt eksempel, så har jeg eksperimentert litt med skråbenk i det siste. Når jeg har benken i ca 45 grader, merker jeg at det tar veldig i skuldrene. Da bruker jeg mye skuldre og armer for å løfte. Hvis jeg senker benken så den er et hakk lenger ned, kanskje på ca 30 grader, merker jeg at jeg løfter med øvre brystmuskulatur - som er målet med øvelsen. Da kjenner jeg at det "brenner" i de riktige musklene, og at de virkelig jobber - det er det som menes med kontakt. Håper det gjorde det litt klarere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man har dårlig kontakt, så betyr det rett og slett at det er noen andre muskler som tar belastningen, enten pga. dårlig teknikk eller f.eks pga ulike stillinger ?

Jeg har fått høre at det er slik ja, f.eks. pga. svakhet i nederste del av knebøy har jeg brukt mye rygg og belastet nakken, derfor har jeg tatt ti millioner knebøy og gjerne opp og ned helt nederst til jeg virkelig fikk "tak i" de rette musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...