Gjest Vimsa Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Har fått konstatert at jeg har lavt stoffskifte, men akkurat på grensen til at legen vil vente litt med å gi meg medisiner... Har fått råd som jeg ikke får helt til å stemme: - kan spise blomkål / kan ikke spise blomkål (dette er favorittgrønnsaken min...) - høyt proteininntak fordi jeg vil ned i fettprosent / lavere proteininntak fordi dette påvirker hormonene - mye cardio for å forbrenne nok siden jeg forbrenner lite / null cardio - ekstremt lavkarbo (type under 15 gram om dagen) / rundt 100 gram siden jeg faktisk trener mye Noen som har tips? Pga leddgikt så trener jeg litt hver eneste dag for å forhindre at leddene mine låser seg. Jeg trener med PT en gang i uken, 2 ganger pilates (le i vei, men har gjort under for rygg og hofter), og har blitt en del cardio i form av boksetimer, spinn, ellipse og gåturer. Mye cardio har gjort meg god og varm så jeg kan tøye ut leddene mine godt Har endelig trent opp leddene til å tåle mer belastning så jeg kan begynne med tyngre styrketrening Så da tenker jeg 1 time med PT + 2 økter med tung styrketrening. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24503-lavt-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Stoffskifte går opp og ned og påvirkes i stor grad av energinntak og aktivitetsnivå. Beklager å si det, men det eneste du gjør ved å spise lite og mindre i tillegg til å være i mye aktivitet fucker du bare storffskiftet ditt til ytterligere og provoserer til en stoffskiftesykdom. Så lite som 1300kcal er mest sannsynlig ikke over hvileforbrenningen din - ikke rart kroppen stritter i mot og setter energiomsetningen din ned Spis mer, tren mindre og ta en ny prøve MsMjau 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24503-lavt-stoffskifte/#findComment-860090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsMjau Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Ligger på ca 1500 kcal, men til tross for mye aktivitet får jeg NULL resultater og ble anbefalt 1300 kcal. Jeg ligger på 2x kg i proteiner, 70 gram karbo og minimalt med fett utenom det jeg får via laks og omega 3 tilskudd. Hva mener du med null resultater? Går du ikke ned i vekt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24503-lavt-stoffskifte/#findComment-860115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Det er veldig vanskelig for oss å vite hva som funker for deg. Jeg har vært i din situasjon. Helt ærlig var det bare en ting som funket for meg-TID og tolmodighet og ikke spise for lite ikke trene for mye og kutte mye ned på karbs,ja 15 -25 gram daglig ca kan faktisk funke veldig bra. Ketogene dietter kan gjenopprette hormonene i kroppen med tiden for mange,derfor dette kan anbefales. For eksempel anbefales de med pcos og som ikke greier å bli gravide slik diett i en tid for å normalisere hormonene i kroppen. Jeg tviler egentlig ekstremt mye på at du legger på deg av 1700 kcal hvis legen mener du har et moderat lavt stoffskifte og ikke trenger medisiner...det henger ikke på greip?Jeg vet at hvis man hopper rett fra 1300 til 1700 kan man i noen uker fortsette å gå opp men vekta vil alltid stabilisere seg en plass,spesielt på så lite som 1700. Bruk tid til å teste litt ting og se hva som funker for deg,for tid er nemmelig noe man må bruke. En-to uker er for lite når man prøver noe nytt også mener jeg,for det har ikke funka for meg til å se forandringer ivertfall. Du har styrt fælt med kroppen virker det som og stresser fælt,ja,jeg har vært der. Så bruk tida til hjelp og slapp av,tren det du trives med og prøv eg på eks ketogen diett noe uker,så ser du. Og gjerne slutt å vei å mål og styre så ofte også,det øker bare stresset det også om resultatene ikke kommer med en gang:p Noen går mye opp i en fase der man forandrer på ting,men det er også dette som er en feil jeg og sikkert du også kanskje gjør..du forandrer for mye på ting hele tiden... Når du ikke engang er overvektig så bør du rett og slett slutte å henge deg opp i vekt og fettprosent og slikt med mindre du har et særiøst mål,som for eksempel at du skal konkurere eller noe. Spis,tren kos deg og slapp av. Du blir ikke 30 kg overvektig av 1700 kcal uansett. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24503-lavt-stoffskifte/#findComment-860201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Takk for veldig fint svar Jeg stresser faktisk ikke (virker kanskje sånn på trykk), begynte nettopp å måle meg rett og slett fordi jeg hadde en mistanke om null resultater, hehe. Jeg gikk opp til å ligge på 1700 kcal i ca 5-6 uker og gikk jevnt oppover. Men jeg skal prøve å øke forsiktig og gradvis, samtidig som jeg fokuserer på styrketrening. Har lyst på mer muskler kjenner jeg Kan også prøve en ketogen diett, syns bare det virker så lite når jeg er i veldig mye aktivitet, men vi får se Tuuusen takk for tips! =) Ja men det vil bli stabilt etter hvert uansett,men jeg vil anbefale å bare drite i å telle kcal,for i teorien trenger du ikke det når du går på ketogen diett,for sultfølelsen skal bli mindre og kroppen skal liksom følge sine lster ved sult og metthet selv..så lurt å følge magefølelsen. Er du sulten,spis,er du mett,stopp. Kos deg gjerne innimellom selvfølgelig,finnes mye god lchf desserter for eksempel. Og litt av poenget når du er på slikt kosthold er også at du ikke nødvendigvis må være så aktiv for å forbrenne fett. Du nevner noe med at du egentlig ikke er så aktiv ,som jeg forstod? Altså,man kan i begynnelsen føle seg slapp ved start på nytt kosthold med lite stivelse,så første ukene vil jeg ikke anbefalt å kjøre hardt på trening;) Men noen gjør det og det går greit,du må teste deg frem. Men jeg synes fremdeles at du som er normalvektig ikke har behov for å drive å tenke så voldsomt mye på kalorier altså...spis og kos deg,tren og vær glad,,kanskje forandring av fokus alene gir deg resultater når du lar kroppen slappe av litt, Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24503-lavt-stoffskifte/#findComment-860210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 jeg tenker at 1300 kcal er definitivt alt for lite siden jeg faktisk trener hver dag, jeg ligger på 1500 nå og går heldigvis ikke opp i vekt, noe jeg gjør på 1700.. da gikk jeg opp jevnt og trutt. så tenker at jeg kan ligge på 1500 i ukedagene og trene mer styrke nå som jeg har fått klarsignal av fysio'n, og heller øke litt etter hvert som jeg får mer muskler? syns det er rart jeg legger på meg av 1700 kcal, men lavt stoffskifte er lavt stoffskifte. skal prøve å øke kaloriene gradvis bare frustrerende at jeg da går opp når målet er å gå ned i fettprosent Hvorfor du "går opp i vekt" av 1700kcal - noe som egentlig er umulig er det fordi du har spist lite over lengre tid og kroppen din har respondert med å tilpasse energiomsetningen slik at du ikke skal dø på mindre kcal. Kroppen er en overlevelsesmaskin, ikke et leketøy med knapper og sveiver. Det handler ikke om "hva som funker for deg og meg", dette er ren kjemi. Og kroppen din gidder ikke å bli fucka med, så da tar den styring selv. Du er langt ifra overvektig som du sier, og går du lenger ned er du faktisk på grensen til undervektig Stress ned, spis mer, tren mindre - og ja, du vil "legge på deg" et par kg ila de første ukene til du lar kroppen stabilisere seg og DA vil jeg love deg at du vil både se og føle deg bedre, og kanskje du går NED i vekt på 1900kcal og må justere ytterligere opp. Gjør det og tillatt deg "å gå opp i vekt" i to, tre uker før det stabiliserer seg - eller få stoffskiftesykdom for resten av livet Lykke til Metal_Barbie og MsMjau 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24503-lavt-stoffskifte/#findComment-860219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.