Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tar meg den frihet å sakse denne fra Perry Nickelston fra Stop Chasing Pain (sannsynligvis en av de beste i verden på bevegelsesmønstre og årsak til skader og smerte):

For referanse; en single leg stance test:

"If you fail a single leg stance test you should not be running in my opinion. What's failure? Well that depends on what you look at and the individual you are assessing.

If you can't control your stabilization standing on one leg, what makes you think you can control it dynamically while running?

You will bleed energy, efficiency and durability. You may not have pain (that can come later or depends on how high a level compensation you are).

However, you will be running with a brake on movement. You only go as fast as your biggest brake. The problem comes in realizing there is a brake on.

I don't expect a SLS to be perfect, however I do expect a standard. In NJ we get our cars inspected every few years to make sure there are no underlying problems. If you fail the inspection, you are forced to correct the dysfunctions (even the ones you did not know you had) or you will not be able to drive that car on the road. A risk of injury to yourself and others. So question? WHY IS YOUR BODY ANY DIFFERENT? It's worth more than your damn car!

There is no dashboard light or beeping sound to tell you the emergency brake is on...oh wait there is...Poor performance and PAIN."

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24400-b%C3%B8r-du-i-det-hele-tatt-springe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter litt med å se for meg at det er så vanskelig å stå på en fot uten å vugge til siden?

Samme med "single leg squat" slik som han viser i videoen med en liten dip.

Tror det er mye verre ting enn dette når det gjelder løping.

Men uansett interessant tema. Er ikke bare å løpe i vei :p

Trente stabilitetstrening på ben i 9 måneder for å greie den testen. I wanted to run goddammit! Gikk fra overpronering til normalpronasjon i tillegg, i følge løpestesten og glassplategreia til løplabbet i allefall.

Har du hatt noen problemer/skader eller slet du med stabiliteten generellt? Overpronerte du mye?

Annonse

Har du hatt noen problemer/skader eller slet du med stabiliteten generellt? Overpronerte du mye?

Slet veldig mye med stabilitet ja. Fysioterapeuten jeg hadde på den tiden mente det var fordi jeg brukte skuldrene og overkroppen for å finne balanse. Hovedårsaken til treningen jeg hadde vår å flytte balansen ned i bena/fotbladet igjen. Balanse problemene førte vistnok til skeiv fordeling av muskelstyrke i lårene, vastus medialis var sterkere enn vastus lateralis. Fikk store knesmerter av dette. Gikk over det også med treningsopplegget og x-antall timer med egenmassasje på innsiden av låret.

Now I can run! Det eneste som hindrer meg nå er kondisen :p

Gjest SlettetBruker4
Slet veldig mye med stabilitet ja. Fysioterapeuten jeg hadde på den tiden mente det var fordi jeg brukte skuldrene og overkroppen for å finne balanse. Hovedårsaken til treningen jeg hadde vår å flytte balansen ned i bena/fotbladet igjen. Balanse problemene førte vistnok til skeiv fordeling av muskelstyrke i lårene, vastus medialis var sterkere enn vastus lateralis. Fikk store knesmerter av dette. Gikk over det også med treningsopplegget og x-antall timer med egenmassasje på innsiden av låret.

Kult! Overpronerte du mye da du slet med balansen?

Kudos for at du tok det på alvor! :) Løping er nok noe mange regner som "safe", men det er mange hensyn å ta der også, både til teknikk og seg selv.

Jeg overpronerer selv, og merker også at det slår mye ut på balansen fordi føttene velter litt innover og gjør at tyngdepunktet svinger. Jobber med det da, men det er ikke bare bare.

Kult! Overpronerte du mye da du slet med balansen?

Husker ikke grad lengre, det var evig lenge siden. Var vel stor grad av overpronering siden jeg fikk muskulære problemer av det?

Kudos for at du tok det på alvor! :) Løping er nok noe mange regner som "safe", men det er mange hensyn å ta der også, både til teknikk og seg selv.

Jeg overpronerer selv, og merker også at det slår mye ut på balansen fordi føttene velter litt innover og gjør at tyngdepunktet svinger. Jobber med det da, men det er ikke bare bare.

Tok det på alvor da en lege fortalte meg at jeg aldri kunne løpe/jogge pga kroppsfasongen. :p Alle jenter med timeglassfigur overproneres serru, det er sånn vi er bygd... :dry: Flaks for meg at det gjorde fysioterapeuten forbanna :D

Det var et ganske omfattende opplegg, som krevde mye tid. Løp ikke på mølla f eks. Gikk med lav fart og stigning hvor jeg konsentrerte meg om hvordan foten skulle lande på underlaget. Skal man bedre pronering er det ikke bare balansen som må trenes opp :)

Kan liste opp hvordan jeg fiksa på det.

Knebøy med ryggen mot en vegg. Hold 10 sekunder i bunnposisjon. 3x10

Stå på et ben med knekk i kneet, hvor jeg måtte fokusere på å ha balansepunktet i fotbladet. 6 minutter på hvert ben, hver dag.

Mange rare øvelser på balansebrett. Som å stå på det og kaste ball med en partner uten å miste balansen. Harder than you think..

Måtte massere fotbladet med å tråkke på en massasjeball med pigger.

Trente opp landingsteknikk for fotbladet.

Som nevnt over sakte gange på mølle med stigning med fokus på hvordan fotbladet lander på underlaget. Jeg fokuserte mye på dette når jeg gikk ellers også. Skoene måtte være flate.

Hveeeer daaaag i 9 måneder :p Tror jeg må begynne på nytt igjen nå, merker at jeg begynner å overpronere litt igjen. Programmet blir nok mindre omfattende, innskrenker det til å stå på et ben mens jeg holder balansen. :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...