Gå til innhold

Vondt etter utførelse av flat benk med stang


Regnbjørn

Anbefalte innlegg

Hei, får ikke lagt ut en teknikkvideo akkurat nå, men here goes:

Mitt problem er at etter utførelse av flat benk med stang får jeg veldig vondt i venstre triceps, eller i overgangen fra venstre triceps til albuen. Problemet oppstår ikke når jeg tar skråbenk med manualer eller utfører stående skulderpress.

Teknikken min er grei (liker jeg å tro) - har også fått en styrkeløftutøver til å sjekke teknikken. Jeg holder et spenn i ryggen, jeg bouncer ikke, armene står ca. 45 grader i forhold til kroppen, og underarmene står vinkelrett i forhold til gulvet. Det eneste jeg er usikker på er om man skal locke albuene på toppen eller ikke.

Noen som har tips eller erfaringer med et lignende problem? Kanskje bare kutte ut vanlig benk og gå med manualer istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du bare trener for å trene, altså ikke har planer om å konkurrere i benkpress, trenger du ikke å gå helt opp i benkpress ("lock-out"). Klart, dersom du får vondt av benk og ikke skal konkurrere så kan du like gjerne bruke manualer, swiss/football-bar eller ta pushups (med vekt).

Uten at jeg er noen ekspert, tipper jeg det er det pronerte grepet under belastning du sliter med. Får du vondt av pullups (overhåndsgrep) også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende. Får ikke vondt av pullups, men benkpress krever vel vesentlig mer fleksibilitet i håndleddene enn pullups, vil jeg tro. Med manualer får jo håndleddene rotere fritt, så det er kanskje der problemet faktisk ligger.

Kjenner faktisk at det strekker ganske hardt i håndleddene i vanlig benkposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende. Får ikke vondt av pullups, men benkpress krever vel vesentlig mer fleksibilitet i håndleddene enn pullups, vil jeg tro. Med manualer får jo håndleddene rotere fritt, så det er kanskje der problemet faktisk ligger.

Kjenner faktisk at det strekker ganske hardt i håndleddene i vanlig benkposisjon.

Jeg ser du har vært nøye med teknikken som kreves og teknikken du har, men stiver du av håndleddene i benkpress, eller lar du de bøyes bakover under vekten av stanga? Hvis det "strekker i håndleddet" avhengig av om det er INNI håndleddet eller muskulaturen som stabiliserer håndleddet ditt, og hvilken side av armen, så høres det uansett ut som om du ikke stiver av nok/ at håndleddene dine ikke er sterke nok til vekten du løfter.

Manualer krever avstivning av håndleddet, og mer nøyaktig grep ettersom de gir mindre stabilitet. De fleste stiver av bedre med manualer enn stang.

Uansett, det kan muligens forklare smertene i albuen, men det kan også være noe helt annet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har vært nøye med teknikken som kreves og teknikken du har, men stiver du av håndleddene i benkpress, eller lar du de bøyes bakover under vekten av stanga? Hvis det "strekker i håndleddet" avhengig av om det er INNI håndleddet eller muskulaturen som stabiliserer håndleddet ditt, og hvilken side av armen, så høres det uansett ut som om du ikke stiver av nok/ at håndleddene dine ikke er sterke nok til vekten du løfter.

Manualer krever avstivning av håndleddet, og mer nøyaktig grep ettersom de gir mindre stabilitet. De fleste stiver av bedre med manualer enn stang.

Uansett, det kan muligens forklare smertene i albuen, men det kan også være noe helt annet;)

Det jeg mener er at jeg har vanskeligheter med å rotere håndleddene slik at de er rette i forhold til stanga, om du skjønner.

Løfter forøvrig like mye med manualer i skråbenk (sammenlagt så klart) som jeg gjør flatt med stang, med full bevegegelsesbane i hver enkelt øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bench-press-wrists-grip.jpg

Nå er ikke denne så overdrevet som jeg skulle ønske den var, men grepet til høyre er det å foretrekke om du sliter med smerter i håndledd og kan evt. også bedre albuen KANSKJE:P + en vurdering om du skal løfte litt mindre/ ikke benk til du har fått alt på plass og er smertefri. Smerter i tricepssenen/albue kan være både håndledd, skulder, albue i seg selv, muskelstivhet, arrvev, noe i klem, etc. etc. Det kan like gjerne være en nerve, for jeg vet ingenting om hva slags smerter du har, nøyaktig hvor osv. Men men, jeg ville stoppa med benkpressen så lenge det gir deg smerter.

Det jeg mente med manualene er at selv om man tar like mye, så utfordres begge håndledd separat, uten at den svake hånda får hvile mot en evt. sterkere en, samt at de krever enda mer presisjon av håndføring, slik at de fleste vil ha et rettere og mer avstivet håndledd med manualer.

Har du prøvd flatbenk med manualer og sett om det gir samme symptom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en smerte som gir seg i det du avslutter treningen? Merker du det kun i vanlig benkpress med stang?

Høres ut som noe jeg sliter litt med selv. Får vondt i området mellom triceps og albue, på 'utsiden' av venstrearmen, og merker det spesielt i benk, men har også blitt utløst etter chins/pullups - da mye mulig etter å ha trent det på meg gjennom dårlig teknikk eller lignende i benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en smerte som gir seg i det du avslutter treningen? Merker du det kun i vanlig benkpress med stang?

Høres ut som noe jeg sliter litt med selv. Får vondt i området mellom triceps og albue, på 'utsiden' av venstrearmen, og merker det spesielt i benk, men har også blitt utløst etter chins/pullups - da mye mulig etter å ha trent det på meg gjennom dårlig teknikk eller lignende i benk.

Har et snev av det samme selv, og det virker som det er Anconeus som sliter. Med det er blitt bedre etter å ha kjørt en del skullcrushers, så det kan også være at triceps har vært for svak og overlatt noe av jobben til andre muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bench-press-wrists-grip.jpg

Nå er ikke denne så overdrevet som jeg skulle ønske den var, men grepet til høyre er det å foretrekke om du sliter med smerter i håndledd og kan evt. også bedre albuen KANSKJE:p + en vurdering om du skal løfte litt mindre/ ikke benk til du har fått alt på plass og er smertefri. Smerter i tricepssenen/albue kan være både håndledd, skulder, albue i seg selv, muskelstivhet, arrvev, noe i klem, etc. etc. Det kan like gjerne være en nerve, for jeg vet ingenting om hva slags smerter du har, nøyaktig hvor osv. Men men, jeg ville stoppa med benkpressen så lenge det gir deg smerter.

Det jeg mente med manualene er at selv om man tar like mye, så utfordres begge håndledd separat, uten at den svake hånda får hvile mot en evt. sterkere en, samt at de krever enda mer presisjon av håndføring, slik at de fleste vil ha et rettere og mer avstivet håndledd med manualer.

Har du prøvd flatbenk med manualer og sett om det gir samme symptom?

Har ikke prøvd flatbenk med manualer, nei. Tror du har rett i at det er lurt å ligge unna vanlig benk - er jo ikke en "make or break"-øvelse når det gjelder styrketrening.. eller?

Tror jeg heller bare holder meg unna flat benk med stang fremover, vil jo helst ikke få en permanent skade - kan jo evt. oppsøke en lege, men problemet er at de fleste leger ikke driver med styrketrening :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd flatbenk med manualer, nei. Tror du har rett i at det er lurt å ligge unna vanlig benk - er jo ikke en "make or break"-øvelse når det gjelder styrketrening.. eller?

Tror jeg heller bare holder meg unna flat benk med stang fremover, vil jo helst ikke få en permanent skade - kan jo evt. oppsøke en lege, men problemet er at de fleste leger ikke driver med styrketrening :p

Om du ligger unna vanlig benk nå, så betyr jo ikke det at du må gjøre det for alltid;)

Hadde en snakk med kjæresten som er PT og driver med fitness, og studerer kiropraktikk med meg. (han hadde en rekke ideer til hvorfor du får vondt, og svarer det gjerne på engelsk om du er komfortabel med det;))

Noen ideer: Tricepsen ikke sterk nok (det kan komme av at i andre øvelser har du lettere vekt som ikke påvirker tricepsen like mye som benkpress)

Triceps sena di er ikke sterk nok (sener styrker seg mye langsommere enn muskler)

Økt treningsmenge (du trenger rett og slett å gi musklene en pause, eller løfte litt lettere)

Teknikk (forhold til rotasjon av skuldre, aktivering av pectoralis muskler, rotasjon av albue, svikt i håndleddene)

Anconeus, en liten "ubetydelig" muskel i albuen som også kan ha slått seg litt vrang.

Du får jo hjelp av en styrkeløfter, noe som er bra, men noe en styrkeløfter med erfaring og god styrke ikke har problemer med, kan vi som ikke er like godt trent få problemer med. Og noe jeg hører veldig ofte: Styrkeløftere vet hvordan å gjøre "dårlig form" riktig (noe jeg ikke helt har forstått enda) Men, å ekstendere/bøye håndleddene bakover legger definitivt mer press på albuen og skaper med spenning i musklene)

Om du skal se noen, så er det nok bedre å se en innenfor muskel/skjelett området da dette er problemet ditt. (Sier ikke at du har problemer med skjelettet, men at du bør se noen som forstår biomekanikk og hva slags krefter som virker inn på kroppen når du trener) De kan også løse opp evt spenninger. En lege vil nok si "ta en pause, ta smertestillende etc". De behandler ikke muskler slik som kiropraktorer, fysioterapauter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...