Gå til innhold

Teknikk markløft


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns det ser greit ut, men jeg vet ikke så mye om sumo. Kanskje han ikke bør se i speilet og han er ikke helt i lockout på toppen.

Han har prøvd konvensjonell i flere uker nå, men han får overhodet ikke til å holde spennet. Så han prøvde Sumo idag og det gikk mye bedre. Jeg vet ikke hvorfor han ikke er helt i lockout, det ser ut som at han ikke får til å gjøre det. Prøvd å si til han at han ikke skal se seg selv i speilet, men han glemmer seg av og til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har prøvd konvensjonell i flere uker nå, men han får overhodet ikke til å holde spennet. Så han prøvde Sumo idag og det gikk mye bedre. Jeg vet ikke hvorfor han ikke er helt i lockout, det ser ut som at han ikke får til å gjøre det. Prøvd å si til han at han ikke skal se seg selv i speilet, men han glemmer seg av og til. :)

For å lære lockouten så kan han jo overdrive litt i begynnelsen.

Er det speil på begge sider? Hvis ikke kan han vende andre veien, da blir det mindre fristene å se opp;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det kan se ut som an drar stanga litt mer opp, enn å bruke litt hip-drive til å låse ut ordentlig...?

For meg så virker det som den veldig unøytrale nakkeposisjonen bidrar til dette.

Forsto ikke helt, hva mener du med å "dra stanga litt mer opp" ?

Er nok jeg som har vært litt dårlig til å forklare han hvordan han skal gjøre det. Burde han liksom skyte hoftene frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto ikke helt, hva mener du med å "dra stanga litt mer opp" ?

Er nok jeg som har vært litt dårlig til å forklare han hvordan han skal gjøre det. Burde han liksom skyte hoftene frem?

Jeg har lite erfaring med sumo, men jeg mener det ser ut som han bruker overkroppen i overkant mye ved å dra stanga opp (kanskje det er litt mangel på oppspenn som gjør at det ser litt slik ut òg) - fremfor å dytte hofter og lår mot stanga på vei opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen ekspert på sumo, da jeg bare har mine egne begrensede sumo-erfaringer å hvile på,men her var det litt av hvert å ta tak i.

Det første som slår meg er at det ser ut til å være lite eller null oppspenn, og at det som spennes opp gjøres først etter at han har satt seg i løfteposisjon. Dette er ikke optimalt, da det ihvertfall for meg er vanskeligere å få skikkelig tajt buktrykk hvis jeg må tilpasse spennet etter at jeg har satt meg krokbøyd.

Sånn det ser ut til å gjøres på videoen; Stille seg opp,ta grep, bøye seg ned, krumme ryggen, ordne buktrykk,forsøke å rette ut ryggen,og så løfte.

Alternativ; Stille seg i sumoposisjon med beina, ta grep rundt stanga(men fremdeles med ganske så utstrekte knær), så ordne buktrykk,stramme rygg og traps som et helvete, og trekke seg selv inn i posisjon.

Som Afterall påpeker, først går rumpa opp,og da blir han nødt til å avsluttemed å brekke stanga opp med korsryggen. Jeg gjorde nøyaktig samme feil under mesteparten av min løfting med konv. mark, og som regel(les, i mitt tilfelle) så skyldes det at stanga er for langt ute fra kroppen,eller at det ikke fokuseres på å holde den nærme. Dette er perfekt for å gi mye korsryggpain.

". Mulig løsning; visualisere HARDT at stanga skal trekkes opp langs beina og "igjennom skrittet og ut på baksiden", om det gir noen mening?

Nakken er som påpekt ikke nøytral, bedre å feste blikket på et punkt på gulvet et par meter fremfor seg.

Han fifler med grepet mellom hver repetisjon, er dette fordi han er svak i klypa,eller fordi han griper tak i stanga som om han skulle tatt benkpress, og stanga glir nedover håndflatene i løpet av løftet?

Løsning; Video av <3Rippetoe<3 hvor han forteller om grep/håndplassering på stanga, og magnesium.

I siste instans alternativgrep/låsegrep, og funker ikke det, hansker.(Men da må de matche veska).

Ellers skal man jo ikke rykke til når man løfter markløft, det skal være en jevn og kontrollert bevegelse. Rykker man til er det som regel mangel på spenning ett eller annet sted.

Hovedutfordringen ser ut til å være at han ikke får inkludert hamstrings, innside lår og ræv godt nok, muligens pga hodevinkel og manglende fokus på å holde stanga tett inntil kroppen, noe som gjør at han får en veldig fremoverlent rygg med skuldrene tilsynelatende laaaaaaangt foran stanga(Litt vanskelig å si noe om, pga kameravinkel), i en øvelse hvor det skal være enklere å holde relativt rett rygg pga kortere løftebane og mer inkludering av hofter,lår og ræv.

Men husk, jeg har lite erfaring med sumo og null utdanning innenfor fysiologi innabords, så det er fullt mulig at alt jeg sier er reinspikka tullball.

Nå er ikke teknikken min perfekt i denne videoen,men den kan forhåpentligvis gi noen pointers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...