Gå til innhold

Skulderpress


Harald90

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heisann!

Kjapt spørsmål angående skulderpress (utføres stående med stang). Er det greit å stå med det ene beinet foran det andre? Det kjennes ikke bra ut i korsryggen dersom jeg står med beina samlet.

Takker for svar på forhånd!

Etter min mening bør man stå med parallelle bein for å unngå ujevn løftebane og skjev belastning. Føler du ubehag når du står med parallelle bein så ville jeg byttet til sittende press eller jobbet med oppspennet i stående da jeg tipper det er manglende oppspenn i rygg, mage og rumpe som gjør at korsryggen din får litt juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening bør man stå med parallelle bein for å unngå ujevn løftebane og skjev belastning. Føler du ubehag når du står med parallelle bein så ville jeg byttet til sittende press eller jobbet med oppspennet i stående da jeg tipper det er manglende oppspenn i rygg, mage og rumpe som gjør at korsryggen din får litt juling.

Tusen takk for svar! Med skjev belastning så vil det si at det blir mer belastning på den ene skuldra enn den andre? Har igrunn jobbet en del med oppspennet, prøvd en del i allefall, men lærte meg for litt siden at jeg holder for bredt grep. Jeg får prøve igjen med parallelle bein imorra, med litt smalere grep. Vet ikke om det har noe å si for korsryggen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Med skjev belastning så vil det si at det blir mer belastning på den ene skuldra enn den andre? Har igrunn jobbet en del med oppspennet, prøvd en del i allefall, men lærte meg for litt siden at jeg holder for bredt grep. Jeg får prøve igjen med parallelle bein imorra, med litt smalere grep. Vet ikke om det har noe å si for korsryggen da.

Grepsbredden under press påvirker ikke annet enn skulderhelsen din. Hold skulderbredt grep (tomlene skal akkurat treffe skulderen) og albuene skal ikke roteres utover under pressbevegelsen. Står man ikke parallelt så får du en liten rotasjon i kroppen som kan påvirke ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld er jeg uenig med FrkHoel, eller i det minste delvis. Det stemmer at oppspennet i kjernemuskulaturen og rumpa på være på plass og at løftebanen bør være jevn, men det er ikke nødvendigvis hele sannheten.

Dersom du har en usymmetrisk kropp, f.eks at den ene hoften er høyere enn den andre (som meg) eller ryggraden er litt skeiv (som meg), gir det ikke mening at du skal tvinge kroppen inn i en symmetrisk posisjon under belastning. Mener absolutt ikke at du skal stå med beina veldig langt fra hverandre, som jeg tipper FrkHoel så for seg, men du kan godt eksperimentere med å ha den ene foten litt foran den andre, litt rotert inn eller ut osv.

Ubehag i en øvelse er kroppens måte å si ifra at noe ikke er som det skal være, og etter min (ydmyke) mening er det er ingenting galt med å tilpasse det som står i lærebøkene slik at det passer bedre for akkurat deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ojaa, trodde ikke var det essensiell informasjon å si at jeg har en benlengdeforskjell på 2 cm.. Bruker en kork i skoen, men den utgjør vel bare rundt 0.5cm tror jeg. Men jeg har ingen problemer med det når det kommer til knebøy eller markløft da, ingen ubehag i korsryggen eller andre steder for den saks skyld. Så tar står jeg vel igjen med oppspennet?

Igjen, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hoftehøydeforskjell på 1,5cm og har akkurat motsatt problem i forhold til deg. Skulderpress er helt problemfritt, men setter meg ned skeivt i knebøy.

Angående oppspenn bør du tenke at du forbereder deg på at noen skal til slå deg i magen. Det visste du kanskje, men jeg tenkte det var verdt å nevne siden mange heller tenker at de skal blåse opp magen, eller bare stramme fronten.

Angående teknikk i skulderpress så bør stanga passere så nærme nesa som mulig for at du ikke skal bøye ryggen mer enn nødvendig (bøyen bør helst komme fra livet og ned, ref. Rippetoe). Du kan gjerne legge hodet bakover akkurat i det stanga passerer også, så lenge du er bevisst på å komme godt under vekta igjen (nøytral nakke) så fort som mulig. Et annet tips er å varme opp med push-press. Det økte tempoet gjør ofte at du ikke overtenker teknikken og heller lar kroppen gjøre som den vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg må vel være skeiv i knebøy jeg også, tror du det er noe å tenke på så lenge jeg ikke får vondt noe sted? Samme gjelder med markløft. Skal bygge opp den ene joggeskoen min så snart jeg får tid. Jeg skal forsøke mer med oppspennet imorgen.

For det første er det en dårlig ide å trene styrke i joggesko, da de er tilpasset løping, og suger til å gi deg en stabil plattform å dytte ifra.

For det andre; lytt til erfarne fjellfolk, er fjellvettreglen, og det gjelder her og. Besøk en ortoped og få han til å ordne skikkelige formstøpte såler til deg.La de som kan føtter få fikse dine. NAV dekker halvparten av kostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det en dårlig ide å trene styrke i joggesko, da de er tilpasset løping, og suger til å gi deg en stabil plattform å dytte ifra.

For det andre; lytt til erfarne fjellfolk, er fjellvettreglen, og det gjelder her og. Besøk en ortoped og få han til å ordne skikkelige formstøpte såler til deg.La de som kan føtter få fikse dine. NAV dekker halvparten av kostnadene.

Takk for innspill Aurelius! Tenker du heller i sokkelisten? For jeg får jo litt oppbygging i den ene skoen som jeg tror er lurt. Løfter heller ikke så veldig tungt enda, dersom du tenker på noen spesielle sko isåfall hvilke?

Jeg var hos ortoped i ferien, men er et stykke fra hjemme og studerer så skal fikse noen sko neste gang jeg er hjemme. NAV dekket alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Aurelius! Tenker du heller i sokkelisten? For jeg får jo litt oppbygging i den ene skoen som jeg tror er lurt. Løfter heller ikke så veldig tungt enda, dersom du tenker på noen spesielle sko isåfall hvilke?

Jeg var hos ortoped i ferien, men er et stykke fra hjemme og studerer så skal fikse noen sko neste gang jeg er hjemme. NAV dekket alt ;)

Skal du trene styrke,burde det gjøres i skikkelige styrkesko. Enten Markløftslippers/converse/sko med hard og jevn såle. Sokkelesten er nødstilfelle, da svette sokker har en tendens til å skli bortover gulvet.

Til knebøy og denslags snacks anbefaler jeg innkjøp av et par skikkelige olympiske løftesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg må vel være skeiv i knebøy jeg også, tror du det er noe å tenke på så lenge jeg ikke får vondt noe sted? Samme gjelder med markløft. Skal bygge opp den ene joggeskoen min så snart jeg får tid. Jeg skal forsøke mer med oppspennet imorgen.

For å svare enkelt så er en smertefri teknikk en bra teknikk. Dersom ting plutselig begynner å gjøre vondt når du laster på mer vekter, justerer du teknikken når du kommer så langt (dvs tar av vekter og øver inn den nye teknikken).

Jeg har forøvrig nettopp pådratt meg to prolapser (en til hver side) mye fordi jeg har tvunget den usymmetriske kroppen min til å utføre knebøy på en måte som ser bra ut for alle andre ("textbook", som man sier). Med andre ord er det verdt å eksperimentere seg frem til beinstillinger etc som passer deg spesifikt, selv om noen kanskje synes det ser rart ut. Og om korsryggen er et svakt punkt for deg er det heller ingen grunn til å tvinge seg ned til godkjent dyp i knebøy. Jobb heller med mobiliteten så du kan komme deg helt ned uten "buttwink".. Kvartbøy er bedre enn ingen bøy..

Gode kommentarer angående sko av Aurelius. Hør på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forøvrig nettopp pådratt meg to prolapser (en til hver side) mye fordi jeg har tvunget den usymmetriske kroppen min til å utføre knebøy på en måte som ser bra ut for alle andre ("textbook", som man sier). Med andre ord er det verdt å eksperimentere seg frem til beinstillinger etc som passer deg spesifikt, selv om noen kanskje synes det ser rart ut. Og om korsryggen er et svakt punkt for deg er det heller ingen grunn til å tvinge seg ned til godkjent dyp i knebøy. Jobb heller med mobiliteten så du kan komme deg helt ned uten "buttwink".. Kvartbøy er bedre enn ingen bøy..

Lite sidesteg her..

Hva ble tiltaket for å kompansere for ulik lengde? Har selv lengde forskjell, og når jeg kjører knebøy så dipper ene "skinka" litt ned (ræva blir skeiv om du skjønner) Korrigerer med å presse kneet ut, men er litt usikker på om det blir riktig i lengden? (kjører på sokkelesten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite sidesteg her..

Hva ble tiltaket for å kompansere for ulik lengde? Har selv lengde forskjell, og når jeg kjører knebøy så dipper ene "skinka" litt ned (ræva blir skeiv om du skjønner) Korrigerer med å presse kneet ut, men er litt usikker på om det blir riktig i lengden? (kjører på sokkelesten)

Heh, ja nå ble det mye bøy-prat for en tråd om skulderpress her, men kan prøve å gi et svar uten at jeg akkurat er ekspert på dette:

Det finnes to måter å angripe knebøy. Den ene er at man har fokus på bevegelsen i hoftene (dvs du tenker at du slipper ræva mot bakken), og den andre er at man har mer fokus på å bøye knærne (vekta/kroppen ned mot bakken). Begge er riktige, og vil se omtrent helt like ut, ihvertfall for et utrent øye. For meg høres det ut som om du driver med det vi kan kalle høftedominant knebøy, og vil derfor foreslå at du tester ut den knedominante versjonen. Bevegelsesmønsteret vil være likt, som sagt, men fokus vil være på å skyve knærne frem i en linje over tærne (samme vinkel som foten). Det blir på en måte som om du bøyer deg ned for å plukke opp noe fra gulvet, heller enn å sette deg ned, om du skjønner (med nøytral ryggrad selvsagt).

Et annet tips er å kjøre box squats (Westside-stil) med fokus på å presse ræva til motsatt side i forhold til der den naturlig faller for deg. Da er man dog over på å tvinge en usymmetrisk kropp inn i en symmetrisk bane igjen, så vær obs på smerter og ubehag.

I tillegg gjelder fortsatt det jeg sa innledningsvis angående skulderpress. En bør eksperimentere med beinstilling til en finner noe som passer hver enkelt, og selv om det er "feil" ifølge lærebøker og PT'er så kan det faktisk være bedre for deg at det ene beinet er litt foran det andre og/eller litt mer utoverrotert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld er jeg uenig med FrkHoel, eller i det minste delvis. Det stemmer at oppspennet i kjernemuskulaturen og rumpa på være på plass og at løftebanen bør være jevn, men det er ikke nødvendigvis hele sannheten.

Dersom du har en usymmetrisk kropp, f.eks at den ene hoften er høyere enn den andre (som meg) eller ryggraden er litt skeiv (som meg), gir det ikke mening at du skal tvinge kroppen inn i en symmetrisk posisjon under belastning. Mener absolutt ikke at du skal stå med beina veldig langt fra hverandre, som jeg tipper FrkHoel så for seg, men du kan godt eksperimentere med å ha den ene foten litt foran den andre, litt rotert inn eller ut osv.

Ubehag i en øvelse er kroppens måte å si ifra at noe ikke er som det skal være, og etter min (ydmyke) mening er det er ingenting galt med å tilpasse det som står i lærebøkene slik at det passer bedre for akkurat deg.

Tror du dette er sunt for kroppen i lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort svar: ja

Langt svar: Jeg er overhodet ingen ekspert, og kan bare svare utfra egen erfaring og min oppfatning av det anerkjente coacher har skrevet om slike ting. Jeg mener absolutt ikke at en ikke bør forsøke etter beste evne å rette opp i muskulære ubalanser og styrke svakheter i kroppen, men sånne ting som usymmetrisk skjellet vil ikke la seg fikse med f.eks. korrektive øvelser eller besøk hos kiropraktor. Det jeg foreslår er derfor å gjøre så mye man kan i form av teoretisk korrekt teknikk, jobbe med mobilitet, lytte til kroppens faresignaler (ubehag, smerter, ustabilitet, overdrevent spenn i urelevante muskler etc) og være villig til å utfordre de hellige etablerte sannhetene med å eksperimentere seg frem til bevegelsesmønstre som kroppen "liker" (dvs ingen faresignaler selv under høy belastning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du trene styrke,burde det gjøres i skikkelige styrkesko. Enten Markløftslippers/converse/sko med hard og jevn såle. Sokkelesten er nødstilfelle, da svette sokker har en tendens til å skli bortover gulvet.

Til knebøy og denslags snacks anbefaler jeg innkjøp av et par skikkelige olympiske løftesko.

Tusen takk for all hjelpen, jeg skal se å få kjøpt meg noen nye sko ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T

Kort svar: ja

Langt svar: Jeg er overhodet ingen ekspert, og kan bare svare utfra egen erfaring og min oppfatning av det anerkjente coacher har skrevet om slike ting. Jeg mener absolutt ikke at en ikke bør forsøke etter beste evne å rette opp i muskulære ubalanser og styrke svakheter i kroppen, men sånne ting som usymmetrisk skjellet vil ikke la seg fikse med f.eks. korrektive øvelser eller besøk hos kiropraktor. Det jeg foreslår er derfor å gjøre så mye man kan i form av teoretisk korrekt teknikk, jobbe med mobilitet, lytte til kroppens faresignaler (ubehag, smerter, ustabilitet, overdrevent spenn i urelevante muskler etc) og være villig til å utfordre de hellige etablerte sannhetene med å eksperimentere seg frem til bevegelsesmønstre som kroppen "liker" (dvs ingen faresignaler selv under høy belastning).

Tusen takk for hjelpen! Jeg skal eksperiementere litt med forskjellige beinstillinger under enkelte øvelser! God bedring med prolapsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...