Gå til innhold

Hvorfor vokser ikke armene?


Aestheticscsears

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men spørsmålet blir da; er det ikke bedre å bygge et vist nivå med grunnstyrke først, som jo gjør at man kan flytte tyngre vekter de 8-12 repetisjonene , enn å starte direkte med rosavektene?

Jo, enig. Mennene må huske muskelbyggingprinsippet også. Er en grunn til at bodybuildere trener mest høyreps. Men jeg forstår godt hva du mener. Når jeg trener kun lavreps blir jeg sterkere, men jeg øker dårlig i masse selv om jeg spiser likt som jeg gjør på høyreps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, enig. Mennene må huske muskelbyggingprinsippet også. Er en grunn til at bodybuildere trener mest høyreps. Men jeg forstår godt hva du mener. Når jeg trener kun lavreps blir jeg sterkere, men jeg øker dårlig i masse selv om jeg spiser likt som jeg gjør på høyreps.

Høyreps er trolig å anbefale. Men å bli sterkere med 5-15 reps over 2-5 sett med pauser på 2-3 minutter mellom settene er også å bli sterkere. Så min anbefaling er fortsatt å bli sterkere, men over et bredt reps-område, ikke bare 1RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av fremgangen er nevrale adapsjoner. Ikke nødvendigvis bare økt tversnitt muskulært, men forbedret koordinasjon +++. Når du går opp i vekt, så øker du ikke bare i styrke - men også muskelmasse.

Spis vanlig mat i større mengder. Fokuserer du på vanlige, sunne råvarer skal det godt gjøres å ikke få nok av det du trenger.

Ja, det syns jeg. For folk som ikke bruker dop er det så enkelt som økt styrke > økt muskelmasse. Bruker man doping kan man selvsagt pumpe seg opp som en idiot og forvente fremgang av alt mulig og tro at man kjenner kroppen sin.

Greit med høyreps innimellom, men fokuset bør ligge på å øke 1RM, slik at man kan reppe på høyere belastning som en konsekvens av økt styrke, som selvfølgelig fører til økt muskelmasse.

Jeg starter alltid selv armøktene mine med tunge stangcurls og tung smalbenk, hvor jeg kjører rundt 6 reps på begge. Men jeg mener en armøkt aldri er komplett om man ikke fullfører med litt høyreps for å pumpe de godt full av blod.. :p Men herlighet, folk er da forskjellig. Selv om ikke dine armer responderer godt på høyreps-trening, betyr det da ikke at det er slik for alle. Å kalle ting "tull og tøys" angående noe så individuelt som bodybuilding syns jeg er tull og tøys.. ;P Jeg har mange venner som har bygget seg store armer ved å kun holde seg mellom 8-15 reps..

Men er forøvrig veldig enig i at det å øke 1RM er viktig uansett hva man prøver å oppnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...