Gå til innhold

Birken - umulig?


vulpes lagopus

Anbefalte innlegg

Fått tilbud om å gå birkebeinerrennet 2014. Status i dag er at jeg trener 3 x uke, hovedsakelig styrke, men sykler også til jobb i blant og løper litt. Har tidl vært aktiv langrennsløper ( men er 10 år siden ), men føler jeg har teknikken inne.

Hvis jeg sier ja, og tar sikte på løp om 6 mnd., er det mulig for meg å fullføre??

Trener pr i dag mest løping (klarer fint 5k, ikke prøvd lengre distanse) og ellers basisøvelser som markløft, knebøy, pullups og nedtrekk. Ikke rulleski e.l., men gikk litt på ski i vinter, og vil uansett løp eller ei begynne med ski igjen når snøen kommer.

Hvis jeg satser - hvordan bør jeg trene? Intervaller, lange økter, styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det mulig - du skulle jo bare sett "alt" som går birkeinerrennet.

Du har en fordel i at du har lært teknikk. Vil uansett ikke være dumt å slenge seg med på et teknikkurs i løpet av vinteren. Selv de beste terper jo teknikk.

Du bør jo trene styrke spesifikt rettet mot langrenn - der kan du søke litt på nett om tips.

Selve langrennstreningen bør du legge opp som all annen utholdenhetstrening - veksle litt mellom rolig trening og mer intevallpreget. Her finnes det sikkert også mange konkrete tips på nett.

Har du mulighet test løypa på forhånd.

Det er også en fordel å gå seedingsrenn slik at du ikke må starte helt sist. Hvem de er vil ligge på birkeiner.no - vet ikke om de er klare enda. Holmenkollen skimaraton har pleid å være seedingsrenn hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dersom du har vært langrennsløper og har teknikken inne skal du greie å gå birken uten noen spesifikk trening i forveien for del del, men om det ville blitt en behagelig tur over fjellet er en annen sak. Tidsfristen ligger vell på rundt 8 timer, og de aller fleste som har hatt på seg et par ski før og ikke er totalt ute av form skal nok greie det :)

Hvis du skal legge litt arbeid i det, gå til innkjøp av et par rulleski, klassisk, bruk de et par ganger i uke, fokuser på rolige lengre turer nå fremmover høsten (også løping på fjellet, feks). Når året nærmer seg slutten kan du kutte litt ned på langturene og kjøre mer intervalltreninger. Siden Birken er helt i slutten av sesongen kan du foskyve mengdetreningen litt mer enn en "vanlig" langrennsutøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullførte birken i 2011 på 8 t og 25 minutt. Jeg hadde null kondis, veide 90 kg og hadde kjøttsår på hælene, eneste posetive jeg hadde å stille med var jævlig brae ski, smurt av en som virkelig vet å smøre,samt vokst opp i en skielskende familie som har tvunget meg ut på ski i alle typer vær, så litt teknikk hadde jeg iallefall. Så jeg tror nok at du vil greie birken helt fint:) og de siste 7 km er himmel,virkelig, om du liker bratte nedoverbakker:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt over: null problem om du er tidligere aktiv skiløper! Jeg gikk i år, og startet vel treninga rundt disse dager. Til forskjell fra deg kunne jeg ikke (kan vel fortsatt ikke) gå på ski, men hadde en helt grei kondis. Du sparer så enormt mye på å kunne gå på ski at du garantert klarer å fullføre. I say go for it, herlig skitur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen. Har vært og fått tilpasset skia mine i dag, så nå skal de være fine. Fikk pusset litt på en binding som ikke var helt frisk også, så nå er iallefall treningsutstyret i orden. Burde jeg ha egne ski som jeg skal gå med, eller bare satse på å bruke det paret jeg har? Har klassisk-ski fra Madshus.

Ang. rulleski er jeg usikker altså- Hadde en rulleskiulykke for en stund siden, som henger i (psykisk) enda, så får litt skjelven hver gang jeg i det hele tatt kommer nær en rulleskiløper med bil eller til fots. Så ejg tror faktisk jeg utelukker den biten pga at det føles ubehagelig. Må komme over skrekken en gang, men orker ikke presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, om du bor i enten Trondheim eller Oslo ville jeg kjøpt via Sportsbua i Trondheim eller Oslo sportslager eller Bull Ski og kajakk i Oslo hvis du er ute etter gode ski og flinke folk :)

Bor på et relativt lite sted, så de har ikke startet sesongen her enda, men regner med å ta en tur til by'n og få litt hjelp med det første :) Blir helt forvirra av varmski og kaldski og gud vet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på et relativt lite sted, så de har ikke startet sesongen her enda, men regner med å ta en tur til by'n og få litt hjelp med det første :) Blir helt forvirra av varmski og kaldski og gud vet :p

Er ikke værre enn å fortelle de hva skien skal brukes til osv, så har de nok både passende sliper og spenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med de kan det bedre enn meg ;-)

Har ikke sagt ja enda, lurer litt på hvor lenge jeg må være i tenkeboksen. Må fikse transport selv, bare DET regner jeg med er en utfordring...

Go for it ! Har gått birken 3 ganger selv, og det er tidenes opplevelse, kunne ikke tenkt meg å gått per dags dato, men så er det nedtur iforhold til skiformen den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...