Gå til innhold

Knebøy - smerte fremside lår


Slofs

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp begynt med starting strength, og terper mye på knebøy-teknikken om dagen samtidig som jeg øker med 1 kg for hver gang. Før jeg begynte lå jeg vel på rundt 30kg x 5 reps, men så gikk jeg ned til 22,5 kg da jeg ville at teknikken skulle sitte før det ble veldig tungt igjen. Nå er jeg på 26 kg x 5. Gjør dymanisk oppvarming etter artikkelen i fitnessbloggen hver trening, og kjører to oppvarmingssett (et med goblet squats, og et med stanga siden jeg ikke tar så mye vekt enda).

Uansett, saken er: Har i ca. 6 uker, kanskje mer, slitt med et slags ubehag i fremside lår. I starten helte det mer mot vondt, mens nå er det blitt mer til et ubehag.

Hva kan det skyldes?

Hvordan kan det fikses?

Så lenge det ikke gjør "vondt", er det dumt å fortsette uten og sjekke hva det er?

Er det ellers normalt og ha litt smerter/vondter/ubehag når man tar denne øvelsen? Og kan man overse det så lenge det ikke blir for ille?

Kan også legge til at jeg har trent bøy i et år med relativt grei teknikk, og aldri har opplevd noe smerter før. Slet med beinhinnebetennelse en stund som førte til først kutte ned på kardio, til null kardio (løping er altså noe som aldri skjer). Har alltid kjørt bøy uten sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk vondt på fremsiden av lårene i begynnelsen, fordi jeg ikke hadde god nok kontakt med musklene på baksiden slik at jeg på en måte dro meg opp med musklene foran i stedet for å jobbe med baksiden og rompa i knebøyen.

Nå har jo du holdt på med knebøy en stund, så det er ikke sikkert det er samme problemstillingen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å i det hele tatt kunne vurdere spørsmålene dine må du være mer spesifikk enn "fremside lår" og i tillegg beskrive smerten. Kommer den ved spesifikke bevegelser du gjør? Du har vært nøye med teknikk, men er den god nok? Tøyer du de riktige musklene? Går smerten noe sted? Har du andre problemer som kan fremkalle smerten i låret, oooosv. Man kan stille mange spørsmål for å finne er trolig årsak.

Med mindre du har et strukturellt problem, skade el. lign, så er det ingen grunn til at du ikke skal kunne gjøre knebøy, men du bør alltid vite hvorfor en øvelse gir deg smerter, og hva du kan gjøre for å fjerne dette problemet så det ikke forverres;)

Beste for deg er jo å se en terapaut, fysio eller kiro for å nevne noen. Men, når du har hatt dette ubehaget i 6 uker og det ikke går bort, så ville jeg nok oppsøkt noen som fysisk kan undersøke dette ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...