Gå til innhold

Mitt fantastiske brød! v.2


Siljur

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig stolt, for jeg har laget det sunneste brødet jeg noensinne har spist!

Det inneholder store mengder omega-3, og holder en mett i evigheter (eller, det gjorde ihvertfall v.1, som var veldig lik).

Personlig synes jeg eggebrød er godt, men det kan bli litt eggete til tider, derfor ville jeg prøve å lage en mellomting mellom konvensjonelt grovbrød og eggebrød på smak. Og o hellige jul, det fikk jeg til!

Ingredienser, sånn ca. For et lite brød.

1,5 dl chiafrø (et sunt, lite frø, 12 gram inneholder 2,5 g omega-3)

1,5 dl linfrø (også mye omega-3)

1 dl sesamfrø (fint frø, omega-3 omega-3)

6 små-medium egg.

Ca 1,5 dl kremfløte.

2-3 ss meierismør eller kokosolje

En toppet skje med johannesbrødkjernemel.

1 ts salt og litt stevia (for smakens skyld).

2 teskjeer bakepulver.

Sett ovnen på 180 grader, og finn frem blenderen. Blend frøene lenge slik at det blir et slags mel. Man må skyve det ned ifra kantene, og hjelpe til litt. Når dette er gjort heller du melet opp i en bolle, og putter egga i blenderen. Visp de et minutt eller to, deretter ha i de andre ingrediensene(untatt bakepulveret) og vips sammen. Rør deretter bakepulveret inn på et "rolig program"..

Hell røra i en bolle, og bruk vips til å røre inn litt og litt av melet. Det skal bli røre typ veldig tykk vaffelrøre.

Ha dette i en brødform, og sett i ovnen i ca 45 minutt, voilá!

Brødet blir særdeles saftig (pga frøene som binder vann) , det er fast (kan skjære TYNNE skiver) og det er holdbart lenge i kjøleskapet. Det inneholder rundt regnet 20% protein, og 7% karbohydrater.

Jeg er helt frelst! Er ikke noe brødmenneske i det hele tatt, men har levd på fem brødskiver med litt laks i dag, og jeg er stappmett. Nå er klokka halv åtte, og siste brødskiva spiste jeg klokka tolv. SYKT..

Noen tips til eventuelle forandringer osv, eller ingredienser som kunne vært verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager et lavkarbobrød selv, googla meg frem til denne oppskrifta: http://charlotte1987.blogg.no/1303480140_utrolig_godt_lavkarbo.html

Bruker å hive i litt salt, gojibær og tranebær for smak. Blir litt søtt, men schmaker godt!

Er heller ikke noe brødmenneske, men "må" ha brød til lunch, så blir 2 små skiver med uhorvelige mengder pålegg på toppen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...