Gå til innhold

Kreatin?? Fordeler og ulemper for jenter!


Laushel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oppblåst :)

Mange som er redd for at man skal bli veldig oppblåst, og samle veldig mye vann, hvis man begynner med kreatin.

Man regner som regel at man går opp 1 kg.

Men det har jo ingenting å si, med mindre man bruker vekt som et mål på egen fremgang/form, siden du vet at det bare er vann.. som går inn i muskler, som gjør at du kan utføre hardere arbeid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette spørsmålet hører hjemme i tråden for dumme spørsmål, men siden dette er en kreatintråd så spørr jeg her. Hvordan er det med holdbartheten til kreatin? Er den fremdeles brukbar etter utgangsdato? Står August 2013 på min og den er nesten full. Har ikke så veldig lyst til å kaste den og kjøpe ny med mindre jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah da skjønner jeg :) Skal jaggu vurdere det! Lyst på litt mer definerte muskler, men ikke bli ille "bøs" liksom. (Ikke vondt ment til dere andre!!)

Du blir ikke bøs av kreatin, ingen fare. Det er ikke steroider det er snakk om. Du kan få bedre restitusjonsevne, og kanskje oppleve noe forbedring i styrke og utholdenhet, noe som betyr mer definerte muskler på sikt med et godt treningsopplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei! Er litt ny på dette med kreatin, men fått anbefalt det fra veldig mange nå, så begynner å vippes av pinnen til å kjøpe det. Har i lang tid vært redd for å kjøpe det, med tanke på at det binder opp vann, men skjønner jo når at det kun er i musklene.(eller?) Litt redd for å legge på meg noe ettersom jeg prøver å få ned fett %. Så mitt første spørsmål er om kreatin vil hjelpe på med dette? i og med at mer muskler forbrenner fett?

og så har jeg et lite annet dilemma på HVA jeg skal kjøpe, står mellom disse to alernativene:

1. http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/amino-build-270-g

2. http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/creatine-complete-extreme-493-g og http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/bcaa-powder-1200-457-g

Eller kan jeg kjøpe alle 3?? trenger jeg f.eks Bcaa hvis jeg tar amino build som er bcaa i? Og trenger jeg kreatin hvis jeg tar amino build?

Er helt blank når det kommer til dette, så håper på et godt svar fra noen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er litt ny på dette med kreatin, men fått anbefalt det fra veldig mange nå, så begynner å vippes av pinnen til å kjøpe det. Har i lang tid vært redd for å kjøpe det, med tanke på at det binder opp vann, men skjønner jo når at det kun er i musklene.(eller?) Litt redd for å legge på meg noe ettersom jeg prøver å få ned fett %. Så mitt første spørsmål er om kreatin vil hjelpe på med dette? i og med at mer muskler forbrenner fett?

og så har jeg et lite annet dilemma på HVA jeg skal kjøpe, står mellom disse to alernativene:

1. http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/amino-build-270-g

2. http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/creatine-complete-extreme-493-g og http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/bcaa-powder-1200-457-g

Eller kan jeg kjøpe alle 3?? trenger jeg f.eks Bcaa hvis jeg tar amino build som er bcaa i? Og trenger jeg kreatin hvis jeg tar amino build?

Er helt blank når det kommer til dette, så håper på et godt svar fra noen :)

Det binder opp vann, og det gjøres i musklene. Ved at du øker i fettfri masse, så vil fettprosenten som en naturlig konsekvens gå ned. Det sier seg jo selv :)

Kreatin binder i all hovedsak vann til musklene, men bittelitt vil nødvendigvis havne utenfor. Det er dog så lite at du ikke trenger å tenke på det.

BCAA trenger du strengt tatt ikke uansett, gitt at kosten din er normal. (vanskelig begrep å definere, men du skal inn på noen virkelig sære greier før du strengt tatt trenger BCAA)

Du står mellom to alternativer sier du, men kun den ene av dem inneholder kreatin... så sånn sett så er det jo lett.

Men den kreatinvarianten du har valgt ut der er en grisedyr variant som ikke har noen større effekt enn dette

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/creatine-monohydrate-500-g

(tok den fra gymgrossisten siden det tydeligvis er der du handler)

Kreatin er forsåvidt heller ikke noe du trenger, men mange opplever en god boost fra den... Og det er en veldokumentert boost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det binder opp vann, og det gjøres i musklene. Ved at du øker i fettfri masse, så vil fettprosenten som en naturlig konsekvens gå ned. Det sier seg jo selv :)

Kreatin binder i all hovedsak vann til musklene, men bittelitt vil nødvendigvis havne utenfor. Det er dog så lite at du ikke trenger å tenke på det.

BCAA trenger du strengt tatt ikke uansett, gitt at kosten din er normal. (vanskelig begrep å definere, men du skal inn på noen virkelig sære greier før du strengt tatt trenger BCAA)

Du står mellom to alternativer sier du, men kun den ene av dem inneholder kreatin... så sånn sett så er det jo lett.

Men den kreatinvarianten du har valgt ut der er en grisedyr variant som ikke har noen større effekt enn dette

http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/creatine-monohydrate-500-g

(tok den fra gymgrossisten siden det tydeligvis er der du handler)

Kreatin er forsåvidt heller ikke noe du trenger, men mange opplever en god boost fra den... Og det er en veldokumentert boost

Tusen takk for et godt svar! (y)

Grunn til at jeg valgte den som er grisedyr, som du sier, er egentlig bare for at jeg kunne velge den i smak. Er litt sær sånn sett, men har prøvd andre ting som var uten smak, men som smakte dritt og fikk aldri ned, og bare ble gitt bort egentlig. :)

Grunn til alt.2 var egentlig bare navnet jeg stusset litt på "amino BUILD", lurte på om det kansje var i samme gate som kreatin, så så jeg at den hadde bcaa i seg også, var egentlig derfor jeg lurte på om jeg kunne gå for den istedet for kreatin. Men hva er den da?

sorry mange teite spørsmål :blush: hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amino build er bare BCAA, altså forgrenede AMINOsyrer. Du veit, sånne som proteiner er lagd av :)

På sider med kosttilskudd så vil jo alt ha navn som "build", "extreme" og "power", da det er ord som høres tøffe ut, basically :p

Nøytral kreatin er smaksløst. Altså for meg, så er det nærmeste smak jeg kommer at vannet kjennes litt "tammere" ut, og at hvis jeg ikke har rørt noe særlig så kan det føles litt ut som om det er små sandkorn på slutten av glasset.

BCAA og Proteinpulver har en kraftig egensmak, så der skjønner jeg fullt ut at man går for smakssatte varianter.

(sjæl har jeg enda tilgode å smake et proteinpulver jeg faktisk likte. Har smakt flere som jeg "greier" å drikke, men synes alle smaker ganske dårlig og noen er forferdelige)

Men ja, ta en bottom line her.

BCAA er strengt tatt unødvendig hvis kosten din er bra. Det er ikke i samme gate som kreatin.

Kreatin omdanner ADP til ATP, altså tilfører en fosfatgruppe og øker muskelens evne til å utføre arbeid

BCAA er aminosyrer som er en viktig byggekloss når man bygger muskler.

Begge deler er noe man naturlig får fra kosten, men mange har ikke fulle lagre av kreatin fra sin vanlige kost og vil tjene på et kreatintilskudd.

Forgrenede aminosyrer er noe mange allerede får nok av fra kosten, og vil da være et dyrt kosttilskudd uten at det nødvendigvis har en positiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sitere vilt fra Friskogfunksjonell.no

Tidligere var det vanlig å innta relativt store doser, 5 g x 5-6 iløpet av en dag. Dette øker nivåene raskt. Et mer moderat inntak på 2-5 g pr dag øker nivåene jevnt til de er fulle, og rundt 2 g om dagen er nok til å vedlikeholde fulle nivåer.

Om en stopper å ta kreatintilskudd synker nivåene jevnt ned mot grunnlinjen din pluss det du får fra kostholdet iløpet av noen uker. Det er ikke nødvendig å ta kreatin i sykluser – 2-5 g hver dag gjør jobben enkelt og effektivt. Mange liker å ta kreatin sammen med en proteinshake/karbohydratshake etter trening.

Proteiner og karbohydrater fører til insulinutskillelse, som ved høye nok konsentrasjoner hjelper kreatin inn i cellen. Et enkeltstående forsøk av Cribb og medarbeidere viste betydelig bedre resultater i form av muskelvolum, fettfri masse og kontraktilt muskelprotein av å innta karbohydrater, proteiner og kreatin i forbindelse med trening, men disse resultatene er ikke reprodusert (8).

Det viktigste er å få i seg kreatinet – når og hvordan er underordnet. Det kan være lett å huske å ta i shaken etter trening om du er en av de som benytter seg av det, men dersom du ikke gjør det er hvilken som helst tid på døgnet OK.

Mange, spesielt jenter, er bekymret for at de skal binde mye vann ved kreatininntak. Ved moderat inntak (~2 g) som ikke følges av en drastisk økning av væskeinntak slik som var vanlig med de tidlige protokollene med opptil 25 g kreatin om dagen, er ikke dette sannsynlig, og du kan få en fin prestasjonsfremmende effekt uten ekstra vektøkning (9).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt svar! (y)

Grunn til at jeg valgte den som er grisedyr, som du sier, er egentlig bare for at jeg kunne velge den i smak. Er litt sær sånn sett, men har prøvd andre ting som var uten smak, men som smakte dritt og fikk aldri ned, og bare ble gitt bort egentlig. :)

Grunn til alt.2 var egentlig bare navnet jeg stusset litt på "amino BUILD", lurte på om det kansje var i samme gate som kreatin, så så jeg at den hadde bcaa i seg også, var egentlig derfor jeg lurte på om jeg kunne gå for den istedet for kreatin. Men hva er den da?

sorry mange teite spørsmål :blush: hehe..

Det som er linket over fra gymgrossisten smaker absolutt ingenting. Hiver det bare i vannflasken ;) Hilsen en kresen kar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg mottatt pakken med kreatin, og brukt det i to dager nå. Og igår var jeg på trening etter å ha tatt kreatinet halvtime før poletreninga begynte, og jeg må si jeg svetta mye mer enn vanlig! Er dette pga kreatin??? Vil det avta? Eller hjelper det å ta det tidligere på dagen? Hvorfor er det sånn?? Veldig irriterende siden det å svette er en poledancers værste fiende for å si det sånn, 0 grep på stanga! :((n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard L, veit du noe om kreatin og unormal svetting?

Jeg mener at det trolig er helt andre ting som spiller inn, men at siden du nylig har startet med kreatin antar at det er det som har forårsaket svettingen.

Ett eksempel på noe bagatellmessig som man ofte ikke tenker på at kan ha noe å si, er at luftfuktigheten i går, i Oslo, var over gjennomsnittet høy... Noe som igjen ofte fører til mer svetting når man trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard L, veit du noe om kreatin og unormal svetting?

Jeg mener at det trolig er helt andre ting som spiller inn, men at siden du nylig har startet med kreatin antar at det er det som har forårsaket svettingen.

Ett eksempel på noe bagatellmessig som man ofte ikke tenker på at kan ha noe å si, er at luftfuktigheten i går, i Oslo, var over gjennomsnittet høy... Noe som igjen ofte fører til mer svetting når man trener.

Andre ting som spiller inn? hva skulle det ha vært? Vel, det var tung luft inne på treningen igår, men det er det som regel alltid siden det er et par timer der før oss og har ikke vært noe problem før. Men skal prøve å trene her hjemme på stangen nå for å se om det i det hele tatt kun ha vært grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, andre ting kan vel basically være alle andre faktorer :p

Altså, du kan ha spist andre ting enn du pleier.. Du kan hatt en litt annen oppvarming, litt annen temperatur i rommet, den hormonelle syklusen kan være annerledes... you name it.

Jeg har ikke hørt om at kreatin fører til mer svetting blant folk, og kjapp googling viser ikke til at andre har opplevd det heller.

(mange resultater der folk spør om det, men de er i likhet med deg i all hovedsak folk som nylig har begynt og drar konklusjonen at det selvfølgelig er kreatin som er "synderen")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, andre ting kan vel basically være alle andre faktorer :p

Altså, du kan ha spist andre ting enn du pleier.. Du kan hatt en litt annen oppvarming, litt annen temperatur i rommet, den hormonelle syklusen kan være annerledes... you name it.

Jeg har ikke hørt om at kreatin fører til mer svetting blant folk, og kjapp googling viser ikke til at andre har opplevd det heller.

(mange resultater der folk spør om det, men de er i likhet med deg i all hovedsak folk som nylig har begynt og drar konklusjonen at det selvfølgelig er kreatin som er "synderen")

Ikke vet jeg hva som er årsaken, alt har nå ivertfall vært sånn som før. Men skal som sagt gi det flere sjangser og se hva som skjer. Er jo ikke værre enn å bruke det opp og så slutte. Ja, googlet det selv, og fant flere som lurte på akkurat det samme, men fant ikke noe spesielt om det.

Begynner jo selvfølgelig å lure på at det er kreatinet som er "synderen", siden jeg alltid har trent som normalt og så når jeg begynner med kreatin for første gang og så skjer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...