Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heiii :) Jeg trenger råd og starter derfor med å skrive litt kort om meg selv. Jeg har trent seriøs styrketrening (fulgt program, logget o.l.) i snart et år og har iløpet av denne perioden prøvd meg på fullkropp og 2-splitt. Det siste programmet jeg kjørte var en fullkropp der jeg trente tre dager i uken og varierte mellom lavrep, middelrep og høyrep dager. Jeg ble netopp ferdig med den 9. uken på dette programmet og tenker å ta en halv eller en ukes deload. Jeg føler meg ikke overtrent og motivasjonen er tilstede, men jeg tror alikevel det kan være lurt å la kroppen hvile litt. Tanker? Jeg vil ikke la være å trene helt, men kanskje trene med lavere belastning eller trene noe annet denne uka. Må legge til at jeg også har hatt 1-2 kondisjonsøkter i uka disse ni ukene i programmet. Fremgangen har vært bra :) Er ikke så vanskelig å øke når man er nybegynner og starter med 20 kg i bøy, hehe..

Videre vil jeg begynne på et nytt program. Jeg trivdes godt med fullkropp og vil gjerne fortsette med det. Ser for meg at jeg vil trene styrke 2-3 ganger i uka, alt ettersom mengden skolearbeid. Målet mitt er å gå opp et par kg (gjerne muskelmasse, men litt ekstra fett er heller ikke noe problem) og i hovedsak bygge rumpe. Jeg ønsker som sagt å trene hele kroppen, men jeg vil ikke ha et veldig stort fokus på støtteøvelser for bieceps, triceps og skuldre. Disse får kjørt seg nok under baseøvelsene, tenker jeg..

Når det er sagt så er jeg av typen som har større underkropp enn overkropp. Ikke nødvendigvis fordi jeg trener mest bein, men fordi fettet legger seg der først. Er det en løsning å bygge mer muskler på overkropp for å få bedre balanse mellom underkropp og overkropp? Eller er det bedre å bare spise masse mat så overkroppen får litt fett å ha på seg? :) Vil jo ikke ende opp med muskel-pupper oppå mine ikke-eksisterende. Hehe.

Har dere noen innspill? Det kan godt tenkes at jeg har kommet med mye dumt og nybegynner-utsagn her nå, så da får dere bare rette på meg :lol:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23560-deload-og-nytt-program/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan begynne med en ting. Punktforbrenning er helt umulig. Fortsett med fullkroppsprogram der du klarer å holde framgang. Så lenge du har framgang så ser jeg absolutt ingen grunn til å skifte program.

Ikke begynn å tren mer overkropp enn underkropp. Tren ett program som er satt opp av en som har peiling, ikke lag deg noe selv. Mine anbefalinger :)

Men kan absolutt anbefale Mark Rippetoe Starting Strength. http://fitnessbloggen.no/starting-strength-mark-rippetoe/

Kan begynne med en ting. Punktforbrenning er helt umulig. Fortsett med fullkroppsprogram der du klarer å holde framgang. Så lenge du har framgang så ser jeg absolutt ingen grunn til å skifte program.

Ikke begynn å tren mer overkropp enn underkropp. Tren ett program som er satt opp av en som har peiling, ikke lag deg noe selv. Mine anbefalinger :)

Men kan absolutt anbefale Mark Rippetoe Starting Strength. http://fitnessbloggen.no/starting-strength-mark-rippetoe/

Takk for svar :) Jeg har fremgang på mitt nåværende program, men jeg blir fort lei og liker å variere øvelser og oppsett etter en "endt" periode. Hva tenker du om deload foresten?

En deload blir som oftest brukt når man støter mot et platå og man må trikse og fikse litt for å bryte igjennom det, men slik jeg ser det så blir det mer...pauseuke du gir deg selv, som kan være veldig nice for å lade opp batteriene igjen, men er de igrunn særlig tappet?

Støtter opp om SS.

Annonse

En deload blir som oftest brukt når man støter mot et platå og man må trikse og fikse litt for å bryte igjennom det, men slik jeg ser det så blir det mer...pauseuke du gir deg selv, som kan være veldig nice for å lade opp batteriene igjen, men er de igrunn særlig tappet?

Støtter opp om SS.

Jeg føler ikke at batteriene er helt tappet eller at motivasjonen er fraværende, men jeg har kjørt programmet i ni uker (3 styrkeøkter og 2 kondisjonsøkter). Derfor tenker jeg at det er bedre å ta en rolig uke nå istedenfor å møte veggen SKIKKELIG når jeg er halvveis ute i nytt program. Jeg snakker ikke om en uke uten trening, men f.eks 3 økter der jeg trener baseøvelsene med lavere belastning og terping av teknikk. Eller at jeg f.eks får prøvd ut noen nye timer på Elixia eller trener noe annet denne ene uken for å få litt "avlastning".

Jeg tok en titt på SS, men problemet er at senteret der jeg trener har 1.25 kg som minste vektskive. Det blir ikke lett å øke med så lite av gangen og da kan programmet bli vanskelig å følge.. eller? Synes også det er litt uvant med så få øvelser.

Eneste gangene du trenger deload er om du stagnerer, kjørt et mengdeprogram + oppkjøring eller lignende programmer som sheiko, smolov jr osv mtp at det er over lang tid og sliter en del på CNS.

Det er vel litt delte meninger om det? Jeg leste nylig en artikkel på Fitnessbloggen der det sto at selv mosjoniser har godt av deload etter 6-8 uker med regelmessig trening etter program..

Har du foresten noen nye program å anbefale?

Det er vel litt delte meninger om det? Jeg leste nylig en artikkel på Fitnessbloggen der det sto at selv mosjoniser har godt av deload etter 6-8 uker med regelmessig trening etter program..

Har du foresten noen nye program å anbefale?

En nybegynner vil ha lineær progresjon, altså øking hver uke. Selvfølgelig vil det også slite på nervesystemet da du øker uke etter uke. Derfor det også er lurt å ha en deload etter en periode hvor du har trent regelmessig.

Starting Strength. Kommer helt an på hva du tar i baseøvelsene og hva målet ditt er.

Er ikke noen fasit på hvor ofte man skal ha deload, så det er bare tull. Deload kan kjøres når du selv kjenner at kroppen har fått mer enn nok. Du kan spørre CT fletcher hva han mener om deload og friuker. Her er svaret hans:

Han referer til de bodybuilderne med de beste lårene i historien. Du vet vel at disse brukte/bruker steroider?

EDIT: Enig at det ikke er en fasit. Det er individuelt og man kjenner på kroppen sin når man trenger en pause.

En nybegynner vil ha lineær progresjon, altså øking hver uke. Selvfølgelig vil det også slite på nervesystemet da du øker uke etter uke. Derfor det også er lurt å ha en deload etter en periode hvor du har trent regelmessig.

Starting Strength. Kommer helt an på hva du tar i baseøvelsene og hva målet ditt er.

Jeg er liten og svak. Jeg har aldri makset i baseøvelsene, men "rekorden" min er 2 repetisjoner med 40 kg i knebøy, 5 repetisjoner med 47.5 kg i markløft og i benk tar jeg 5 repetisjoner med 12 kg + 12 kg. Dvs = svak.

Målet mitt er å gå litt opp i vekt - mest muskler, litt fett. Bli sterkere og ha spesielt fokus på å bli sterk i bøy og utvikle rumpa :)

Jeg føler ikke at batteriene er helt tappet eller at motivasjonen er fraværende, men jeg har kjørt programmet i ni uker (3 styrkeøkter og 2 kondisjonsøkter). Derfor tenker jeg at det er bedre å ta en rolig uke nå istedenfor å møte veggen SKIKKELIG når jeg er halvveis ute i nytt program. Jeg snakker ikke om en uke uten trening, men f.eks 3 økter der jeg trener baseøvelsene med lavere belastning og terping av teknikk. Eller at jeg f.eks får prøvd ut noen nye timer på Elixia eller trener noe annet denne ene uken for å få litt "avlastning".

Jeg tok en titt på SS, men problemet er at senteret der jeg trener har 1.25 kg som minste vektskive. Det blir ikke lett å øke med så lite av gangen og da kan programmet bli vanskelig å følge.. eller? Synes også det er litt uvant med så få øvelser.

Sånn sett hadde det sikkert ikke vært dumt med en rolig uke med plenty teknikk-terping, man kan aldri ha god nok teknikk. Du er redd det kan bli vanskelig å øke med så lite som 2, 5 kilo per gang, og at du gjerne skulle ha økt med mer per økt, eller blir 2, 5 kg for mye?

Annonse

Jeg er liten og svak. Jeg har aldri makset i baseøvelsene, men "rekorden" min er 2 repetisjoner med 40 kg i knebøy, 5 repetisjoner med 47.5 kg i markløft og i benk tar jeg 5 repetisjoner med 12 kg + 12 kg. Dvs = svak.

Målet mitt er å gå litt opp i vekt - mest muskler, litt fett. Bli sterkere og ha spesielt fokus på å bli sterk i bøy og utvikle rumpa :)

Da er Starting strength programmet for deg. :)

Sånn sett hadde det sikkert ikke vært dumt med en rolig uke med plenty teknikk-terping, man kan aldri ha god nok teknikk. Du er redd det kan bli vanskelig å øke med så lite som 2, 5 kilo per gang, og at du gjerne skulle ha økt med mer per økt, eller blir 2, 5 kg for mye?

Jeg er redd det blir for mye.. det står jo i den artikkelen om SS at det blir veldig vanskelig å øke i hver øvelse fra gang til gang om man ikke har mindre vekter enn 1.25 kg. Og poenget er jo at man skal øke fra gang til gang i SS?

Da er Starting strength programmet for deg. :)

Se over.

Ligger noe i det han sier vil jeg tørre påstå hvertfall.

Ja. Men tror han siktet til de som finner på unnskyldninger for å ikke gjøre noe. F.eks de som kjører to sett knebøy fordi de er redd for å bli overtrent, eller de som aldri øker belastningen fordi de er redd for å bli overtrent.

Men det er jo ingen fasit som du sier. Veldig individuelt når det kommer til overtrening, deload osv. :)

Jeg er redd det blir for mye.. det står jo i den artikkelen om SS at det blir veldig vanskelig å øke i hver øvelse fra gang til gang om man ikke har mindre vekter enn 1.25 kg. Og poenget er jo at man skal øke fra gang til gang i SS?

Se over.

Når du kommer på større vekter vil det være vanskeligere. Om du har penger til det finnes det sider hvor du kan kjøpe 0,25 kg- 1,25kg's vekter. :)

Når du kommer på større vekter vil det være vanskeligere. Om du har penger til det finnes det sider hvor du kan kjøpe 0,25 kg- 1,25kg's vekter. :)

Jeg har ikke penger til det.. hehe. SS ser ut som et kult og bra program, men det er få øvelser og lite variasjon. Jeg heller litt mot Børges nybegynnerprogram, men stusser over at bøy og mark ikke er en del av programmet. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor det er så få øvelser på dag1 og så mange på dag 3. Skjønner jo at det "bygger" seg oppover utover i uka, men det er jo gjerne på slutten av uka man har minst å gi.. hehe

http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/

Det vil tilslutt komme et punkt hvor de minste skivene er for store. Men det pleier å ta en stund før man kommer dit. Dessuten; på SS er det første man gjør å finne ut hvor mange kilo man løfter med skikkelig god teknikk, og det er alltid et lite stykke fra de personlige rekordene. Så hvis du har maks på 40, kan det jo hende du må starte på 25 eller 35 f.eks, alt ettersom.

Og om du nå når veggen og ikke har mulighet til å kjøpe mikroskiver, da kan du jo ta en deload;)

Du vil uansett ha blitt mye sterkere enn det du var, med finere rumpe attpåtil^^

Og ja, det er få øvelser på SS, og lite variasjon.

Det er sånn, fordi markløft, benkpress, knebøy og press + styrkevendinger, det er igrunn nok til å gjøre hele kroppen sterk.

Skulle man f.eks byttet ut markløft, måtte man hatt noe for korsrygg, øvre rygg, trapesmuskulatur, mage, bakside lår, rumpe, underarmer og grepsstyrke. Jeg vet ikke jeg, men jeg tror det ville tatt lengre tid å latt være å trene markløft og kjøre isolasjonsøvelser for alle de muskelgruppene, enn å bare kjørt markløft;p.

Vi mennesker er sånn at de musklene vi bruker blir sterke, og trener du hele kroppen tre-fire ganger i uka med stadig tyngre vekter, ja da blir det knallbra resultater (:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...