Gå til innhold

Best trening for kardiovaskulær helse?


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva er den beste treningen jeg kan gjøre for kardiovaskulær helse? Jeg ønsker å få ned pulsen og få "bedre kondis", men det må ikke gå på bekostning av styrketrening. Vil det holde å ha en fast økt på en times rask gange (så fort at jeg ikke er anpusten, men ikke hadde klart å holde en hel samtale gående uten pauser) + en runde med intervaller på romaskin?

"Cardio for oss som ikke gidder å løpe masse" er et tema jeg ikke har sett så mye om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Intervaller er å anbefale om du vil ha raske resultater og ikke gidder bruke mye tid på kondistrening :) Mange har faktisk gode resultater av å kun kjøre det én gang pr. uke.

Intervaller ( 85-95% av maxpuls ) + langkjøringer ( moderat gange i en time feks) er en gull kombo :)

Kjempe! Høres ut som en god kombo for meg. Trener styrke mandag og fredag (kan hende jeg skiller ut en egen bendag), og kunne da kjørt intervall på tirsdag (fastende) og lankjøring fastende på torsdag og søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motbakke-trening - enten i langdrag opp på nærmeste fjelltopp, eller som intervalltrening funker som en kule.

Selv er jeg tilhenger av lange turer (45 - 60 min) i bratt og ulendt terreng. Det gir som tilleggsbonus god core-trening, styrket koordinasjon, og trener en del støttemuskulatur som en sjelden får jobbet med (godt for leddbånd, korsbånd, bindevev og annen dritt som kan være greit å styrke om du for eksempel er glad i å kjøre offpiste, slik som meg :) ) det er ikke veldig belastende og er veldig skånsomt i forhold til skadeproblematikk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motbakke-trening - enten i langdrag opp på nærmeste fjelltopp, eller som intervalltrening funker som en kule.

Selv er jeg tilhenger av lange turer (45 - 60 min) i bratt og ulendt terreng. Det gir som tilleggsbonus god core-trening, styrket koordinasjon, og trener en del støttemuskulatur som en sjelden får jobbet med (godt for leddbånd, korsbånd, bindevev og annen dritt som kan være greit å styrke om du for eksempel er glad i å kjøre offpiste, slik som meg :) ) det er ikke veldig belastende og er veldig skånsomt i forhold til skadeproblematikk.

:)

Det høres ut som et godt opplegg. Etter 20 år med judo tror jeg det meste av core er rimelig sterkt (ser ikke ut som jeg vil klare å få flat "fitness-mage"), og knærne mine er såpass at jeg tror jeg må spare dem til knebøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv kjørte jeg intervaller i motbakke (det suger skikkelig når du er igang) på 8-900 meter, holdt en fart sånn at jeg var på topp etter ca 4 minutter, deretter jogget jeg ned igjen og gjentokk det 4 ganger. Det er et lite helvete når man gjøre det, men det gir en voldsom forbedring av VO2max, og det koster deg 30 minutter pr gang. En til to ganger i uken er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen alternativ å velge mellom..

Du kan kjøre ei økt 4x4 i uka (85-95 %), 4min drag x 4 med 3min aktiv hvile (70 %), eller en litt lengre økt i et jevnere tempo (40min +/- med 80 % av makspuls). En tredje mulighet er å senke intensiteten enda mer og holde på litt lengre.

I starten vil alt hjelpe - så du trenger nødvendigvis ikke kjenne blodsmaken i munnen for å få effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...