Gå til innhold

Treningsopphold..


Janne1

Anbefalte innlegg

Jeg har eg spørsmål... (Dette blir nok litt som å banne i kirken) men jeg spørr uansett :-)

Jeg har trent jevnlig ca 5 dager i uken i 2-3 år nå, ikke hard trening, men passet på å være i aktivitet.

Saken er den at jeg har null motivasjon til å fortsette, jeg er så lei av at jeg "må" trene for å sette meg ned foran tv'n med god samvittighet..

Jeg har nettopp hatt 3 uker treningsfri, og har nettopp gått på feie i tre uker, og har heller ingen store planer om å trene noe særlig da!

Jeg er ikke inaktiv fordet om, bare så det er sagt :-)

Det jeg lurer på er hva denne treningsfri perioden kan gjøre med vekten min ?(jeg har gått ned 30-35kg på 3 år) og er redd for å legge på meg igjen? Kan denne treningsfri perioden gjøre at jeg legger på meg igjen selvom jeg spiser Sundt som jeg alltid har gjort ? Kan jeg tillate med utskeielser selv med opphold fra trening ?

NÅr det gjelder vektnedgang hvor mye har treningen egentlig å si ? Jeg merket at de to første ukene uten trening gikk jeg ned 1 kg, hva kan det komme av ? Vekten har stått stille over lengre tid nå..

Håper på svar, og beklager e litt rotete innlegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så, 6 uker treningsfri til sammen, når du jevnlig trener 5 dager i uken? De 6 ukene der er en ganske liten brøkdel av livet ditt, så jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig.I tillegg er det sikkert bare greit for både deg og motivasjonen å ha litt ferie og treningsfri :)

Hva med å gå over fra å trene 'sånn passe' 5 dager i uka, til heller å trene hardt og effektivt 3 dager i uka?

Da har du flere fridager, og kroppen får bra restitusjon mellom de harde øktene dine :)

Vil også anbefale deg å måle progresjon på et eller annet vis utenom antall kilo på vekta: løft på styrketrening, tid på kondisjonstrening, og eventuelt bytte hele vekta ut med målbånd etterhvert. Dette vil kunne øke motivasjonen din så du ikke går skikkelig lei (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er bare redd at motivasjonen ikke vil komme tilbake etter disse 6 ukene.

Sånn som situasjonen er nå så orker jeg ikke tanken på å trene, jeg blir rett og slett deppa av å tenke på det, har ikke litt lyst en gang, vil heller gjøre det kjedeligste jeg vet vist jeg "slipper" å trene.

Jeg fører litt treningsdagbok etter pulsklokken, i hovudsak Cardio, jeg har flotte nye treningsklær.. Alt er tilrettelagt til en treningsøkt, en joggetur eller i det minste en gåtur, men orker ikke tanken på det en gang.

Jeg er ikke lat, jeg vil heller rydde å styre på hjemme, gå i butikker, være vanlig aktiv enn å trene! Er ikke sånn at jeg liker meg best kun på sofaen, er bare det at tanken på trening gjør meg direkte deprimert, og jeg aner ikke hvorfor..

I tillegg kjenner jeg på angsten som kommer snikende vist jeg ikke trener... Da kommer angsten for kiloene også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er bare redd at motivasjonen ikke vil komme tilbake etter disse 6 ukene.

Sånn som situasjonen er nå så orker jeg ikke tanken på å trene, jeg blir rett og slett deppa av å tenke på det, har ikke litt lyst en gang, vil heller gjøre det kjedeligste jeg vet vist jeg "slipper" å trene.

Jeg fører litt treningsdagbok etter pulsklokken, i hovudsak Cardio, jeg har flotte nye treningsklær.. Alt er tilrettelagt til en treningsøkt, en joggetur eller i det minste en gåtur, men orker ikke tanken på det en gang.

Jeg er ikke lat, jeg vil heller rydde å styre på hjemme, gå i butikker, være vanlig aktiv enn å trene! Er ikke sånn at jeg liker meg best kun på sofaen, er bare det at tanken på trening gjør meg direkte deprimert, og jeg aner ikke hvorfor..

I tillegg kjenner jeg på angsten som kommer snikende vist jeg ikke trener... Da kommer angsten for kiloene også..

Trening skal ikke være noe du føler du MÅ gjøre. Det skal være noe du har lyst til :)

Jeg vet selv at det ikke alltid er like lett å motivere seg, men tenk over det..har du noengang angret på en treningsøkt?

Føler du deg ikke alltid mer våken, opplagt og energisk etterpå? :)

Tror òg du kan ha mye å hente av å bytte om på treningsopplegget ditt og finne aktiviteter du trives bedre med. Det virker som det er gått veldig rutine i treningen din, og at du nødvendigvis ikke ser noe særlig resultater av den (forutenom vektnedgangen da).

Hva kunne du tenkt deg å gjøre?

Padling, roing, sykling, fjellturer, løping, klatring, lagidretter.... Mulighetene er mange. Det er viktig at du finner noe DU vil gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening skal ikke være noe du føler du MÅ gjøre. Det skal være noe du har lyst til :)

Jeg vet selv at det ikke alltid er like lett å motivere seg, men tenk over det..har du noengang angret på en treningsøkt?

Føler du deg ikke alltid mer våken, opplagt og energisk etterpå? :)

Tror òg du kan ha mye å hente av å bytte om på treningsopplegget ditt og finne aktiviteter du trives bedre med. Det virker som det er gått veldig rutine i treningen din, og at du nødvendigvis ikke ser noe særlig resultater av den (forutenom vektnedgangen da).

Hva kunne du tenkt deg å gjøre?

Padling, roing, sykling, fjellturer, løping, klatring, lagidretter.... Mulighetene er mange. Det er viktig at du finner noe DU vil gjøre :)

Takk for svar. Jeg vet selv at treningen min har vert en rutine. At jeg har trent bare for å få det unnagjort, ikke fordi de er noe jeg liker å drive med. Jeg har kun trent for å lette på samvittigheten. Selvfølgelig er det helt herlig etter en endt treningsøkt, men den følelsen etterpå motiverer meg heller ikke denne gangen..

Fjellturer er jeg veldig glad i, har hytte på fjellet og bruker den når jeg har tid! Bortsett fra det så er den ingen annen aktivitet som frister.. Ble en del klaging her, men er frustrerende når motivasjonen er så på bånn.. Det jeg egentlig ønsker nå er å holde meg slank uten noe særlig trening, bare hverdagsaktivitet, men det er vel for mye å be om.. Jeg er fullt klar over at det er ingen rask vei til suksess, og når jeg la om livsstil for noen år siden så krevde det til tider stålvilje!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel for å være helt ærlig så kan en jo bli og holde seg så tynn som en bare vil uten å trene i det hele tatt. Men, det forutsetter jo et noe mer pirkete kosthold enn om du trener(y) Kalorifattig mat er da gjerne tingen(y)

Ja, det vet jeg, men når det gjelder vektnedgang og det å være vektstabil hvor mye har trening egentlig å si da ? Og tillater det utskeielser selv med et magert kalorifattig kosthold i ukedagene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg, men når det gjelder vektnedgang og det å være vektstabil hvor mye har trening egentlig å si da ? Og tillater det utskeielser selv med et magert kalorifattig kosthold i ukedagene ?

Dette er umulig å si da det avhenger av utrolig mange faktorer som din høyde og vekt, hvordan du spiser i ukedagene, hvor mye du skeier ut i helgene, hvor mye daglig aktivitet du har og hvordan treningen du ønsker å kutte ut er. Åpenbart: Trener du mye kondisjon og energikrevende trening pdd og spiser x mengde mat, for så å kutte ut all treningen og fremdeles spise x mengde mat, så vil vekten gå opp. Hvis du derimot spiser litt mindre i hverdagene, kanskje reduserer litt på utskeielsene i helgene og er i litt mer generell hverdagsaktivitet, vil du kunne havne i kaloribalanse uavhengig av manglende direkte trening. Man MÅ ikke trene, men man BØR være fysisk aktiv. Denne artikkelen er veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynn å tren hovedsakling styrketrening i stedet for cardio. ser vanvittige resultater på kort tid og det motiverer! mandag-onsdag -fredag. Altså 3 dager i uken som igjen gir deg 4 dager med treningsfri og MED god samvittighet. Lykke til. ta deg den 6 ukers pausen og start på ny fresh start etterpå med nytt treningsprogram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt, var at trening ikke alltid er morsomt og at man ikke alltid har like lyst til å bevege seg ut av sofaen. Men man gjør det likevel - suck it up :p

Men jeg skjønner at utfordringene med motivasjonen stikker dypere enn som så. Kan egentlig bare sette en +1 på Afterall sitt innlegg. Hvis jeg ikke overså noe, driver du bare med kardiotrening i form av løp/ gange per dags dato, og fem ganger i uken? Det er nok til at den mest løpsivrige kan gå lei. Det finnes andre former for kardio, hvis det er dette du tross alt liker best. Sykling, spinning, svømming.

Andre former for kardio kan også hjelpe på den generelle styrken din. Og husk at styrketrening ikke MÅ være pump pump med tunge vekter - trening med egenvekt, slyngetrening.

Eller hva med å tenke helt utenfor boksen? Det må være noe du alltid har hatt lyst til å gjøre, men ikke helt har turt eller hatt anledning til. Riding, dansing, kampsport, hva som helst, virkelig.

Der det virker som om du er nå, ville jeg først og fremst konsentrert meg om å finne noe som kan gjøre treningen lystbetont igjen, og tenkt litt mindre på effekten av treningen. Det må ligge noe trivsel i bunn for at treningen skal bli en naturlig del av livet.

Når du har funnet noe du liker, kan du eventuelt se på om ikke styrkebiten er noe du kan inkludere som et ledd å bli bedre i den aktiviteten du trives med. Om du ikke elsker styrketreningen i seg selv, kan den prestasjonsfremmende effekten kanskje være nok?

Lykke til! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være treningslei. Og finnes det ingen motivasjon til å trene(ikke bare latskap) så ser jeg ikke poenget i å presse seg når det faktisk gjør en deprimert. Det viktigste du gjør i denne perioden er å være aktiv ellers og selvsagt ikke innta mer kalorier enn du forbrenner.

Det er ikke treningen som avgjør om du går opp/ned i vekt, det er kaloriinntaket :)

Håper du finner tilbake treningsgleden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Er bare veldig redd for å legge på meg med samme mengde mat, men bare uten trening.. Vet ikke hvor mye trening avgjør når det gjelder vektnedgang og det å holde vekten ?

Jeg anser ikke meg selv som lat i det hele tatt.. Jeg ligger desidert ikke bare på sofaen, og jeg står oppreist og går i strekk i 8 timer hver dag på jobb. Men etter jobb har jeg ikke overskudd til trening, blir deprimert av tanken.. Men gjør husarbeid osv etter jobb, så ligger ikke å sølver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere. Er bare veldig redd for å legge på meg med samme mengde mat, men bare uten trening.. Vet ikke hvor mye trening avgjør når det gjelder vektnedgang og det å holde vekten ?

Jeg anser ikke meg selv som lat i det hele tatt.. Jeg ligger desidert ikke bare på sofaen, og jeg står oppreist og går i strekk i 8 timer hver dag på jobb. Men etter jobb har jeg ikke overskudd til trening, blir deprimert av tanken.. Men gjør husarbeid osv etter jobb, så ligger ikke å sølver..

Men spiste du likt alle dager, men mer de dagene du trente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste ca samme kalorimengden de dagene jeg trente, jevnt over det samme (litt mer i helgene) og er skeptisk til utskeielser nå når jeg har treningsopphold..

Vet du hvor mange kalorier du brant i snitt i uka med treningen? Det virker logisk å kutte ned de kaloriene du brant ekstra når du trente jevnt over uka. Da skal du ikke legge på deg. Med eller uten utskeielse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...