Gå til innhold

Legge på meg 15kg


MartinLinni

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er en 16 år gammel gutt som er 1.90 høy og veier 69-70kg. Er av typen skinnyfat siden jeg var ganske rund før, men overkill av kardio og ingen styrketrening har sendt meg på grensen til undervektig, men har allikevel en god del fett rundt magen. Har trent styrke siden oktober i fjor med et sunt kosthold, men har ikke økt i vekt og fettet på magen ligger der enda, men vekta har stått på stedet hvil. Nå har jeg tenkt å nå målet mitt på 85kg. Har spist sunn, proteinrik og mager mat til jeg nesten spyr av metthet det siste halvåret, men nå har jeg tenkt å legge til 1L helmelk hver kveld før jeg legger meg for å få litt mer fart på sakene. Tror dere dette er en god ide?

Trener med Mark Rippetoe's starting strength, og har brukt det i tre uker nå. Liker program veldig godt, med unntak av at det kun er tre treninger i uken da jeg gjerne vil trene 5-6 ganger i uka, men forstår godt at det muligens ikke er gunstig for en i min situasjon.

Til saken; Hvilken mat er bra for å bygge muskelmasse og for å bli større? Virker den hjemmesnekra ideen min om helmelk grei? Vil helst unngå å bli så altså for feit igjen, men vil heller ikke være skinnyfat. Ville dere holdt dere til starting strength? Er virkelig hardt for meg å holde seg unna trening på hviledagene, men har trent med split program siden jeg startet med trening uten særlig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helmelk gir gainz. Du burde kjøre starting strength i en god stund til ja.

Har tenkt å kutte ut all kardio (bortsett fra litt fotball med kompiser på fritiden ca. 1 gang i uken) fram til jul, for så å begynne med intervalltrening et par ganger i uka. Høres dette greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor fordel at du allerede som 16-åring satser på riktig trening, da de fleste kaster bort 2-3 år på feil trening og går glipp av STOR fremgang.

Anbefaler deg å sjekke ut denne artikkelen som også er skrevet av Mark Rippetoe.

Er du ikke glad i å lese kan du hoppe ned til "How fat will i get?"

T NATION | A Cold Slap in the Newbie Face: Recover More, Grow More

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ss er greit, men for mange er det noe "pinglete" i og med at det er så få øvelser. Jeg fikk inn en 15 åring på senteret vårt i fjor, en pinglete fyr på 55 kilo. Han var en pingle, både til utseende og styrke. Startet med bøy på 30 kilo. Han har kjørt et helkroppssiden da, og i forrige uke snakket jeg med han. Han veier nå 60 kilo, har altså gått opp bare fem kilo. Men som en 16 åring på 60 kg, presser han 75 ( 8 reps) i benk, 100 i bøy, og drar 140 i markløft. Ikke så altfor dårlig det :) Hadde han drukket et par liter H melk om dagen hadde han garantert løftet langt mer, men han er like rippet i dag som da han begynte. Bare fem kilo mer muskelmasse. Han spiser nemlig ikke som kan burde gjort, da hadde han nok veid 70 kg, og løftet enda tyngre. Så som 16 åring, vil du kunne i de neste årene kunne vokse voldsomt, om du trener hardt og spiser riktig. Hell gjerne i deg 2 liter helmelk om dagen, og spise gjerne 3-4 hekto kylling pr dag. Du vil som 20 åring kunne være en riktig svær gutt :) Bare ikke spis for mye kcal, det holder om du ligger litt i overskudd, ca 2-300 kcal pr dag (overskudd) burde holde, så slipper du å legge på deg for mye fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan opprette en loggbok så vi kan følge med hva som skjer videre? :)

Det øker i tillegg motivasjonen for å fortsette, for det kommer garantert en dag du er drita lei alt og bare har lyst til å gi faen.

Takk for tipset. Startet en loggbok i dag :) Ellers vil jeg takke resten av gjenge for ellers gode svar på mitt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...