Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prøvde å finne noe info om dette på forumet, men klarte ikke å finne noe. Uansett....

Har i alle år trent knebøy med godt resultat. Men jeg har lang overkropp og har det siste året trent med frontbøy for å skåne ryggen noe, og siden jeg ikke har gått lenger ned enn 90 grader i kneet på vanlig knebøy. Det jeg imidlertid har tenkt litt på er hvordan dette påvirker "effektiv" styrke.

Det er sjelden jeg egentlig har behov for å være veldig sterk med kneet under 90 grader. Og siden jeg trener med lavere vekt i frontbøy, så vil jeg vel bli svakere enn jeg har vært før når kneet er over 90 grader. Eller?

Kjør debatt :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23077-frontb%C3%B8y-vs-vanlig-kneb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knebøy er ikke nødvendig med mindre man er styrkeløfter, og kan med god samvittighet byttes ut med både frontbøy og goblet squats. Vil man løfte mest mulig vekt derimot, velger man knebøy.

Når det gjelder dybde i knebøy, så er dype knebøy bedre enn grunne knebøy.

Men dype ukontrollerte knebøy hvor man mister spennet og ryggen krummes i bunn av løftet er heller ikke bra.

Man burde gå så dypt man klarer uten at ryggen krummes.

"The greatest posterior shear force is in the first 30 degrees of the squatting movement, with a substantial decrease in shear as the knee goes past 90 degrees. This means shallow squatting is worse for your knees (specifically meniscus and ACL) than deep squatting.

Deep squatting has been shown to increase the retropatellar contact area with a larger zone of contact on the femoral condyles than shallower squatting. That means half or quarter squatting increases pressure with a smaller contact area and leads to more wearing away of the sub-patellar cartilage than deep squatting and increases the degenerative changes of the knee.

Shallow squats aren't great, but then again, uncontrolled deep squats aren't great, either. Most who have limited hip mobility or core control can get lumbar flexion in excess of 25 degrees when hitting ass to grass squats. When under load, this uncontrolled flexion can significantly strain the low back and lead to injury.

This classic "butt wink" has been blamed on everything from hamstring tension to hip flexor shortness to constipation, but it typically comes down to the fact that the lifter can't control the movement in that position.

As mentioned, some are built to squat deeply and some will struggle with it. Forcing the deep squat will eventually cause a limited joint to hit its limits and require movement from somewhere else to get to the floor, meaning low back flexion.

Does this mean you're going to get injured? No, but there's an increased risk when the spine is flexing like that, especially under appreciable load."

Takk for gode innspill!

Litt motstridende argumenter i artiklene, men totalt sett virker vel frontbøy "tryggest". Ser også at jeg får mye av den tunge belastningen fra 100-180 grader i kneet gjennom markløftene, slik at jeg opprettholder noe av den styrken. Skal vel nevnes at jeg trener mot hurtighet og styrke i idrett og ikke bare for stykreløft eller "bygging".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...