Gå til innhold

Trøtt på trening


ZuZu

Anbefalte innlegg

I fare for å stille et dumt spørsmål (men det bør det jo være lov til her inne) så lurer jeg på om dette er vanlig? Jeg gjesper meg, bokstavelig talt, gjennom mange treningsøkter og da har jeg ikke følt meg videre trøtt i det momentet jeg dro hjemmefra. Men gjesping har vel ikke nødvendigvis noe med tretthet å gjøre heller, det kan være en fysiologisk reaksjon på at man til en viss grad holder pusten ved styrkeløft?

Dette plager meg ikke nevneverdig, bortsett fra at det ser merkelig ut når jeg går rundt på Stamina og gaper i ett sett, men jeg blir jo nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Om ikke jeg husker helt feil så kan man gjespe hvis man får mye adrenalin eller "spenthet" i kroppen. Type før en fotballkamp osv. Så jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig for dette :)

Regna med det var en fysiologisk forklaring på dette ja, får bare gjemme meg bort når jeg driver å gaper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt! :sleep:

Usikker på årsak, men hjelper for mange med BCAA tilskudd. Enten igjennom et bra proteinpulver eller som egen shake omtrent 1 time før trening.

Aha, shake har ennå ikke blitt en del av min treningsrutine men det var et godt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du puster nok ikke godt nok på trening. Gjesping er kroppens måte å fortelle deg at den trenger mer oksygen og det får du i de dype åndedragene ved gjesping. Er du i skikkelig dårlig form hjelper gjesping å utvide brystkassen for å få nok luft ned i lungene. Ved adrenalin og spenthet kan man ha en tendens til å hyperventilere og da gjesper vi for samme grunn som ved trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Det er riktig som det sies ovenfor at gjesping er en måte for kroppen å fortelle deg at den trenger oksygen, og jeg har hørt at grunnen til at man gjester på trening er at mye av oksygenen går inn i musklene. Så jeg tror nok ikke at du puster for dårlig, kjeder deg eller at det er noe dårligere luft der enn andre steder, det betyr bare at du jobber bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...