Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Mitt første innlegg! Har vært medlem på diverse treningsforum siden 2002, men nå melder jeg meg inn her siden dette virker å være "the place to be" for treningsinteresserte om dagen :)

Uansett - jeg har mer eller mindre vært en hobbymosjonist i alle mine 10-11 treningsår (er 27 år nå), og har hovedsaklig drevet med styrketrening, løping i skog, mark, fjell, samt fotball. Fremgangen har vært helt OK, og jeg betegner meg selv som i god form. 185 cm, 82 kg, fett% ca 14%.

Likevel - jeg har alltid slitt med å restituere meg! De som sier at musklene er klare igjen til dyst etter 48 timer. Vel... jeg trenger minst 7 dager (!) mellom hver økt.

Dette er treningssplitten min:

- Mandag: Rygg, triceps

- Onsdag/torsdag: Bryst, biceps

I tillegg løper jeg 7 kilometers skogløyper eller spiller fotball 1 eller 2 ganger i uka. For min del er det bare å GLEMME å trene knebøy, bein, eller mer enn dette. Jeg blir rett og slett overtrent, utslitt og mister styrke.

Jeg tar protein- vitamin- fiskeolje, ZMA og div andre tilskudd, og sørger for å få meg nok søvn (7-8 t). Likevel krangler kroppen!

Jeg har veldig lyst til å kunne trene mer, men klarer det rett og slett ikke.

Hva er deres beste tips for god restitusjon? Carbo fuel rett etter trening?

Fortsetter under...

Jeg har nok ingen vane for å telle kalorier, men jeg spiser hver fjerde time, og passer på å få i meg proteiner i hvert måltid. Enten gjennom kost eller protshake. Litt karbs og fett hører også med.

Jeg sulter aldri, sliter aldri med treningsmotivasjonen, men har ofte endt opp med å overtrene i løpet av tjueårene. Du vet - komme til det punktet der fremgangen forsvinner, og man føler seg "langvarig sliten". Kanskje jeg har fått det kronisk?

Eller kan dette problemet utelukkende være kalori-relatert? Altså at jeg ikke får i meg nok? Sikkert vanskelig å diagnostisere sånn uten videre, men.

Det første som slår meg er at det kan være at du spiser for lite, men det kan jo såklart være andre grunner, uten at jeg er noen ekspert på dette....

Har du prøvd å legge beintreninga di så du får ett par dager med hvile før du skal løpe eller sparke fotball? jeg for min del har ikke store problemer med å løpe eller sykle "langt" etter å ha trent bein :)

Takk for svar her.

Jeg har egentlig kuttet ut bein-styrketreningen for lenge siden, ettersom jeg ikke klarer å hente meg inn igjen for fem flate øre.

Jeg må liksom velge mellom å ha en beindag med knebøy osv, eller kjøre èn eller max to løpeøkter i uken. Kroppen takler rett og slett ikke belastningen, og dette er svært rart ettersom jeg er en helt vanlig dude med null helseproblemer og god fysisk og psykisk form!

It´s crazy man! hehe

Manglende mat og søvn er jo de mest åpenbare (og ofte ganske treffende) svarene. Kanskje du skulle veid og registrert maten din en ukes tid, og sett hva du faktisk spiser? Mange som får seg en overraskelse :) Og hva med en tur til legen, dersom søvn og mat er i boks og problemet har vedvart over lang tid allikevel?

Annonse

Hei alle sammen

Mitt første innlegg! Har vært medlem på diverse treningsforum siden 2002, men nå melder jeg meg inn her siden dette virker å være "the place to be" for treningsinteresserte om dagen :)

Uansett - jeg har mer eller mindre vært en hobbymosjonist i alle mine 10-11 treningsår (er 27 år nå), og har hovedsaklig drevet med styrketrening, løping i skog, mark, fjell, samt fotball. Fremgangen har vært helt OK, og jeg betegner meg selv som i god form. 185 cm, 82 kg, fett% ca 14%.

Likevel - jeg har alltid slitt med å restituere meg! De som sier at musklene er klare igjen til dyst etter 48 timer. Vel... jeg trenger minst 7 dager (!) mellom hver økt.

Dette er treningssplitten min:

- Mandag: Rygg, triceps

- Onsdag/torsdag: Bryst, biceps

I tillegg løper jeg 7 kilometers skogløyper eller spiller fotball 1 eller 2 ganger i uka. For min del er det bare å GLEMME å trene knebøy, bein, eller mer enn dette. Jeg blir rett og slett overtrent, utslitt og mister styrke.

Jeg tar protein- vitamin- fiskeolje, ZMA og div andre tilskudd, og sørger for å få meg nok søvn (7-8 t). Likevel krangler kroppen!

Jeg har veldig lyst til å kunne trene mer, men klarer det rett og slett ikke.

Hva er deres beste tips for god restitusjon? Carbo fuel rett etter trening?

Korleis er treningsprogrammet ditt mtp øvelser, sett-reps og belastning i % - forhold til max løft?

Det hørest ut for MEG som om at du tyner deg for hardt på trening og at dette muligens er i kombinasjon med gamle skader og mobilitetsproblemer som vokner til live igjenn.

Så fortell korleis treninga di ser ut øvelse, for øvelse med vekt og gi oss max løft/rep persene dine :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...