Gå til innhold

Bra framgang i 3-4 mnd, men har stoppet opp. Hva nå?


Anine.

Anbefalte innlegg

Hei!

Er klar over at dette er et spørsmål som har blitt stilt tusen ganger før, så dere som er dritt lei får bare overse det, så får jeg heller håpe på at det er noen som vil svare :-)

Jeg har de siste 3-4 månedene gått litt ned i fettprosent, har vekslet mellom å ligge på vedlikehold og 400-500 under vedlikeholdsnivå kalorimessig sett (ut fra kalkulatoren på Fitnessbloggens facebookside,) men nå de siste 3-4 ukene føler jeg at ting har stoppet opp litt. Skulle veldig gjerne kvittet meg med litt mer fett, men er nå usikker på hvor lavt/høyt jeg bør ligge.

Jeg er 20 år, veier 60 kg (har gått ned ca 4 kg siden start for omtrent 4 mnd siden) og er 167 cm høy. Jeg trener mellom 5 og 7 ganger i uken, som oftest 6. Da går det i enten 3 eller 4 styrkeøkter (fullkropp, trives aller best med det), og resten kardio i litt forskjellige former (ikke fordi jeg tror det er veien til å få lav fettprosent, nei, men fordi jeg trives best med denne treningsfordelingen). Nå om dagen går det mye i lange sykkelturer utendørs, både på grunn av at det er deilig om sommeren, men også fordi jeg den siste uke har slitt med smerter i høyre lyske/hofteleddsbøyer, som gjør at jeg ikke tør å løpe før jeg er kvitt det. Kan kanskje nevne at dette gjør at det også er noen type øvelser jeg ikke får gjort på styrketrening akkurat nå, som utfall-øvelser og knebøy.

Uansett, problemet mitt er som sagt at ting de siste ukene har stoppet litt opp (føler nesten at jeg har blitt "større" igjen), og jeg lurer på hva som er galt i forhold til at denne måten å spise/trene på har fungert bra i 3-4 mnd. Førsteprioritet for meg nå er ikke å bygge muskler, men vil så klart beholde det jeg har. Har i det siste ligget på 1900 kcal om dagen (500 under vedlikeholdsnivå ifølge kalorikalkulatoren,) men det går ikke noe særlig framover. Tåler ikke kroppen min like lavt underskudd når den nå er lavere i fettprosent, eller hva kan det være?

En annen ting er at det omtrent bare er fettet på overkroppen som har sluppet, så jeg ser ganske stram ut der (og har mistet mye pupper, herregud), mens underkroppen (låra) henger så sinnsykt etter... Vil fettet der aldri noensinne slippe, eller handler det bare om tålmodighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Handler mye om tålmodighet :) rumpe og lår slipper sist hos jenter stort sett. Men 60kg på 167cm er heller ikke så altfor mye :) Så kan ha noe med muskelmasse å gjøre også(muligens) :)

Ville ikke ha lagt meg på 500kcal i underskudd per dag med din høyde/vekt :) Og hvis det er deg på bilde har du heller ikke mye fett å ta av what so ever :) Prøv å ligg deg litt nærmere vedlikehold ville jeg gjort ihvertfall og gitt det 2-3uker! Du trener jo forholdsvis mye også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er klar over at dette er et spørsmål som har blitt stilt tusen ganger før, så dere som er dritt lei får bare overse det, så får jeg heller håpe på at det er noen som vil svare :)

Jeg har de siste 3-4 månedene gått litt ned i fettprosent, har vekslet mellom å ligge på vedlikehold og 400-500 under vedlikeholdsnivå kalorimessig sett (ut fra kalkulatoren på Fitnessbloggens facebookside,) men nå de siste 3-4 ukene føler jeg at ting har stoppet opp litt. Skulle veldig gjerne kvittet meg med litt mer fett, men er nå usikker på hvor lavt/høyt jeg bør ligge.

Jeg er 20 år, veier 60 kg (har gått ned ca 4 kg siden start for omtrent 4 mnd siden) og er 167 cm høy. Jeg trener mellom 5 og 7 ganger i uken, som oftest 6. Da går det i enten 3 eller 4 styrkeøkter (fullkropp, trives aller best med det), og resten kardio i litt forskjellige former (ikke fordi jeg tror det er veien til å få lav fettprosent, nei, men fordi jeg trives best med denne treningsfordelingen). Nå om dagen går det mye i lange sykkelturer utendørs, både på grunn av at det er deilig om sommeren, men også fordi jeg den siste uke har slitt med smerter i høyre lyske/hofteleddsbøyer, som gjør at jeg ikke tør å løpe før jeg er kvitt det. Kan kanskje nevne at dette gjør at det også er noen type øvelser jeg ikke får gjort på styrketrening akkurat nå, som utfall-øvelser og knebøy.

Uansett, problemet mitt er som sagt at ting de siste ukene har stoppet litt opp (føler nesten at jeg har blitt "større" igjen), og jeg lurer på hva som er galt i forhold til at denne måten å spise/trene på har fungert bra i 3-4 mnd. Førsteprioritet for meg nå er ikke å bygge muskler, men vil så klart beholde det jeg har. Har i det siste ligget på 1900 kcal om dagen (500 under vedlikeholdsnivå ifølge kalorikalkulatoren,) men det går ikke noe særlig framover. Tåler ikke kroppen min like lavt underskudd når den nå er lavere i fettprosent, eller hva kan det være?

En annen ting er at det omtrent bare er fettet på overkroppen som har sluppet, så jeg ser ganske stram ut der (og har mistet mye pupper, herregud), mens underkroppen (låra) henger så sinnsykt etter... Vil fettet der aldri noensinne slippe, eller handler det bare om tålmodighet?

er det deg på bildet? ser isåfall knallbra ut!!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eller siden så vil vektnedgangen stoppe opp på et gitt underskudd. Det som er bra i ditt tilfelle er at 1900kcal ikke er fult så gale, så du kan godt kutte 100kcal til. Vedlikedholdsbehovet blir også lavere når kroppsvekta blir mindre.

En annen ting er at fettet på beina er vanskelig for jenter å kvitte seg med. Det ligger innprintet i genene våre at vi skal ha et fettlager på hofte/rumpe/lår. Derfor krever det mye hardt arbeid og tålmodighet. Etterhvert som det blir mindre fett å ta av på overkroppen vil fettet på beina til slutt begynne å slippe.

Det dummeste du gjør er å gå for hardt ut med underskuddet, men det ser jo ut som du har vært fornuftig nok til å ikke kutte så mye med en gang. Så prøv å kutt 50-100kcal til om dagen og ses hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler mye om tålmodighet :) rumpe og lår slipper sist hos jenter stort sett. Men 60kg på 167cm er heller ikke så altfor mye :) Så kan ha noe med muskelmasse å gjøre også(muligens) :)

Ville ikke ha lagt meg på 500kcal i underskudd per dag med din høyde/vekt :) Og hvis det er deg på bilde har du heller ikke mye fett å ta av what so ever :) Prøv å ligg deg litt nærmere vedlikehold ville jeg gjort ihvertfall og gitt det 2-3uker! Du trener jo forholdsvis mye også :)

Før eller siden så vil vektnedgangen stoppe opp på et gitt underskudd. Det som er bra i ditt tilfelle er at 1900kcal ikke er fult så gale, så du kan godt kutte 100kcal til. Vedlikedholdsbehovet blir også lavere når kroppsvekta blir mindre.

En annen ting er at fettet på beina er vanskelig for jenter å kvitte seg med. Det ligger innprintet i genene våre at vi skal ha et fettlager på hofte/rumpe/lår. Derfor krever det mye hardt arbeid og tålmodighet. Etterhvert som det blir mindre fett å ta av på overkroppen vil fettet på beina til slutt begynne å slippe.

Det dummeste du gjør er å gå for hardt ut med underskuddet, men det ser jo ut som du har vært fornuftig nok til å ikke kutte så mye med en gang. Så prøv å kutt 50-100kcal til om dagen og ses hva som skjer.

Akkurat dette her jeg synes er så vanskelig, en sier spis flere kalorier, og en sier spis færre. Handler dette bare om å eksperimentere med det som funker på min kropp?

FrkHoel: Du sier at hvis fettprosenten blir lav nok på overkroppen vil også bein og underkropp etter hvert "gi etter," men det betyr altså at jeg i prinsippet faktisk ikke kan miste særlig mye fett på underkroppen med mindre jeg mister mer på overkropp? Vil helst ikke miste særlig mye mer der oppe, skjønner du, men forstår jo at man ikke akkurat kan fjernstyre denne fettforbrenningen heller :/ Har kuttet jevnt og trutt siden jeg begynte å gå ned i vekt, ettersom vedlikeholdsnivået har blitt lavere med færre kilo, men kanskje det ikke skader å gå enda lavere. Er bare redd jeg kommer til å slite med sultfølelse, om kvelden føler jeg meg ganske sulten allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Må få ut litt frustrasjon på nytt her. Nå har jeg ligget på litt under 1900 kcal per dag siden jeg skrev her sist, og opplever at vekten min har økt siden sist jeg veide meg. I cm har jeg ikke gått inn noen ting noe sted. Hva er det som skjer? Jeg vet at jeg ikke får i meg mer enn det jeg skal fordi jeg har brent meg på det tidligere. Har bra kontroll på det. Føler meg mye mer pløsete enn jeg gjorde for tre uker siden også, musklene mine er ikke lenger like synlige, så jeg forstår ikke hva det er jeg gjør galt. Merker at dette med maten har stresset meg litt i det siste, kan stress ha noe å si også?

En annen ting er at jeg fortsatt ikke får løpt, syklet eller trent bein på grunn av smerter i hofteleddsbøyeren. Går til fysio for det, men blir ikke noe særlig bedre foreløpig. Trener derfor nå styrke 6-7 ganger i uken, men det jeg forbrenner på de øktene kan vel ikke være såå mye mindre enn 3 styrkeøkter+3 kardioøkter som jeg vanligvis kjører? Dette er så utrolig frustrerende... Jeg var fornøyd med framgangen, kroppen og energien, og nå føler jeg bare at det går helt feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har ikke svart på noen poster før, men dette høres helt ut som meg, så tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer.

Jeg hadde akkurat samme stagnering i resultater. og har også relativt mye mer fett på underkropp enn overkropp. resultatene endret seg da jeg økte kalorier noe, og begynte å spise etter biorytme-dietten som gjorde at jeg ble mer bevisst på å få i meg både nok fett og nok karbo. (før dette var jeg "redd" for begge deler"). I tillegg har jeg mye mindre mageproblemer som jeg slet med tidligere som nok stresset kroppen en del. Jeg fikk også bedre resultater da jeg slappet litt mer av med treningen og gikk fra 6-7 ganger i uken, med mye styrke og for mye kondisjon til 3-4 gang styrke og 1-2 intervalløkter.

Stress kan være veldig ødeleggende for både trening og diett, er ihvertfall min erfaring. Og hos meg samler kroppen veldig mye vann og føles slapp dersom jeg ikke sover nok, har mye jeg går og tenker på og stresser med eller ikke spiser riktig.

Jeg har vel gjerne ikke så mange råd om hva du kan gjøre, men jeg har ihvertfall eksprimentert mye frem og tilbake med kalorier og trening og mat osv, og det er vel det som må til for deg også for å finne det som funker.

Hva sier fysioen din angående skaden? Jeg har nemlig også en strekk (tror jeg) i lysken/øverste del av låret, som hemmer veldig og er irriterende. Har du noen tips til alternative øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ikke svart på noen poster før, men dette høres helt ut som meg, så tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer.

Jeg hadde akkurat samme stagnering i resultater. og har også relativt mye mer fett på underkropp enn overkropp. resultatene endret seg da jeg økte kalorier noe, og begynte å spise etter biorytme-dietten som gjorde at jeg ble mer bevisst på å få i meg både nok fett og nok karbo. (før dette var jeg "redd" for begge deler"). I tillegg har jeg mye mindre mageproblemer som jeg slet med tidligere som nok stresset kroppen en del. Jeg fikk også bedre resultater da jeg slappet litt mer av med treningen og gikk fra 6-7 ganger i uken, med mye styrke og for mye kondisjon til 3-4 gang styrke og 1-2 intervalløkter.

Stress kan være veldig ødeleggende for både trening og diett, er ihvertfall min erfaring. Og hos meg samler kroppen veldig mye vann og føles slapp dersom jeg ikke sover nok, har mye jeg går og tenker på og stresser med eller ikke spiser riktig.

Jeg har vel gjerne ikke så mange råd om hva du kan gjøre, men jeg har ihvertfall eksprimentert mye frem og tilbake med kalorier og trening og mat osv, og det er vel det som må til for deg også for å finne det som funker.

Hva sier fysioen din angående skaden? Jeg har nemlig også en strekk (tror jeg) i lysken/øverste del av låret, som hemmer veldig og er irriterende. Har du noen tips til alternative øvelser?

Tusen takk for fint og informativt svar. :-) Har tenkt på dette med å øke kaloriinntaket litt, men er på en måte litt "redd" for det også. Vil jo ikke at det skal gå enda mer i feil retning. Jeg stresser en del om dagen, og sover ikke nok, så skal ikke se bort fra at det kan være faktorer som spiller inn, men har jo hatt framgang tidligere selv om jeg har stresset og sovet lite. Kanskje det bare fungerer til et visst punkt. Jeg sliter også med litt mageproblemer per dags dato, er veldig ofte oppblåst (beklager ekkel info.) Jeg spiser etter periodisk faste, og liker det veldig godt fordi det tillater meg å spise forholdvis store måltider uten å måtte tenke så mye. Jeg spiser mye proteiner, noe karbohydrater og ca 1 gram fett per kroppsvekt hver dag, men tenker egentlig ikke sånn supermye over akkurat det, utenom at jeg er opptatt av å få i meg tilstrekkelig med proteiner.

Regner med at jeg blir nødt til å eksperimentere litt, ja, er bare så redd for å ødelegge det arbeidet jeg har lagt ned de siste 4 månedene. Samtidig vet jeg at jeg trenger å finne en bedre balanse enn det jeg har nå, fordi det går veldig opp og ned i forhold til hvor mye jeg stresser med mat og trening. I perioder går alt av seg selv, mens andre ganger er jeg bare superstressa.

For å være helt ærlig er jeg ikke spesielt fornøyd med fysioen. Hun gir meg bare vage svar, og kan ikke egentlig forklare hva som er problemet. Har fått beskjed om at jeg ikke får trene bein, ikke får løpe, ikke får sykle og nærmest ikke får gå. Ufattelig frustrerende. Jeg trodde først at jeg hadde fått en lyskestrekk, men det er hofteleddsbøyeren som er vond, på samme sted som du beskriver hos deg. Når får du vondt? Jeg får spesielt vondt når jeg løfter beinet opp, holder det oppe og så vrir det utover. Har gått med det i litt over 3 uker nå, og begynner å bli veldig utålmodig fordi jeg bare kan trene overkropp. Igår kjøpte jeg meg en slik rumble roller for å drive egenmassasje, også har jeg planer om å gjennomføre dette mobilitetsprogrammet for bein, men så lenge situasjonen er såpass uavklart (hvertfall fra fysios side), vil jeg helst ikke pushe over smertegrensen i redsel for å gjøre alt verre, og hvis jeg skal unngå alt av smerter er det jammen ikke mange av de mobilitetsøvelsene jeg kan gjøre heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser en del om dagen, og sover ikke nok, så skal ikke se bort fra at det kan være faktorer som spiller inn, men har jo hatt framgang tidligere selv om jeg har stresset og sovet lite. Kanskje det bare fungerer til et visst punkt.

For meg funket det fett i et halvt års tid, så gikk jeg rett i en vegg og måtte finne noen nye løsninger. Så tok det noen mnd med prøving og feiling, før jeg nå føler jeg har funnet noe som funker.

jeg har også vondt når jeg løfter høyrefoten opp og til siden, og noen ganger når jeg bøyer i hoften og etter jeg har løpt. Jeg har begynt å gjøre mye dynamisk oppvarming i tillegg til at jeg bruker algesal og tigerbalsam + prøver å gjøre alternative ting og lar være å gjøre øvelser som gjør vont. Spurte PT'en på senteret hvor jeg går og han sa jeg skulle unngå ting som gjorde vont, men ikke stoppe med bentrening osv, så det at fysioen legger så mange restriksjoner for deg syns jeg høres rart ut. men for all del, jeg er ingen ekspert, så det kan jo hende de har rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...