Gå til innhold

Hva skjer om man spiser 5800 kcal LCHF-kost over tre uker?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så en eller annen bbc dokumentar hvor de satt en gruppe mennesker på relativt høyt kalorioverskudd hvor noen la på seg mye fett og andre nesten ikke, maten bestod av omtrent det samme om jeg ikke husker feil.

Litt mer om karbs fra layne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det har mye å si. Kcal fra fett vil ikke trigge insulinproduksjonen i samme grad som kcal fra fordøyelige karbohydrater. Siden insulin er et fettlagrende hormon er det derfor logisk (i mitt hode) at kcal fra fett er mindre fetende enn kcal fra fordøyelige karbohydrater.

Men jeg skulle gjerne visst hva folk med utdannelse innen humanernæring tenker om saken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo ganske enkelt forklart i posten. Jeg har selv problemer med å få i meg "for mye" LCHF-kost. Da jeg blir stappmett lenge før grensa. Siden maten bruker uhorvelig lang tid gjennom systemet, tar det en god stund før jeg blir sulten igjen også!

Før fitnesskonkurransene i fjor høst, fulgte jeg LCHF prinsippene. Jeg kuttet forsiktig i kcaloriene før konkurransen i Trondheim. Gikk vel ned ca 15kg på 3mnd. Uken mellom Trondheim open og NM, i Oslo, spiste jeg 500kcal mer enn uken før. Likevel gikk jeg ned 2kg ytterligere.

Så nei, en kalori er ikke en kalori!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulike næringsstoffer vil ha ulik effekt på kroppen, både hormonelt og fysiologisk. Energibalansen overstyres ikke, men inntak og forbruk er ikke uavhengige av hverandre og begge vil påvirkes i ulik grad av hva vi spiser.

Grunnen til at man går raskt ned i vekt i begynnelsen ved å kutte karbohydrater er at glykogenlagrene tømmes, og da forsvinner en del væske. Hovedgrunnen til at karbohydratrestriksjon er effektivt for vekttap i lengden er at de fleste spiser mindre kalorier på et slikt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...