Gå til innhold

Stress og kortisol.. Når blir det for mye?


Thombr86

Anbefalte innlegg

Har grublet litt på dette..

Når/hvordan kan man merke at man har "mye" kortisol i systemet og kroppen er stressa?

Kan man få stress av 1 time kardio hver dag, eller 1 time styrketrening for den del, eller må det mer til?

Selv er jeg av den oppfatning at jeg så godt som aldri blir stresset i hverdagen, men er det forskjell på psykisk stress og "fysisk stress" om det er mulig å skille disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Om du svetter under armene uten å trene er du stressa. :D

Om man er naturlig "varm" da?:) Jeg kan omtrent svette anyhow and anytime, desverre! Rett og slett fordi jeg synes nesten hele verden er for varmt og liker å bevege meg ute i det "fri" med vind og frisk luft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er naturlig "varm" da?:) Jeg kan omtrent svette anyhow and anytime, desverre! Rett og slett fordi jeg synes nesten hele verden er for varmt og liker å bevege meg ute i det "fri" med vind og frisk luft :)

Jeg er akkurat som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stress som følger med en treningsøkt/kardioøkt fører til økte nivåer av Kortisol, men i denne sammenhengen har kortisol en positiv effekt.

Stress som følger med altfor mye trening/kardio (timesvis om dagen) og gjerne i kombinasjon med kaloriunderskudd kan resultere i at du går med konstant forhøyet kortisolnivå, som da får en negativ effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt: en dag etter tung styrketreningen er testosteronnivåene i kroppen LAVERE enn om man ikke hadde trent dagen før.

Betydningen for treningseffekt av variasjon i hormonivåer i kroppen som følge av ytre påvirkning kan kraftig overdrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...