Gå til innhold

Mattilsynet advarer mot farlige kosttilskudd (vg.no)


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Gjest Jester

Mattilsynet advarer mot helsefarlige kosttilskudd - VG Nett om Kosthold

Mye artikkel med lite (nytt) innhold. Jeg synes i alle fall at om man skal kjøre slike saker, bør en kanskje differensiere eller i minste fall presisere hvilke kosttilskudd det snakkes om. Og va det er som er farlig.

Dette ble mye av det samme "noen kan ha..." og "enkelte er....."

Det er vell utenfor hver tvil at ting som feildoseres eller ikke oppgis hva som faktisk er i det kan være farlig, men igjen, føler jeg det bør presiseres bedre hva det prates om. Minner meg om "lavkarbo dreper" osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Mattilsynet skrev et par punkter om hva en bør være obs på, noe som hverken er nytt eller sier noe spesielt om "hvor farlig det er" slik VG refererer til. Synes mattilsynets retningslinjer er fornuftige, (spesielt punkt 1) men ikke akkurat reflekterer hva VG skriver:

1. Vær mistenksom mot produkter som lover rask eller kraftig effekt. Det kan være ulovlige legemidler eller uredelig markedsføring som ligger bak slike påstander

2. Kjøp bare produkter fra leverandører med en avsender du kan få tak i. Det finnes leverandører som oppgir ikke-eksisterende adresser eller e-post-adresser.

3. Kosttilskudd kan ha bra effekt i små doser, men være helsefarlig i store mengder. Vær spesielt påpasselig hvis du går på medisiner. Spør lege. Effekten av et legemiddel kan forandres hvis du samtidig tar kosttilskudd.

4. Er du gravid, sjekk med lege eller jordmor. Spør først, ikke etterpå.

5. Vær alltid skeptisk til kosttilskudd, hvis du blir syk. Blir du dårlig, ta med kosttilskuddet til lege, og informer om hva du har tatt, hvor mye og hvor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legemidler som gir bedre effekt? I WISH! Det er ganske far fetched at man inkluderer legemidler uten å informere om det - de er tross alt dyrere, så produktet vil også bli dyrere enn tilsvarende. Selv tenker jeg mer at det er bull og farlig for privatøkonomien om de lover ting som høres for bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alle punktene til mattilsynet er veldig fornuftige jeg, kanskje spesielt det siste om å informere lege om bruk om man blir syk.

Tiwas: Forurensning av kosttilskudd har da virkelig skjedd, det trenger ikke å være inkludert med vilje. Og det ville uansett vært et spørsmål om økonomi og hva man kunne tjene inn igjen ved at tilskuddet ble ekstra populært fordi det fungerte bedre enn alternativene, skal ikke undervurdere effekten av det. Det er jo bare å se på hvor populært PWOs som Jack3d og Craze var før de fjernet DMAA og hvor lite populært det ble etterpå i forhold når det "ikke virket lenger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alle punktene til mattilsynet er veldig fornuftige jeg, kanskje spesielt det siste om å informere lege om bruk om man blir syk.

Tiwas: Forurensning av kosttilskudd har da virkelig skjedd, det trenger ikke å være inkludert med vilje. Og det ville uansett vært et spørsmål om økonomi og hva man kunne tjene inn igjen ved at tilskuddet ble ekstra populært fordi det fungerte bedre enn alternativene, skal ikke undervurdere effekten av det. Det er jo bare å se på hvor populært PWOs som Jack3d og Craze var før de fjernet DMAA og hvor lite populært det ble etterpå i forhold når det "ikke virket lenger".

Nei, jeg er klar over forurensning, og derfor bør man selvsagt ikke kjøpe fra ukjente leverandører. Det jeg kommenterte var tilsetning av prestasjonsfremmende stoffer i rimelige OTC kosttilskudd - og *det* skjer ikke. De PWO-ene du nevner var ikke tilsatt noe som ikke var deklarert - de ble jo solgt *på grunn av* DMMA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er klar over forurensning, og derfor bør man selvsagt ikke kjøpe fra ukjente leverandører. Det jeg kommenterte var tilsetning av prestasjonsfremmende stoffer i rimelige OTC kosttilskudd - og *det* skjer ikke. De PWO-ene du nevner var ikke tilsatt noe som ikke var deklarert - de ble jo solgt *på grunn av* DMMA.

Tja. Å tilsette noe snacks i første batch og å selge resten på hype kan da fort være ganske lønnsomt?

Craze er dødt | Fitnessbloggen Forum

(Craze hadde vel for øvrig ikke DMMA deklarert heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Er enig i at prduktene det faktisk ble advart mot er noe som er helt greit å advare mot (type kinesiske potenspiller osv),

Men hvorfor illustrere med et stort bilde av proteinpulver, kreatin og kokosolje? :( (i avisa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...