Gå til innhold

Skal NED i vekt, trenger hjelp!


NinaB

Anbefalte innlegg

Jeg er 164høy og veien nå 70kg. Jeg trener ikke noe spesielt og spiser samme type mat som min samboer som trener styrke og prøver å holde seg på 95-100kg. Så utgangspunktet er nok feil!

Men slik ser et typisk dag ut for meg:

Jeg jobber i barnehage som vikar.

Står opp alt mellom kl 6 og 8, avhengig av vakt på jobb.

Første måltid: Ca kl 7.30: Spiser enten 2-3 brødskiver med egg, makrell eller salami / evt en skål med havregrøt i stedet.

Etter mat her, er vi som regel ute, og dytter på fart på huskene, hjelper opp og ned sklier og går rundt for å følge med på ungene.

Andre måltid: Ca kl 11: Spiser 1 brødskive + youghurt (gomorgen), eller havregrøt + en frukt (banan, fersken, eple). Nå er det en stille periode, med pauser og barna sover.

Tredje måltid: Ca kl 14. Nå er det oftest en ny brødskive eller youghurt + en frukt.

Etter dette er vi stortsett ute med barna igjen, går rundt for å følge med, hjelper til med fart på en huske, tuller litt med ungene osv. Så er arbeidsdagen slutt.

Fjerde måltid: Ca kl 16.30. Middag. Her spiser vi alt mulig, men prøver å få i oss kjøtt, grønt, poteter, ris osv. Lager gjerne sauser til noen av rettene, for at det ikke skal være tørt. Taco spiser vi noen ganger, gryter med viltkjøtt, bakte grønsaker, kylling, fisk. Stortsett kan jeg spise 1 fiskefilet og kanskje 75 gram grønnsaker, 1 potet eller 100 gram ris. Har vi taco, spiser jeg som regel 2 lefser.

Etter jobb varierer det veldig hva jeg gjør. Noen dager er jeg ute å rir med venninner i fjellet i alt fra 1-3 timer. Rir uten sal, så jobber mye med lår og kjernemusklatur da for å holde balansen.

Leker med hunden ute på gården, altså leker "sist'n" med en ball, løper og hopper rundt, også går en kort tur før eller etter lek. Dette er som regel ikke lengere enn 20-30 min, for da er jeg anpusten.

Noen dager sykler vi 3-4km, for å komme til og fra stall. Da med relavivt høyt tempo, men også da blir jeg sliten og varm. Jeg kan ikke fordra å jogge, rett og slett hater det! Sprinter heller. Noen helger er vi på korte fjellturer der vi går ca 1 time, har en pause for å spise eller fiske, også går vi en time ned igjen. Da er det ikke høyt tempo, men slik at det er behagelig å gå og vi ser hvor vi setter beina blant steiner osv.

Femte måltid: Ca kl 20 eller 21, 1-2 brødskiver eller en liten skål havregrøt.

Så legger jeg meg rundt kl 22.30

Når jeg skriver ned hva jeg spiser i løpet av en dag, så ser det veldig mye ut (for meg), men det er dette som trengs for at jeg skal bli mett. Jeg kan utvilsomt bevege meg mer enn jeg gjør, men har en helt elendig kondisjon, så jeg klarer ikke løpe lenge, eller sykle lenge osv.

Jeg trenger hjelp med å finne ut av hva og hvor mye jeg skal spise, hva slags trening som får meg mest effektivt ned i vekt og får bort bilringer og overflødig fett. For nå blir jeg kvalm av å se bilder av meg selv. Vil ikke ha det slik.

Mitt ønske er å komme ned i 55kg igjen og ikke ha valker! Så jeg trenger hjelp, og jeg vil ha ting med teskje, ikke masse fancy ord, eller styrkeprogram (Det får jeg her hjemme).post-22320-14440948240317_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan komme tilbake på mere kommentarer. Men det første jeg legger merke til er at du spiser veldig mye karbs om dagen, basert på det du skriver, så virker det som om karbohydrater dominerer næringsinntaket ditt.

Og dette er en god start å forandre på.

Videre så skriver du at du spiser youghert, men ikke hvilken. Stort sett alle type yougherter der ute er usunne, og inneholder så mye sukker at du skulle bare visst. Sukker er den verste typen av raffinert karbohydrat og dette omgjøres lett til fett i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme tilbake på mere kommentarer. Men det første jeg legger merke til er at du spiser veldig mye karbs om dagen, basert på det du skriver, så virker det som om karbohydrater dominerer næringsinntaket ditt.

Derfor jeg spør her hva jeg KAN spise. og da gjerne spesifikt. For det å lete etter hva jeg kan spise (altså lese bak på alt av ting) gjør at jeg mister helt motet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med en fordeling av næring. Den magiske fordelingen er 40/40/20. 40% protein/40% karb/20%fett.

Hvor du henter disse fra har mye å si.

Du kan hente fettet fra et gatekjøkken, eller du kan hente det fra laks/selolje/animalsk fett. kvaliteten og på disse kildene er totalt forskjellige. Dette vet du sikkert allerede.

Du kan spise myyyyye kjøtt, maaase melk og melkprodukter som ikke inneholder sukke/for mye karbs.

Med andre ord:

Kylling, biff, laks, torsk, reker, kalkun, makrell i tomat, ost, tine skummet/lett (mere fett), hamburrgerygg, egg, cottage cheese, karbonadedeig, proteinpulver, svinekjøtt, mager kesam, skyr, tunfisk osvosv. Dette er noen hovedsaklige proteinkilder, men noe inneholder også fett og karb.

karbkilder: ris, potet, havregryn, bær, knekkebrød og grønnsaker selv om det inneholder lite karbs.

Du trenger ikke fysisk å gå til en butikk lenger for å se på produktet for å se hva det inneholder.

Du kan klikke inn her og se: Lavkarbo.no

er bare å lese litt rundt her så finner du ut mye. Noe arbeid må du gjøre selv :) På samme måte som at du må trene for deg selv, vi andre gjør det ikke for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du er åpen for å begynne å trene styrke med vekter kunne du jo spurt typen din om han kan sette opp et treningsprogram for deg, eller hjelpe deg å finne et program som passer for deg. Vektrening er i mine øyne ypperlig for å gå ned i vekt og stramme opp kroppen, men dette vet du sikkert og er sikkert enig i? Ellers så er jeg enig i det EL_protein sier. Hvis du ikke har lyst/ork til å telle kalorier, men kun er ute etter matvarer som generelt er "ok" og bra å spise er det han gir gode råd. Det er imidlertid sånn at noen mennesker er mer sensitive til karbohydrater enn andre, så hvis det magiske 40/40/20 forholdet (protein/karbs/fett) ikke gjør at du går ned i vekt over tid kan du prøve å kutte litt ned på karbohydratene dine.

Bortsett fra dette vil jeg anbefale deg å sette deg inn i det å faktisk telle kcal, med dagen apper og lignende er det faktisk ikke så vanskelig å holde oversikten, og man slipper å "regne seg i hjel" hvis man ikke klarer eller synes dette er så lett.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan starte med en fordeling av næring. Den magiske fordelingen er 40/40/20. 40% protein/40% karb/20%fett.

Hvor du henter disse fra har mye å si.

Du kan hente fettet fra et gatekjøkken, eller du kan hente det fra laks/selolje/animalsk fett. kvaliteten og på disse kildene er totalt forskjellige. Dette vet du sikkert allerede.

Du kan spise myyyyye kjøtt, maaase melk og melkprodukter som ikke inneholder sukke/for mye karbs.

Med andre ord:

Kylling, biff, laks, torsk, reker, kalkun, makrell i tomat, ost, tine skummet/lett (mere fett), hamburrgerygg, egg, cottage cheese, karbonadedeig, proteinpulver, svinekjøtt, mager kesam, skyr, tunfisk osvosv. Dette er noen hovedsaklige proteinkilder, men noe inneholder også fett og karb.

karbkilder: ris, potet, havregryn, bær, knekkebrød og grønnsaker selv om det inneholder lite karbs.

Du trenger ikke fysisk å gå til en butikk lenger for å se på produktet for å se hva det inneholder.

Du kan klikke inn her og se: Lavkarbo.no

er bare å lese litt rundt her så finner du ut mye. Noe arbeid må du gjøre selv :) På samme måte som at du må trene for deg selv, vi andre gjør det ikke for deg.

Ah, den siden var jo helt gull! :D Hurra! Takk for råd! Det hjelper litt mer når man får ting "spesifikt" forklart. Er så mange steder alt står med så fancy ord, at jeg ramler helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Hvis du er åpen for å begynne å trene styrke med vekter kunne du jo spurt typen din om han kan sette opp et treningsprogram for deg, eller hjelpe deg å finne et program som passer for deg. Vektrening er i mine øyne ypperlig for å gå ned i vekt og stramme opp kroppen, men dette vet du sikkert og er sikkert enig i? Ellers så er jeg enig i det EL_protein sier. Hvis du ikke har lyst/ork til å telle kalorier, men kun er ute etter matvarer som generelt er "ok" og bra å spise er det han gir gode råd. Det er imidlertid sånn at noen mennesker er mer sensitive til karbohydrater enn andre, så hvis det magiske 40/40/20 forholdet (protein/karbs/fett) ikke gjør at du går ned i vekt over tid kan du prøve å kutte litt ned på karbohydratene dine.

Bortsett fra dette vil jeg anbefale deg å sette deg inn i det å faktisk telle kcal, med dagen apper og lignende er det faktisk ikke så vanskelig å holde oversikten, og man slipper å "regne seg i hjel" hvis man ikke klarer eller synes dette er så lett.

Lykke til:)

Jeg har trent litt styrke med samboeren, og fått program av en annen vi trener med. Men ramlet litt av lasset og mistet litt motivasjon/interessen. Så tror jeg trenger noe litt mer variert trening. Gjerne styrke 2 ganger i uken, men jeg trenger noe annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent litt styrke med samboeren, og fått program av en annen vi trener med. Men ramlet litt av lasset og mistet litt motivasjon/interessen. Så tror jeg trenger noe litt mer variert trening. Gjerne styrke 2 ganger i uken, men jeg trenger noe annet også.

Tren styrke skikkelig 2 ganger i uken da. Løft tungt nok med baseøvelser og øk vektene så ofte du kan (uten å ofre god teknikk)

Resten av treningen kan være ting du synes er gøy. Om det er å delta på noen gruppetimer, svømming, gåturer eller noe annet har ikke så mye å si bare du er i aktivitet. Vil du bedre kondisjonen og øke fettforbrenningen kan du legge inn et par økter med intervalltrening i uken.

Den magiske fordelingen er 40/40/20. 40% protein/40% karb/20%fett.

Nå mente du det sikkert ikke så bokstavelig. Men det er ingenting magisk med en 40/40/20 fordelingen. Om det menes i gram vekt så vil det gi en isokalorisk fordeling, men siden man normalt oppgir det i energiprosent så vil det blitt 33/33/33. Ellers synes jeg det er lite hensiktsmessig å oppgi fordelingen i prosent. Man trenger like mye (eller gjerne litt mer) proteiner når man skal ned i vekt så derfor vil man opprettholde proteinforholdet når man reduserer kaloriene. Skal man opp i vekt eller vedlikeholde på et relativt høyt kaloriforbruk blir det for mye å spise 40% av energien fra protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente du det sikkert ikke så bokstavelig. Men det er ingenting magisk med en 40/40/20 fordelingen. Om det menes i gram vekt så vil det gi en isokalorisk fordeling, men siden man normalt oppgir det i energiprosent så vil det blitt 33/33/33. Ellers synes jeg det er lite hensiktsmessig å oppgi fordelingen i prosent. Man trenger like mye (eller gjerne litt mer) proteiner når man skal ned i vekt så derfor vil man opprettholde proteinforholdet når man reduserer kaloriene. Skal man opp i vekt eller vedlikeholde på et relativt høyt kaloriforbruk blir det for mye å spise 40% av energien fra protein.

Mulig vi missforstår hverandre litt nå.

Men jo altså fordelingen mente jeg bokstavelig talt. 40/40/20 utgjør totalt 100%. Hvordan man vil fordele dette er helt opp til en selv. Men 40/40/20 er et utgangspunkt hvor mange begynner, og prøver seg fram deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her der det samlet 6 års erfaring, og hundrevis av oppskrifter, tips, forsningsresultater, alt av en som har gått veien før deg :

Lavkarbo | www.lenabeatrice.net Bloggen omhandler lavkarbo på alle vis, satt sammen for at DU skal kunne dra praktisk nytte av det :) Senere i sommer kommer det kurs gjennom denne bloggen, massevis av ting som skjer der nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...