Tiwas Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Hva er det du antyder nå? Alle som kan litt om trening vet at de baseøvelsene hun nevte treffer hele kroppen. Er ingenting for meg å "sjekke" opp i da. Jeg var enig i at Nordic Hams er en bra øvelse, og bedre enn leg curl. Leg curl er ikke en baseøvelse - det er en distraksjon eller rehabøvelse. Hadde du giddet å sjekke hva jeg synes manglet i programmet hennes i stedet for å gape så fælt om at det var komplett, så kanskje du hadde forstått hva jeg ville frem til. Det var flere ting der, men når folk skal bælje så fælt så må jeg innrømme at jeg rett og slett ikke gidder... John Martin Fredriksen 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zain Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Leg curl er ikke en baseøvelse - det er en distraksjon eller rehabøvelse. Hadde du giddet å sjekke hva jeg synes manglet i programmet hennes i stedet for å gape så fælt om at det var komplett, så kanskje du hadde forstått hva jeg ville frem til. Det var flere ting der, men når folk skal bælje så fælt så må jeg innrømme at jeg rett og slett ikke gidder... Jeg sa at de øvelsene hun hadde, dekket hele kroppen, noe dem gjør. Leg curl er en iso-øvelse ja. Sa ingenting om at programmet var komplett heller. Les hva jeg skriver før du kvekker fra deg, Tiwas. Men jeg gidder ikke diskutere med besserwissere. Kavring og ØysteinJ 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beate Knutsdotter Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Hehe....nå var det i utgangspunktet ikke selve programmet jeg ville ha hjelp til men rep/sett Jeg skal se på "nordic hams" øvelse, kjenner ikke til den fra før..... Ellers har jeg fått masse bra tips og skal sette meg ned å lage et program med flere repetisjoner Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aslak Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Jeg gjør alt fra 3 til 120 reps, variasjon er fint, men du bør alltid holde styr på hvor mange, hvor tungt eller hvor lang tid du brukte(på svært høye repantall) slik at du vet hva du må gjøre for å ha forbedret deg. Økning i repetisjoner på lav vekt fører med seg økningen i vekt på høyere vekt også. Beate Knutsdotter 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Jeg gjør alt fra 3 til 120 reps, variasjon er fint, men du bør alltid holde styr på hvor mange, hvor tungt eller hvor lang tid du brukte(på svært høye repantall) slik at du vet hva du må gjøre for å ha forbedret deg. Økning i repetisjoner på lav vekt fører med seg økningen i vekt på høyere vekt også. Blir du en raskere sprinter av å bli bedre på 1500 m? jonasnyg 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aslak Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Blir du en raskere sprinter av å bli bedre på 1500 m? Det må du spørre en sprinter om, jeg holder ikke på med sprint. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amelz Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Er det virkelig ingenting som skiller kroppsbyggere fra vanlige folk som kan være mulige feilkilder? Det blir feil for 99 % av de som leser her inne å ta alle sine treningstips fra Kai Greene. Det kan sikkert være effektivt for han å ta opptil 60 reps per sett, men det er bortkastet tid for nesten alle andre. Bole-kortet spiller jeg ikke da det finnes mange feite, råsterke styrkeløftere og vektløftere som bruker AAS. Derimot bruker byggerne mye mer annet i tillegg. Det er en grunn til at byggerne er større i dag enn for 30 år siden, og det har mye mer med legemidler enn treningsprogram å gjøre. Hvis man bruker mye energi på å prøve å stimulere til vekst i type 1 så får man jo mindre tid til overs til tunge og eksplosive løft. Her er det det jo snakk om å få med seg et større spekter av reptisjonstrening for større muskelvekst, henholdsvis 6-8 og 10-12, IKKE 60. Til og med styrkeløftere trener faser med flere repitisjoner (10-12), om det er lenge til neste stevne og de ønsker å spare CNS litt etter en tung oppkjøring f.eks. Dette nettopp for å øke muskeltverrsnitt som gir mer potensiale til kraftutvikling. Mannen i gata burde ikke trene som Kar Greene, men han vet nok mer enn både meg og deg om det å bygge muskler. Tiwas 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Her er det det jo snakk om å få med seg et større spekter av reptisjonstrening for større muskelvekst, henholdsvis 6-8 og 10-12, IKKE 60. Til og med styrkeløftere trener faser med flere repitisjoner (10-12), om det er lenge til neste stevne og de ønsker å spare CNS litt etter en tung oppkjøring f.eks. Dette nettopp for å øke muskeltverrsnitt som gir mer potensiale til kraftutvikling. Mannen i gata burde ikke trene som Kar Greene, men han vet nok mer enn både meg og deg om det å bygge muskler. Man får større muskler av metabolsk stress og mekanisk drag. Argumentet for å trene med flere repetisjoner er for å få mer av førstnevnte. Men det er ingenting magisk med 8-12 reps, man kan oppnå tilsvarende metabolsk stress ved å trene 5-reppere med kortere pause mellom settene, da kan man også ha mer vekt på stanga. Alt har sin plass til rett formål, men hvis man kuker for mye rundt med høyrepstrening for å bli stor så blir det lite styrkeøkning, og da blir man i hvert fall ikke stor. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiwas Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Man får større muskler av metabolsk stress og mekanisk drag. Argumentet for å trene med flere repetisjoner er for å få mer av førstnevnte. Men det er ingenting magisk med 8-12 reps, man kan oppnå tilsvarende metabolsk stress ved å trene 5-reppere med kortere pause mellom settene, da kan man også ha mer vekt på stanga. Alt har sin plass til rett formål, men hvis man kuker for mye rundt med høyrepstrening for å bli stor så blir det lite styrkeøkning, og da blir man i hvert fall ikke stor. Men ved å trene med lavere vekter får man også mindre belastning på ledd og sener, og høyere reps smører ledd og styrker senene og med lavere vekt er det også lettere å isolere muskler og få en god pump. Mange vekst- og helsefaktorer. Dessuten har man allerede kjørt 5-reppere ellers i periodiseringen sin, så hvorfor stoppe der? I tillegg får man bedre evne til å lagre glykogen, får stresset det kardiovaskulære systemet på en annen måte osv osv. Og de fleste som bygger er ikke interessert i kortere pauser. Det er fra gammelt av at man trodde det ga en økt fettforbrenning, men nå vet man at det er bedre å la muskelen hvile godt mellom sett, så 3-5 minutters pause mellom arbeidssett. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amelz Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Man får større muskler av metabolsk stress og mekanisk drag. Argumentet for å trene med flere repetisjoner er for å få mer av førstnevnte. Men det er ingenting magisk med 8-12 reps, man kan oppnå tilsvarende metabolsk stress ved å trene 5-reppere med kortere pause mellom settene, da kan man også ha mer vekt på stanga. Alt har sin plass til rett formål, men hvis man kuker for mye rundt med høyrepstrening for å bli stor så blir det lite styrkeøkning, og da blir man i hvert fall ikke stor. Man får større muskler av metabolsk stress og mekanisk drag. Argumentet for å trene med flere repetisjoner er for å få mer av førstnevnte. Men det er ingenting magisk med 8-12 reps, man kan oppnå tilsvarende metabolsk stress ved å trene 5-reppere med kortere pause mellom settene, da kan man også ha mer vekt på stanga. Alt har sin plass til rett formål, men hvis man kuker for mye rundt med høyrepstrening for å bli stor så blir det lite styrkeøkning, og da blir man i hvert fall ikke stor. Høyere intensitet vil også belaste sentralnervesystemet i større grad. Man kan oppnå det samme, som du skriver, med typ 4-5 reppere, men da med tilsvarende intensitet som f.eks. 12RM, enten i form av kortere pauser, eller med "trege" repper (lengre TUS). Når det er sagt, så kan du argumentere for høy intensitetstrening så mye du vil, men høy-repstrening har i alle tider og er fortsatt, en populær og effektiv metode for muskelvekst, Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiwas Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Ask Well: More Repetitions vs. More Weight? - NYTimes.com Bodybuilding.com - Size Means Strength? Have you ever noticed an athlete in the weight room who is built like Tarzan, yet lifts weights better suited for Jane? Yet, there are other athletes who are every bit as strong and functional as they look. Although an athlete’s genetic make-up is always a factor, the answer to this discrepancy in strength and functionality of the muscle can also be due to the different types of training performed by different athletes. Although two athletes may possess similar physiques, the muscle they have built using their different training methods may not be the same. In other words, all muscular growth was NOT created equal! There are actually two very different types of hypertrophy that can take place within the muscle. Being aware of this helps to answer the question of why some athletes possess superhuman strength and others are “all show, no go.” The two types of hypertrophy to which I am referring are sarcoplasmic and myofibrillar hypertrophy. Why All Muscle Was Not Created Equal - DeFranco's Training The reality is that you can’t cause growth of the sarcoplasm without also inducing growth of the myofibrals. ...What’s often mistaken for sarcoplasmic hypertrophy is actually nothing more than an increase in the body’s ability to store glycogen. If you do high volume, bodybuilding style training you will get more efficient at storing glycogen in the muscle. That’s why if you decide to blast a weak bodypart for a few weeks with higher volume training it can often increase in size rather quickly. Size increases of an inch on the upper arms or calves in thirty days aren’t uncommon with this type of protocol. Functional Hypertrophy- Fact vs. Fiction - How to Build Muscle | Strength Training Workouts | Mass Gain Diet | How to Build Muscle | Strength Training Workouts | Mass Gain Diet etc etc...legg til et søk om sener og leddhelse, så får du enda flere interessant artikler. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om *hvorfor* musklene blir større så lenge de *blir* større. Og for min del, der jeg har passert alle formler for [naturlig] genetisk potensiale tar jeg det jeg får. Jeg kan heller ikke se noen nedside ved å jobbe i faser der man først trener rå styrke på lavere reps, lar musklene få hvile mens man jobber for hypertrofi, og så lar dem få enda mer hvile mens man jobber med å smøre ledd og styrke sener - og så går på'n igjen med styrke. Alt for mange konsentrerer seg kun om styrke, og det er veldig liten åpenhet og snakk om hva den lange kverningen gjør med systemene dine Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Men ved å trene med lavere vekter får man også mindre belastning på ledd og sener, og høyere reps smører ledd og styrker senene og med lavere vekt er det også lettere å isolere muskler og få en god pump. Mange vekst- og helsefaktorer. Dessuten har man allerede kjørt 5-reppere ellers i periodiseringen sin, så hvorfor stoppe der? I tillegg får man bedre evne til å lagre glykogen, får stresset det kardiovaskulære systemet på en annen måte osv osv. Og de fleste som bygger er ikke interessert i kortere pauser. Det er fra gammelt av at man trodde det ga en økt fettforbrenning, men nå vet man at det er bedre å la muskelen hvile godt mellom sett, så 3-5 minutters pause mellom arbeidssett. Tung styrketrening med god teknikk og tilstrekkelig restitusjon vil styrke både muskler, sener og ledd. Trenger alle å periodisere? Fint hvis man er på et høyt nivå, men hvorfor skal nybegynnere bry seg om det? Høyere intensitet vil også belaste sentralnervesystemet i større grad. Man kan oppnå det samme, som du skriver, med typ 4-5 reppere, men da med tilsvarende intensitet som f.eks. 12RM, enten i form av kortere pauser, eller med "trege" repper (lengre TUS). Når det er sagt, så kan du argumentere for høy intensitetstrening så mye du vil, men høy-repstrening har i alle tider og er fortsatt, en populær og effektiv metode for muskelvekst, Sentralnervesystemet i seg selv har det helt fint, men nervesignaler vil gå saktere fra senteret i hjernen, gjennom ryggmargen og ut til arbeidende muskel hvis man løfter for tungt for ofte. Trege reps gjør at du må ta vekt av stanga, og du drar på deg mer DOMS sånn at du må vente lengre til du kan gjøre en tilsvarende treningsøkt igjen. Mer total tid under spenning får du også ved å ta et ekstra sett. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amelz Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Tung styrketrening med god teknikk og tilstrekkelig restitusjon vil styrke både muskler, sener og ledd. Trenger alle å periodisere? Fint hvis man er på et høyt nivå, men hvorfor skal nybegynnere bry seg om det? Sentralnervesystemet i seg selv har det helt fint, men nervesignaler vil gå saktere fra senteret i hjernen, gjennom ryggmargen og ut til arbeidende muskel hvis man løfter for tungt for ofte. Trege reps gjør at du må ta vekt av stanga, og du drar på deg mer DOMS sånn at du må vente lengre til du kan gjøre en tilsvarende treningsøkt igjen. Mer total tid under spenning får du også ved å ta et ekstra sett. haha. Om du har en en høy nok treningfrekvens vil vil ikke en økt med saktebøy føre til særlig mye DOMS. Dette var et ræva argument. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 haha. Om du har en en høy nok treningfrekvens vil vil ikke en økt med saktebøy føre til særlig mye DOMS. Dette var et ræva argument. Tid under spenning er kun én av mange faktorer som påvirker muskelvekst. Fokuserer man for mye på én ting så går det utover noe annet. For det første fordrer sakte negativer mindre vekt på stanga. Og jo mer eksplosivt man løfter en vekt med samme utførelse, jo flere muskelfibre rekrutterer man. Å gå inn for å gjøre det motsatte virker ikke særlig lurt. Jeg har sett saktebøy som del av styrkeløftprogrammer, men hvorfor vanlige folk har behov for mer enn én type knebøy skjønner jeg ikke. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amelz Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Tid under spenning er kun én av mange faktorer som påvirker muskelvekst. Fokuserer man for mye på én ting så går det utover noe annet. For det første fordrer sakte negativer mindre vekt på stanga. Og jo mer eksplosivt man løfter en vekt med samme utførelse, jo flere muskelfibre rekrutterer man. Å gå inn for å gjøre det motsatte virker ikke særlig lurt. Jeg har sett saktebøy som del av styrkeløftprogrammer, men hvorfor vanlige folk har behov for mer enn én type knebøy skjønner jeg ikke. Saktebøy er vel for nettopp å trigge muskelvekst med lavere vekter, og å ta bort "bouncen" fra de nedre delen. Når jeg referer til "trege" repper, så mener jeg selvsagt kun i den eksentriske fasen av løft, den konsentriske skal selvsagt være så tilnærmet så rask som mulig. Når det er sagt er det vel ingen her som har sagt noe om å totalt ignorere vekta på stanga, men det å legge inn treninger og/eller perioder med høyere repitisjonstrening er en fin måte å la kroppen få hvile samt bygge litt muskler. Du har et poeng med det du argumenterer med, og det er et klart poeng med å fokusere på å legge på mer og mer vekt på stanga. Trening med høy intensitet burde være med i alle treningsprogram, men da hovedsaklig for "trene" opp CNS, ikke for å øke muskeltverrsnitt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiwas Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 men hvorfor vanlige folk har behov for mer enn én type knebøy skjønner jeg ikke. Ikke jeg heller, men jeg mener alle har bruk for å jobbe i flere rep-områder. Klart en mer avansert utøver trenger mer enn en fersk, men jeg heller mer mot at ferske utøver skal ligge mellom 8 og 12 reps enn 3 til 6 fordi de da kan lære seg å bruke kroppen sin med mindre fare for skade. Det endrer seg selvsagt for ferske styrkeløftere som har gode coacher, men for de aller, aller fleste mener jeg at man skal begynne med høye reps og så heller ta med lavere reps når man har fått mer nevral kontroll/adapsjon Beate Knutsdotter 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-812772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Jeg har sett saktebøy som del av styrkeløftprogrammer, men hvorfor vanlige folk har behov for mer enn én type knebøy skjønner jeg ikke. Poenget med saktebøy er delvis å gjøre det tungt for beina med lettere vekter for å la ryggen få en lett dag når man trener knebøy ofte. Saktebøy kan også være fint for å lære inn korrekt aktivering av muskulatur i løftet. Aslak 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-813098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aslak Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 (Satt på spissen) Så å trene utelukkende 1rm med kort pause er det optimale ? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22619-mange-eller-f%C3%A5-repetisjoner/page/3/#findComment-813119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.