Gå til innhold

Sunt kosthold til studentbudsjett


Ceciliebs

Anbefalte innlegg

Det er faktisk lite som blir like billig som en porsjon prottisgrøt. Regnet meg frem til at mine porsjoner kommer på ca 6 kr og 70 øre. Riktignok med 40 gram whey tech til 399 pr 3 kg fra sverige, men still.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min versjon er 40 gram proteinpulver + 40 gram store havregryn (store av en grunn jeg ikke husker, men noe var det:P) blandet med passelig mye kokende/varmt vann :)

Med for eksempel whey tech gir dette:

307 kcal

4,08g fett

34,56g protein

30,76g karb

+ en smule vitaminer og sporstoffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger flere tråder ute om nettopp dette tema :) Se kostholdsforumet.

For eksempel:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/favoritt-proteinpulver.139/unread

Ellers er det litt forskjell i type protein, men jeg går stort sett for det billigste som ikke er av erter :D Smak er viktigst for meg. Så er det å sjekke næringsinnhold opp i mot din kostholdsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg god på :D Kjæresten min og jeg bor sammen og går begge 2. klasse på VGS og lever sunt og billig. Typ, på et 500-kroners matbudsjett for begge to til en uke. Jeg handler på Rema 1000 eller Kiwi, som er billige og har godt utvalg. Handlelisten min ser stort sett slik ut: (vet en del tips er allerede nevnt, men whatever)

Kyllingkjøttdeig, ca 20kr for 400g

Svinestrimler, ca 20kr for 400g

Kokt skinke, ca 15kr for 200g

Frossen torsk i blokk, husker ikke verken merke eller pris, men det finnes mye billig der ute.

Firstprice laks, ca 400g

Ris/poteter

Masse grønnsaker og frukt

Riskaker fra first price (7kr pr pakke?)

Havregryn

Melk...noen ganger

Diverse hermetikk, f.eks hakkede tomater, vannkastanjer, bønner, tunfisk..

Knekkebrød

Du trenger ikke nødvendigvis å gå etter nøkkelhullsmerkingen for å få i deg sunn mat - det er nemlig mye av det som verken er spesielt sunt eller spesielt billig. F.eks Grandiosa...haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nøkkelhullsmerkingen er jo ein vits for folk som veit litt meir om kosthald enn folk flest.

Mange gode tips her. Tilbod, frysar og rimelege produkt er gull verdt (eller, billige produkt er kanskje ikkje verdt vekta si i gull).

Ver litt obs på næringsinnhald når ein er på jakt etter billige produkt. Det finnes billige kjøttvarer der ute som ikkje har like god samansetning. Meir fett og vatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er trikset å se i alle mulige aviser og reklamer etter ukestilbud, og handle deretter ;) Plutselig er laksefillet til halvpris, skyr til 10kr, kyllingen på tilbud, eller frukt og grønt billig. Det kan være dyrt å være student, men som mange av de andre som har kommetert, så finnes det en del billige løsninger også. Alt first price og landlord har er jo heldigvis ikke usunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg god på :D Kjæresten min og jeg bor sammen og går begge 2. klasse på VGS og lever sunt og billig. Typ, på et 500-kroners matbudsjett for begge to til en uke. Jeg handler på Rema 1000 eller Kiwi, som er billige og har godt utvalg. Handlelisten min ser stort sett slik ut: (vet en del tips er allerede nevnt, men whatever)

Kyllingkjøttdeig, ca 20kr for 400g

Svinestrimler, ca 20kr for 400g

Kokt skinke, ca 15kr for 200g

Frossen torsk i blokk, husker ikke verken merke eller pris, men det finnes mye billig der ute.

Firstprice laks, ca 400g

Ris/poteter

Masse grønnsaker og frukt

Riskaker fra first price (7kr pr pakke?)

Havregryn

Melk...noen ganger

Diverse hermetikk, f.eks hakkede tomater, vannkastanjer, bønner, tunfisk..

Knekkebrød

Du trenger ikke nødvendigvis å gå etter nøkkelhullsmerkingen for å få i deg sunn mat - det er nemlig mye av det som verken er spesielt sunt eller spesielt billig. F.eks Grandiosa...haha.

Herregud, det er jo så mye mer billig, sunn mat enn det jeg trodde! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er trikset å se i alle mulige aviser og reklamer etter ukestilbud, og handle deretter ;) Plutselig er laksefillet til halvpris, skyr til 10kr, kyllingen på tilbud, eller frukt og grønt billig. Det kan være dyrt å være student, men som mange av de andre som har kommetert, så finnes det en del billige løsninger også. Alt first price og landlord har er jo heldigvis ikke usunt!

Ja, jeg blir helt overrasket! :D Hadde trodd det skulle bli kjempevanskelig å leve sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv førsteårsstudent og har sett mye på dette med sunt kosthold på studentbudsjett.

- Sjekk tilbudene! Man kan tjene mye på disse.

- Bunnpris har en middag på tilbud per dag. Laks, kylling, karbonader, svinekjøtt osv. Kjempebillig og kjempegreit!

- Kjøp mye og frys ned. Jeg har bestandig laks, kylling og kjøttdeig fryst ned i porsjonspakkninger, slik overspiser du heller ikke.

- Dra til Sverige hvis det er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak brød selv! Du sparer masse penger og vet hva det inneholder! :-) Kjøp firstprice kokt skinke og trepakk paprika til 9.90 så har du billig matpakke! :-) Ellers er fisk GENIALT!!! forssen torskefilet: 39 kr kiloen, 17 gram protein per 100g og 0.2 gram fett og 0.0 karbo. for under 40 kr får du altså 170 g pure protein!! Lenge leve fisk! Og hvis du ikke er redd for karbo er potet og gulrot billig og sunt! Er selv student og lever på trangt budsjett!!!

Og en siste ting: følg med på tilbud! Da deg de ektra 15 min det tar å gå til ica eller mega for å handle akkurat det de har på tilbud den aktuelle uken (men ikke handl noe mer der, for det er ofte de me de beste tilbudene som er dyrest på vanlig mat som melk, smør, brød +++). Gjør ellers handlen på lavpriskjedene som Rema:-)

Lykke til:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...