Gå til innhold

Sunt kosthold til studentbudsjett


Ceciliebs

Anbefalte innlegg

Hjelp!! Jeg skal gjøre store endringer i kostholdet mitt og har fått mange gode tips til hvordan jeg skal spise sunnere. Til neste år skal jeg bytte studie, som gjør at jeg også må flytte. Har allerede sett at de har et supert gym der, så treningen er safe til en billig penge. Allikevel er kostholdet en stressende faktor. Er litt redd for å falle inn i et typisk "student-kosthold" som er billigst.

Så mitt spørsmål til dere er egentlig hvordan kan jeg spise sunt til en billig penge? Veldig billig penge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tunfisk (5 kr)

Frosne grønnsaker på rema 1000 (10 kr for 500g)

Strimlet svinekjøtt (18 kr for 300g)

Firstprice laks (40 kr for fire fileter)

Havregryn

Lever lenge på disse varene jeg i hvert fall :D

Se der ja! :D Svinekjøttet er jo billigere enn frossenpizza! :D Tror jeg..? Men takk! :D Sånt trenger jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn mat er myyye billigere enn usunn (som regel), i allefall hvis du handler de billigste kjøttvariantene..

Kyllingkjøttdeig 17 kr pr 400 g (Kiwi)

Kyllingfilet 53kr kg (Kiwi)

God helg tilbud, Kiwi

Svinestrimler (Som nevnt over.)

I tillegg handler jeg mesteparten avgrønt o.l. på innvandrerbutikkene, de er som regel (men ikke alltid) billigere og avmye bedre kvalitet :) Sist uke handlet jeg... 2 kg granatepler, 2 kgepler, ett SVÆRT blomkålhode, en cantaloupe melon, 1 kg cherrytomater, plommetomater, hjertesalat m.m for 150 kroner. Klager ikke på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn mat er myyye billigere enn usunn (som regel), i allefall hvis du handler de billigste kjøttvariantene..

Kyllingkjøttdeig 17 kr pr 400 g (Kiwi)

Kyllingfilet 53kr kg (Kiwi)

God helg tilbud, Kiwi

Svinestrimler (Som nevnt over.)

I tillegg handler jeg mesteparten avgrønt o.l. på innvandrerbutikkene, de er som regel (men ikke alltid) billigere og avmye bedre kvalitet :) Sist uke handlet jeg... 2 kg granatepler, 2 kgepler, ett SVÆRT blomkålhode, en cantaloupe melon, 1 kg cherrytomater, plommetomater, hjertesalat m.m for 150 kroner. Klager ikke på det

Hjelpes! Trodde ikke at det var sååå billig med sunn mat! Får hele tiden høre at det er vanskelig å leve sunt som student fordi det er så dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har mulighet til å ta turen over grensa, så har de mye billig mat der. Man bør bare være obs på at en del ikke er fullt så sunt som det skulle tilsi, men da må en bare kikke litt ekstra godt på innholdsfortegnelsen. F.eks.så burde en være litt forsiktig med å kjøpe kjøttprodukter hvor det ikke er oppgitt fettprosent og innholdsfortegnelse. Fettprosenten kan være høyere enn normalt, i tillegg er særlig kjøttpålegg ofte tilsatt sukker for å forbedre smak og holdbarhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som også er fornuftig er planlegging. Jeg personlig er avhengig av sukrin, og jeg hadde spart en del ved å jevnlig kjøpt erythritol på iHerb ;)

Oi! Jeg har aldri tenkt på det med innhold og sånn før! Godt tips! Men det med sukrin.. Hva er egentlig det? Er det en erstatning for sukker eller hva..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er flink til å kjøpe grønnsaker og frukt som er i sesong i Norge så vil du også kunne spare endel (ofte). Mange grønnsaker (eks. kål, potet, sellerirot, neper, rødbeter, løk) holder lenge i kjøleskap, og er gode tilberedt på mange, mange måter. Dessuten pleier det å tilbudsshoppe. Eks: kalkunfileter var på tilbud her om dagen, fikk spart 150 kr ved å kjøpe åtte på en gang. Fryser er gull verdt! Frosne bær fra Rema1000 er også ok prisa, og veldig godt i alle grøter og smooties :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er flink til å kjøpe grønnsaker og frukt som er i sesong i Norge så vil du også kunne spare endel (ofte). Mange grønnsaker (eks. kål, potet, sellerirot, neper, rødbeter, løk) holder lenge i kjøleskap, og er gode tilberedt på mange, mange måter. Dessuten pleier det å tilbudsshoppe. Eks: kalkunfileter var på tilbud her om dagen, fikk spart 150 kr ved å kjøpe åtte på en gang. Fryser er gull verdt! Frosne bær fra Rema1000 er også ok prisa, og veldig godt i alle grøter og smooties :)

Kjenner tilbud kommer til å bli min beste venn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi! Jeg har aldri tenkt på det med innhold og sånn før! Godt tips! Men det med sukrin.. Hva er egentlig det? Er det en erstatning for sukker eller hva..?

Erythritol (sukrin) er et naturlig sukker som finnes i blant annet pærer. Det som er bra med erythritol er at det ikke tas opp i kroppen, men bare passerer gjennom. Tror det er noe sånt som 90% tas opp i tynntarmen, og skilles ut gjennom urinen, mens de resterende 10 % går videre til tykktarmene og ut med avføringen. Siden det ikke tas opp i kroppen, gir det heller ikke kalorier og er dermed kalorifritt og gir ikke blodsukkerstigning.

Funksjonellmat er levrandør av erythritol her i Norge, og på sidene deres står det en del om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner tilbud kommer til å bli min beste venn! :D

Hehe, ja :) Det lønner seg forresten å traske innom slaktere og fiskehandlere med jevne mellomrom også¨, mye bra på tilbud der også. Spesielt fisk! Vi spiser endel sei, makrell, torsk og blåskjell. Blåskjell er alltid rimelig, og er digg lørdagsmat på budsjett (eller... alltid godt, enten man er på budsjett eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner og linser i alle mulige varianter fåes billig på innvandrerbutikker (bønnene må bløtlegges over natten og kokes, linsene koker du på et kvarter). Ellers fins det ferdigkokte på boks gjennomsnittlig for en tier, ofte mindre. ICA har sitt eget merke med firkanta pakker, hamstrer mye der.

Generelt er jo innvandrerbutikker geniale, kjøper store krydderposer der til en brøkdel av vanlig pris. Så smaker maten mye mer spenstig også! Så kan du jo følge med på tilbud på de store kjedene og hamstre inn (men bare det som faktisk er på tilbud!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja :) Det lønner seg forresten å traske innom slaktere og fiskehandlere med jevne mellomrom også¨, mye bra på tilbud der også. Spesielt fisk! Vi spiser endel sei, makrell, torsk og blåskjell. Blåskjell er alltid rimelig, og er digg lørdagsmat på budsjett (eller... alltid godt, enten man er på budsjett eller ikke).

Åh! Har alltid tenkt på slaktere og fiskehandlere er dyrere jeg, men det var smart! :D takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner og linser i alle mulige varianter fåes billig på innvandrerbutikker (bønnene må bløtlegges over natten og kokes, linsene koker du på et kvarter). Ellers fins det ferdigkokte på boks gjennomsnittlig for en tier, ofte mindre. ICA har sitt eget merke med firkanta pakker, hamstrer mye der.

Generelt er jo innvandrerbutikker geniale, kjøper store krydderposer der til en brøkdel av vanlig pris. Så smaker maten mye mer spenstig også! Så kan du jo følge med på tilbud på de store kjedene og hamstre inn (men bare det som faktisk er på tilbud!).

:D Har tenkt at jeg må leve på kjedelig mat, men det er jo lurt med de krydderposene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...