Rodolfo Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Fortell det til de som trener mer samvittighetsfullt enn Bolt og Ndure eller Okparaebo, men dessverre ikke har tyngrekraftsfordelen man får med afrikansk bakgrunn eller hva nå enn det er som gjør at disse er større innate talenter enn europeere. Jeg sier ikke dette for å nedvurdere deres innsats, bare at det er usannsynlig at det ikke finnes talenter som trener hardere, bedre og mer konsistent og allikevel ikke når opp. Et greit eksempel slik sett og det det gjelder i alle livsarenaer for øvrig. Fordelaktig genetisk konfigurasjon gjør at man har bedre utgangspunkt og springbrett for suksess i hva det måtte være. Selv om nær sagt alt arvemateriale i mennesket er likt, skal det ikke mye til før det manifesterer seg i store forskjeller.. Det er svært få i verden som trener mer, hardere og samvittighetsfullt enn verdensenere innen idrett. Om du heter Messi, Tyson, Bolt eller Dæhlie - det er noe talent, og svært, svært store offergaver som har fått dem dit de er. Når jeg kjører mine 6 steinharde økter i uka, og blir så kjørt at jeg spyr etter ei beinøkt, så er det som smårips for Bolt å regne. Å spy er bare oppvarminga, så å si. Når det er sagt, så er det knokkelforskkjeller på Afrikanere og Europeère, som kan gjøre at de har en annen fasong, bedre stil eller hva det måtte være. Selvsagt er det også genetiske forskjeller. På idrettsarenaen, spesielt på korte distanser har fargede dominert stort i mange år. Mange er etterkommere av slaver, der de sterkeste overlevde, og de svakeste ble luket vekk. Geir Moen hadde kanskje ikke de helt store forutsetninger, men ble likevel stor i Norden, men kom til kort i verdenstoppen. Kanskje trente han ikke hardt nok? Jeg vet at de svenske skijentene fikk en a-ha opplevelse i vinter, da de snakket med Johaug og Bjørgen. Norske skijenter trente 100 timer mer i året - og det sees på resultatlista. Dæhlie mente at et visst talent må ligge til grunn, men deretter er det treningsinnsats som er avgjørende. Det er genetiske forskjeller, men jeg tror ikke noen trener hardere enn Bolt og Ndure og ikke når opp. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22531-hvor-mye-har-generutgangspunkt-%C3%A5-si-rumpe/page/3/#findComment-811569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.