Gå til innhold

Noen her med god peiling som har kostholdsplanstips?


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed fra lege nylig å fjerne melkeprodukter som kesam og cc og youghurt osv slikt fra kosten en tid og spise grønt,frukt fisk,kjøtt og fugl og egg som hovedkilde til all næring...jeg synes det er vanskelig ettersom at jeg bruker spesielt mager kesam og cc som minst et til to av måltidene hver dag,eller skyr...synes dette blir tricky.

Noen som har tips til måltidsoppsett og evt gode blandinger av mat som for eksempel er jeg glad i frukt mot det salte som kylling,skinke og reker for eksempel..men kan jo ikke spise BARE det:P havregrøt er også noe jeg tenker litt på å begynne med igjen,har alltid perioder med havregrøt hver dag,så går jeg lei og nå ar jeg ikke spist det på leeenge...kan også bruke proteinpulver i kostholdet:)

17-1900 kcal,17 på hviledager og 1900 på treningsdager,trener -4-5 dager i uka.

Noen som kan komme med litt tipser til gode måltider?sammensetninger,oppskrifter ,alt mulig bare fyr på:D Jeg får selvfølgelig ikke lov til å bruke mye olje/smør,så kjøttet må tilberedes i ovn eller kokes og samme med egg..kokt...steke det blir liksom ikke noe alternativ:unsure:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint å steke uten fett så lenge du har en bra teflonpanne;) Blir kjedelig i lengden om du aldri skal kunne steke mat..
Jo men det blir mer kcal til å steke mat når jeg er ferdig å gå ned i vekt :) Men ja,jeg har en veldig god teflonpanne,en dyr en hehe:P Men har aldri rpøvd å steke uten noe liksom...karbonadedeig steker jeg uten noe,evt får den stekt seg i sitt eget vann,så det gr fint...ellers har jeg for eksempel aldri prøvd ¨å steke ting i pannen uten noe...har vurdert den der en kcal sprayen men aner jo ikke hor jeg får tak i den uten å bestille på nett:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var grunnlaget for at legen anbefalte deg å ekskludere alle meieriprodukter for en periode? Ble det tatt med i betraktningen hvordan man skal få dekket behovet for eksempel kalsium?

Når det gjelder steking så har jeg fått inntrykk av at du hovedsakelig steker kjøttprodukter som inneholder mye proteiner og lite fett. Når du bruker smør og/eller olje så vil dette i svært liten grad bli beriket. Om vi tar utgangspunkt i en kyllingfilet så her det snakk om et par % av oljen som beriker kyllingfilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kutte melkeprodukter, men kan bruke proteinpulver? Where is the logic? :cry:
Aner ikke,haha,det tenkte jeg ikke på:p

Legen min mente at jeg burde redusere,fjerne en del melkeprodukter fra kosten,gjerne helt en tid for å se om dette hjlap på både magen min og kroppen generellt,var det hun sa...så var vi innom kosttilskudder osv og hun ba meg kutte ut vitamintilskudder slik at jeg senere kunne tas en del prøver av uten at jeg hadde tatt masse tilskudd,sikkert en logikk bak det...vi prøver å finne ut av litt ting:) Men så sa hun at proteintilskudd om jeg har behov for det går bra:P

Nei jeg gir opp...hehe...aner ikke hva hun tenkte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva var grunnlaget for at legen anbefalte deg å ekskludere alle meieriprodukter for en periode? Ble det tatt med i betraktningen hvordan man skal få dekket behovet for eksempel kalsium?

Når det gjelder steking så har jeg fått inntrykk av at du hovedsakelig steker kjøttprodukter som inneholder mye proteiner og lite fett. Når du bruker smør og/eller olje så vil dette i svært liten grad bli beriket. Om vi tar utgangspunkt i en kyllingfilet så her det snakk om et par % av oljen som beriker kyllingfilet.

Det er snakk om til neste legetime,15 juli:) men nei det er for å finne ut av om jeg kanskje reagerer på det da:)

Har hørt det du sier nå før ,men er bltt sagt så mye frem og tilbake at jeg liksom ikke har visst hva som er rett. Jeg fikk beskjed om æ kutte ut smøret pga melken blant annet og å ikke steke i olje pga kcal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sa legen din hva han primært mistenker hva du reagerer på?

Det meste av oljen som blir brukt ved steking av proteinrike matvarer blir liggende i stekepannen, Det biokjemiske instituttet for molekylær gastromi i København viste at i snitt ble kjøtt beriket med 0,5% kalorier når man stekte i smør/olje. (A. Bognar, Bundesforschungsanstalt für Ernährun. Karlsruhe 2002) (Bramat.no hadde for øvrig nylig en artikkel om dette og norsk opplysningskontor for kjøtt har vel en informasjon tekst rundt dette)

Det motsatte kan vi også observere om vi steker bacon uten noen form for smør/fett, her vil jo råvaren miste noe fettet. Her vil jo faktorer som steketid og stekevarme påvirke men dette er ikke ment som en oppfordring til å oversteke proteinrike matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne...nå spør jeg jo om litt andre ting enn hvorfor ting er sånn og sånn...hehe...jeg vet ikke hvorfor hun mener at proteinpulver er bedre enn å spise melkeprodukter,men jeg tenker å gjøre som hun sier nå til jeg skal dit enste gang.

Synes liksom kostholdet blir kjipt uten cc og kesam da:cry:. så jeg føler liksom at det blir sykt ensidig mat fremover og evt blir jeg drittlei...:p Så je gtar gjerne imot tips til hva jeg kan gjøre med maten...jeg er dårlig til å for eksempel kryddre ...ved dårlig mener jeg at jeg egentlig ikke skjønner meg på krydder og hvordan å blande forskjellig krydder osv til å få en smak...tar imot alle tips til andre matvarer enn overnevnte også som jeg kan spise som er ltit diettvennlig.

Glemte forresten å si at legen også ville jeg skulle kutte ut nøtter en tid,sikkert fordi at jeg faktisk spiser litt nøtter hver dag minst og at dette kunne være noe jeg også reagerte på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sa legen din hva han primært mistenker hva du reagerer på?

Det meste av oljen som blir brukt ved steking av proteinrike matvarer blir liggende i stekepannen, Det biokjemiske instituttet for molekylær gastromi i København viste at i snitt ble kjøtt beriket med 0,5% kalorier når man stekte i smør/olje. (A. Bognar, Bundesforschungsanstalt für Ernährun. Karlsruhe 2002)

Det motsatte kan vi også observere om vi steker bacon uten noen form for smør/fett, her vil jo råvaren miste noe fettet. Her vil jo faktorer som steketid og stekevarme påvirke men dette er ikke ment som en oppfordring til å oversteke proteinrike matvarer.

Ja hun sa at hun trodde jeg kunne prøve å kutte ut melk og nøtter for å se...hun mente det var vanskelig ¨å finne intoleranser fordi prøver ofte viste feil og ikke var så konkrete og at jeg måtte prøve meg frem selv for å se hva slags mat kroppen min hadde det best med.

Legen skal også hjelpe meg med å få tatt av meg disse kiloene jeg har så vanskelig med å kvitte meg med,selv om jeg føler jeg er på rett vei nå går det så sakte ,og hun synes dette var rart med tanke på mitt store underskudd.

Har hørt flere si at legen anbefaler å kutte ut olje og smør ved steking før så det er kanskje en slik typisk ting alle leger som har en ltit eldre praksis bare sier sikkert?:p

Hun hadde lyst til å sette meg på noen piller som ville skille ut fett,og da mente hun at å prøve å redusere fett fra kosten var lurt slik at jeg kunne bruke disse pillene på en riktig måte...hun mente jeg hadde for mye fett i kostholdet da..har 60-90 gram daglig sånn generellt. Og for å bruke pillene så ville hun at jg helst lå lavere...15 grm pr måltid max..gjerne bare 3-7 gram fett pr måltid mente hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ekskludere for mange matvarer samtidig er ikke alltid den beste løsningen.(Nøtter og all meieriprodukter samtidig) Når man først fjerner hovedkilden til kalsium, så kan man like gjerne eliminere andre kilder til kalsium når man først er i gang? Men her går jeg ut ifra at strategien blir å reintrodusere en og en matvare igjen for så å se om dette har en årsak rundt kosten og dine plager.

Når det kommer til fettbindende tabletter, vil personer som bruker disse ha et tap av fett via feces, sjansen for tap av fettløselige vitaminer øker og her er det ønskelig med å ta andre tilskudd. Dette er også en av grunnene til at det er ønskelig med mindre fett per måltid for å øke toleransen, så det fastlegen din sier stemmer rundt dette. Grunnet at mange opplever ubehag og dette er en normal bivirkning. Store fettinntak kan for noen også virke negativt når man i utgangspunktet ikke finner en bakenforliggende årsak. Her kan man også eksperimentere hvor mye man tolerer. Funksjonell dyspepsi er en ekslusjonskriterie og her kan det være at GI-traktus er hypoerfølsom, det har også blitt observert en korrelasjon mellom dette og psykisk stress, deprisjoner og lignende. Videre kan jeg ta for meg at det virker som fokuset ligger på veldig mye annet enn livstilendring som er det du bør fokusere på; dette krever bærekraftige endringer som du kan leve med i resten av ditt liv. Her kan jeg bare repetere meg selv hvor jeg føler jeg allerede har besvart hva du lurer på rundt dette under andre emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ekskludere for mange matvarer samtidig er ikke alltid den beste løsningen.(Nøtter og all meieriprodukter samtidig) Når man først fjerner hovedkilden til kalsium, så kan man like gjerne eliminere andre kilder til kalsium når man først er i gang? Men her går jeg ut ifra at strategien blir å reintrodusere en og en matvare igjen for så å se om dette har en årsak rundt kosten og dine plager.

Når det kommer til fettbindende tabletter, vil personer som bruker disse ha et tap av fett via feces, sjansen for tap av fettløselige vitaminer øker og her er det ønskelig med å ta andre tilskudd. Dette er også en av grunnene til at det er ønskelig med mindre fett per måltid for å øke toleransen, så det fastlegen din sier stemmer rundt dette. Grunnet at mange opplever ubehag og dette er en normal bivirkning. Store fettinntak kan for noen også virke negativt når man i utgangspunktet ikke finner en bakenforliggende årsak. Her kan man også eksperimentere hvor mye man tolerer. Funksjonell dyspepsi er en ekslusjonskriterie og her kan det være at GI-traktus er hypoerfølsom, det har også blitt observert en korrelasjon mellom dette og psykisk stress, deprisjoner og lignende. Videre kan jeg ta for meg at det virker som fokuset ligger på veldig mye annet enn livstilendring som er det du bør fokusere på; dette krever bærekraftige endringer som du kan leve med i resten av ditt liv. Her kan jeg bare repetere meg selv hvor jeg føler jeg allerede har besvart hva du lurer på rundt dette under andre emner.

Ja jeg forstår hva du sier her,men jeg må følge legens ordre her de neste ukene ...grunnen til å ta vekk noe matvarer osv er jo for å kunne ha en varig livsstilsendring over tid som jeg og kroppen min trives med..det er jo derfor vi gjør dette...det tenker jeg ivertfall...ang piller så er dette bare noe legen har luftet litt for meg og forklart litt om bare..ikke noe jeg har bestemt meg for. Ellers regner jeg med at legen tenker å ta melk og nøtter med i kosten igjen for å se hvordan jeg reagerer og slikt ,ja...

Ang det du skriver her ang stress og depresjoner ov..nå er jeg sykemeldt pga stress og symptomer deretter selvsagt..så mulig hun har en strategi der denne legen min..

Men er det ingen som vil svare på det jeg faktisk spurte om?:p ikke noen som vil komme emd tips...jeg har fint liten fantasi hva angår matlaging og slikt og når jeg har bare disse matvarene å velge imellom blir det slunkent ...så hadde satt pris på litt tips her til hva jeg kan lage..evt om noen har noe tips til å fiffe opp kjip kylling og grønnsaker ,fisk og grønnsaker/salat og slikt..jeg kan ikke peise på med fete dressinger heller for spennende smaks skyld liksom...:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker veldig godt hummus som tilbehør til mye rart, kan bruke det som dip til grønnsaker, for å få litt "mer" tilbehør til kylling eller fisk...

Quick hummus : BBC - Food - Recipes

i oppskriften står det jo olivenolje, men denne kan sløyfes eller bare bruk minimalt, også eksperimenter litt med resten av ingrediensene for å få det så sterkt eller surt (lime/lemon) og konsistens som du vil ha det.

Chickpeas, bønner og linser kan man jo lage mye rart av, er ikke noe ekspert på slik matlaging, men det er jo matvarer som brukes mye mer i andre land enn i Norge tradisjonellt sett. Får du det inn i matlagingen så får du jo litt variasjon. Ellers er det godt å ha stående å ha en skål med fersk sitron/lime som man kan sprinkle på diverse mat som man føler for. Jeg ville søkt på litt mer "internasjonale" oppskrifter for å få inn variasjon. Ellers...kanskje teste ut litt tilbehør med andre matvarer som ikke er så innbakt i norsk kosthold, som søtpotet, cassava, squash, aubergine, andre ukjente frukter/grønnsaker på innvandrerbutikker, kanskje du finner noe du liker?

Kan du bruke kokosmelk? Isåfall kan den jo erstatte mye av melk/fløte i matlaging. Karri-retter med kokosmelk er nam. Jeg har lagd karriretter der jeg bare steker kyllingen/kjøttet i litt kokosmelk, tar litt av vesken og det øverste "faste" laget i boksen og steker med det istedet for smør.

Fisk bakt i ovnen i aluminiumsfolie sammen med med grønnsaker, krydder og kanskje litt sweet chili sauce eller pesto (en del olje i pestoen da)...men i aluminiumsfolie blir fisken veldig saftig uansett, synes jeg. Kylling blir også mye saftigere i stekeposer i ovnen!

Bare noen tanker siden jeg brått ble sulten...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt hummus som tilbehør til mye rart, kan bruke det som dip til grønnsaker, for å få litt "mer" tilbehør til kylling eller fisk...

Quick hummus : BBC - Food - Recipes

i oppskriften står det jo olivenolje, men denne kan sløyfes eller bare bruk minimalt, også eksperimenter litt med resten av ingrediensene for å få det så sterkt eller surt (lime/lemon) og konsistens som du vil ha det.

Chickpeas, bønner og linser kan man jo lage mye rart av, er ikke noe ekspert på slik matlaging, men det er jo matvarer som brukes mye mer i andre land enn i Norge tradisjonellt sett. Får du det inn i matlagingen så får du jo litt variasjon. Ellers er det godt å ha stående å ha en skål med fersk sitron/lime som man kan sprinkle på diverse mat som man føler for. Jeg ville søkt på litt mer "internasjonale" oppskrifter for å få inn variasjon. Ellers...kanskje teste ut litt tilbehør med andre matvarer som ikke er så innbakt i norsk kosthold, som søtpotet, cassava, squash, aubergine, andre ukjente frukter/grønnsaker på innvandrerbutikker, kanskje du finner noe du liker?

Kan du bruke kokosmelk? Isåfall kan den jo erstatte mye av melk/fløte i matlaging. Karri-retter med kokosmelk er nam. Jeg har lagd karriretter der jeg bare steker kyllingen/kjøttet i litt kokosmelk, tar litt av vesken og det øverste "faste" laget i boksen og steker med det istedet for smør.

Fisk bakt i ovnen i aluminiumsfolie sammen med med grønnsaker, krydder og kanskje litt sweet chili sauce eller pesto (en del olje i pestoen da)...men i aluminiumsfolie blir fisken veldig saftig uansett, synes jeg. Kylling blir også mye saftigere i stekeposer i ovnen!

Bare noen tanker siden jeg brått ble sulten...:)

tusen takk,masse gode tips:D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mattips uten melkeprodukter kan være: soyasaus(kikoman eller hva den heter har 75kcal pr 100g, og man bruker ikke mange grammene), hjemmelaget salsa: tomat, løk, hvitløk, pepper, litt salt og evt litt chili, du kan lage guacamoule(eller hvordan det staves), blomkål/brokkoli/kålrabimos, bananpannekaker(egg, proteinpulver, banan, valgfritt type mel, er bananen brun nok trenger du ikke søtning), laks i kokosmelk er kjempe godt, du kan lage sjokoladerøre med kokosmelk og proteinpulver(helst et med kasein) etc etc:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...