Gå til innhold

Gjør jeg det riktig? Håper på svar!


Anbefalte innlegg

Hei alle!

Først må jeg si at jeg elsker denne siden, samt forumet. Utrolig bra opplegg, og jeg har lest masse her inne. Nå vil jeg spørre dere om råd :)

Jeg er 162 cm høy, og veier i skrivende stund 81 kg. I følge min BMI er jeg overvektig, og jeg trives ikke spesielt godt i kroppen min. Mitt første mål er å gå ned i vekt. Jeg har allerede endret kostholdet mitt (vil ha en sunn livsstil). Da jeg begynte veide jeg 86 kg. Så det lover jo bra.

Men! Jeg mister mye motivasjon p.ga frykten av å gjøre ting feil. Så jeg vil fortelle hva jeg gjør, og hva jeg spiser slik at noen kan se på det.. Si i fra hvis det ser bra ut, eller om noe evnt. må endres.

Jeg prøver å spise mye proteiner, for det er viktig for meg at jeg blir mett. Mye mat med lite kcal.

Frokost:

En skyr med litt frosne bær/frukt og cottage cheese.

Eller ett (noen ganger to) kokte egg fordelt på to rugsprø.

Mellommåltid:

Et rugsprø uten pålegg, eller med litt magerost på

Lunsj:

En hjemmelaget salat med en hel kyllingfilet, masse forskjellige grønnsaker, bønner og cottagecheese (God porsjon, altså)

Eller hjemmelaget omelett med to egg, skinke og litt grønnsaker.

Middag:

Denne er den vanskeligste. Men fisk, kjøtt eller kylling. Blir ofte servert spaghetti osv, men da prøver jeg å ikke spise så mye.. Ekte husmannskost..

Kvelds:

En Double 0% yoghurt med litt frosne bær i..

Jeg drikker MASSE vann. Spiser ikke snop, kake eller potetgull. Bruker aldri sukker.

Hva tenker dere? Prøver å gå litt turer og være aktiv i hverdagen også, men det er kosten som er viktigst for meg akkurat nå. Trening kan jeg heller fokusere på senere.

TAKKER for alle tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kosten din ser ganske bra ut, som FrkHoel sier, pålegg på mellommåltidet hadde gjort seg, gjerne noe proteinrikt (skinke, egg etc)

Ang middag så har jeg personlig merket at det hjelper mye på vektnedgangen å kutte litt i ris/pasta og heller spe på med med grønt og/eller kjøtt.

For å få inn variasjon, så kan du bytte ut Double 0% med kesam av et eller annet slag.

Variasjon er viktig for de fleste på diet, da det blir mer levelig å holde ut med over lengre tid.

Veldig bra at du holder deg unna fristelsene som er i hverdagen, bare ikke la dette gå utover psyken på noe vis. Spiser du litt en dag, så ødelegger ikke det i det store og hele. Ingen grunn til å straffe seg selv etter en liten godbit.

Stå på, dette klarer du! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, begge to! :)

Hmm ja, pålegg på mellommåltidet. Jeg er bare redd for å få i meg for mye kcal, hvis dere skjønner? Jeg spiser jo GANSKE mye til lunsj, og middag aner jeg som regel ikke hva inneholder av kcal. Jeg lager den ikke selv, nemlig. Føler jeg ikke har kontroll over den.. :/

Men flytter for meg selv til høsten, og da skal jeg gjøre masse research på sunne og kcalfattige middager. Kesam var en god idè, det skal jeg innføre i kosten :) Enig i at det er bra med variasjon..

Skal også være svært forsiktig med pasta og poteter. Takk for tips og motivasjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Thombr86 sier, logg noen dager/uker for å få en oversikt sånn at du ikke går rundt og er engstelig, eventuelt får i deg for lite næring (fort gjort det også). Bruker myfitnesspal selv da det er kjekt å ha på mobilen i farta også, blir vel å logge der til jeg er der jeg vil være for så å kunne gå over til grovregning av kcal. Det er en fin måte å lære seg hva man får i seg av hvilke matvarer uten å bli helt OCD.

Gratulerer med 5kg ned da (y) det viser jo at du gjør noe riktig. Kosten er nesten alt når det kommer til vektreduksjon (20kg+), men begynn gjerne å spe på med mer trening allerede nå, finn ut av hva du liker, hva som er gøy, hva som gir deg mestringsfølelse, med andre ord hva som får deg ut opp av sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte Mager Kesam i dag. Jeg ble litt forvirret da jeg stod foran boksene, for den ene presenterte dip og dressinger, mens den andre stod for desserter og bær... Og det var de eneste alterntivene. Ingen helt vanlige, liksom.

Jeg peisa på med to bokser vaniljekesam (for desserter...) Men fant ut da jeg kom hjem at det finnes jo en vanlig en! Med mer protein osv. Men nå har jeg jo kjøpt to bokser, og det smakte heelt himmelsk. Jeg tenkte at dette MÅ jo være for godt til å være sant?! Er dette virkelig sunt? Kan jeg spise dette, og likevel gå ned i vekt??

Lurer på om dere KUN bruker vaniljekesam når dere skal kose dere ekstra, eller om det er noe man kan spise hver dag (og likevel gå ned i vekt).. Jeg må bare forsikre meg, jeg har jo tross alt kjøpt de.

Takker igjen for hjelpsomme svar. Dere er awesome!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en 5% sukker i vaniljekesam, men for kosen sin del, så er vaniljekesam veldig fint, finnes plenty med ting som er mye værre enn den :)

Selv går det bare i vanlig kesam, blandet med frukt, bær og evt havregryn + sukkerfritt syltetøy. Snadder til kvelds! (eller frokost)

Btw: Du vil merke etterhvert som du lærer mer om kosthold, matvarer og hvordan din egen kropp reagerer på ting og tang, desto mer selvsikker blir du, og trolig vil du merke fremgang raskere :)

Alfa og omega er å unngå stress, med kunnskap kommer roen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en 5% sukker i vaniljekesam, men for kosen sin del, så er vaniljekesam veldig fint, finnes plenty med ting som er mye værre enn den :)

Selv går det bare i vanlig kesam, blandet med frukt, bær og evt havregryn + sukkerfritt syltetøy. Snadder til kvelds! (eller frokost)

Btw: Du vil merke etterhvert som du lærer mer om kosthold, matvarer og hvordan din egen kropp reagerer på ting og tang, desto mer selvsikker blir du, og trolig vil du merke fremgang raskere :)

Alfa og omega er å unngå stress, med kunnskap kommer roen.

Okay.. Skal passe på å kjøpe orginalen neste gang :) Helt utrolig hvor godt det smakte. Det blir hvertfall min lørdagskos i framtiden :D Men jeg burde ikke spise den til frokost, eller? Sukker er jo ikke bra.. Sykt kjipt, er fattig student skjønner du :p men prioriterer vekta, så hvis det ikke er lurt så spiser jeg den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...