Gå til innhold

Trenger jeg proteintilskudd?


Hammersland

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

hehe oki . eg har ingen anelse på kor mangen proteiner eller kcal eg spiser . prøver og spise sunnt og det har funket så langt har gått ned 16kg uten og være galen som eg vil kalle det . men no skal eg trene kodisjon roing/sykkling + nybegynner styrketrenning 12ukers program eg fant her . men så du sikkert sjønner kan eg 0 om trenning og enda mindre om kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe oki . eg har ingen anelse på kor mangen proteiner eller kcal eg spiser . prøver og spise sunnt og det har funket så langt har gått ned 16kg uten og være galen som eg vil kalle det . men no skal eg trene kodisjon roing/sykkling + nybegynner styrketrenning 12ukers program eg fant her . men så du sikkert sjønner kan eg 0 om trenning og enda mindre om kosthold.

*prøv å få et lite clue om hvor mye du inntar

*du skal ned i vekt, da kan et høyt proteininntak være ok - 2 x (+) kroppsvekt

*hvis du ikke gidder/har lyst til å endre kost kan proteintilskudd være ok

*sjekk hvor mye en shake inneholder og "link" det opp mot kostholdet ditt og sjekk om du trenger det

veier du 80kg, kan du spise 160g protein. ligger du på cirka 100g pdd, kan du ta resten med tilskudd hvis du føler det. og ja, mat anbefales i første rekke. proteinpulver er rent protein med lite godsaker på kjøpet, så for mye supplering med tilskudd kan føre til mangler. men først sjekk opp om du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takk. skal prøve nor eg kommer hjem er ut på jobb en ukes tid til . skal ikke trene styrke før eg kommer hjem er så mangen her ute som koser seg foran speilet og eg vil ikke ødlege dagen deres med og stå i veien med fuglevekter. så eg pleier og sykkle 40 min på en spinningsykkel og ro 5000m .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser en typisk dag ut for deg, matmessig? Oppgi mengde (ca eller nøyaktig hvis du kan) av ulike ting, så kan vi prøve å hjelpe.

Ellers: det er stor uenighet på forumet (og ellers) hvorvidt man trenger proteinpulver. Spiser du en ekstra biff, to skinkepakninger eller tilsvarende vil du få i deg en del proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frokost = grovbrødskive med eggerøre eller omelet (100g). 1 bacon skive 5g. 1 panekake 30-40g. 1 glass smothi aner ikke ka som er oppi den . 1 glass melk. lunsje = 100g kylling/rostbiff/kjøttdeig. grovskive/pasta/potet ca 100-150g . 200-400g salat alt fra med kyliing skinke reker eller bare vanlig 1 glass vann. middag = 150g kjøtt/fisk . 150-250g potet/pasta/ris . 150-200g grønsaker eller salat 1 glass vann. noen dager gir eg f og spiser det eg vil men ikke 2 tonn :) dette med g tar eg fra hode så kan være helt på trynne kan veie nor eg kommer hem tør ikke spørre koken om vekt foran 300 andre folk som venter i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbakemelding:

Frokost = grovbrødskive med eggerøre eller omelet (100g).

1 bacon skive 5g.

1 panekake 30-40g.

1 glass smothi aner ikke ka som er oppi den .

1 glass melk.

- Bra du spiser egg og melk, skader ikke med mer. Brød er også fint (
menerjeg..
.). Pannekake er kanskje ikke supersunt, det er endel sukker i det. Smoothie er endel sukker (fruktsukker) men mye antioksidanter og vitaminer som er bra for deg. Kan klassifiseres som sunt, men er endel kalorier i det.

---> kan spise mer egg + mer kjøtt for å få opp proteininnholdet litt her, og kanskje ikke spise pannekake hver dag?

lunsj = 100g kylling/rostbiff/kjøttdeig.

grovskive/pasta/potet ca 100-150g .

200-400g salat alt fra med kyliing skinke reker eller bare vanlig

1 glass vann.

---> Mer kjøtt! Ellers ser det bra ut.

middag = 150g kjøtt/fisk .

150-250g potet/pasta/ris .

150-200g grønsaker eller salat

1 glass vann.

---> Mer kjøtt, igjen. Går også an å ta littegrann mindre pasta/ris, men er det poteter kan du ta på rikelig.

Generelt:

Ser ut som du får i deg ganske lite kjøtt? Kanskje litt lite mat generelt, men det har jeg liten kunnskap til å si så mye om..

Du kan med fordel spise mer kjøtt, egg og melk, og få i deg mer fett. Anbefaler sterkt å ta tran eller lignende.

Hadde vel ikke skadet med et kveldsmåltid med eks Cottage cheese med "nogo attåt" eller noe annet =)

Synes sånn 100-150 g kjøtt er veldig lite for en gutt/mann på din størrelse. Er selv ei lita flis, og spiser 200-300 g kjøtt til middag og lunsj, frokost og kvelds er ca 100 g + fire brødskiver og tre glass (!) melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må du også huske at korn også inneholder endel protein. Kornblanding, frokostkorn - Matvaretabellen. Trykk på protein, og det vil rangeres etter det.

Frukt og grønnsaker er egentlig det eneste (bortsett fra eks. olje) som ikke inneholder noe protein. Nøtter inneholder masse! (men også mye fett - sunt fett (y))

Veldig bra tiltak å bytte ut sjokolade og brus med vann og grønnsaker :) Likevel kunne du fint drukket mye mer melk, det inneholder bare bra ting ;) Og nå er det også veldig in å drikke helmelk for de som trener styrke: det gir (visstnok) utrolig bra treningseffekt.

Siden du prater om protein tenker jeg du er ute etter å bygge muskler?

For å få muskler du trene styrke. Kardio holder med 1-2 ganger i uka, maks. Tren et fullkroppsprogram (du finner mange bra her inne, søk på nybegynner treningsprogram 3-4 ganger i uka.

skal ikke trene styrke før eg kommer hjem er så mangen her ute som koser seg foran speilet og eg vil ikke ødlege dagen deres med og stå i veien med fuglevekter. så eg pleier og sykkle 40 min på en spinningsykkel og ro 5000m .

Det virker ikke som du tar det seriøst nok å få muskler. Ett sted må alle begynne! Ok, fuglevekter, men da har du ihvertfall gode muligheter for å utfordre deg selv og avansere. Å sykle og ro er kardiotrening, dvs. hjertepumpa. Ok, så er hjertet en veldig viktig muskel, men de ytre musklene får du av styrketrening med tung belastning og få repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet et program for fullkropp skal prøve det nor eg kommer hjem . Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen tenkte på dette. nei eg må nok ta meg litt sammen med vektene blir bare litt rart og se på disse som står time etter time foran speilet og trener uten en dråpe svette og ser på seg selve hele tiden men vet aldri prutselig står eg der :) eg må begynne nor eg e på fri med programet så eg får en godt start. her er det så mye som kan komme i veien . så no ror eg bare 10 000 m :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...