Gå til innhold

Anbefaling av styrkeløft-program


big-p

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter en periode med westside-lignende program (Westside for skinny bastards) så lurte jeg litt på å skifte til dietmar-nybegynnerprogrammet.

I den sammenheng så har jeg et par spørsmål rundt styrkeløftprogrammer.

Sist jeg trente mye bøy med Starr's 5x5, økte jeg noe voldsomt rundt lårene. Noe av dette var nok fordi jeg aldri hadde trent noe spesielt med knebøy og markløft før. Så spørsmålet er om jeg vil øke betraktelig mer rundt lårene med for eks. Dietmar-program? Eller bør jeg finne meg noe annet program som dere kan anbefale? Jeg trener primært for å bli større på overkroppen, men synes styrkeløft-rettet trening er mye artigere enn all den pumpinga med masse reps.

Noen stats om meg:

Vekt: 80 kg

Fettprosent: 15%-ish

Boksbøy 1RM: 110 kg (har løftet 3x125 kg under 5x5-program, men som "parallellbøy")

Markløft 1RM: 120 kg (må jobbe med hamstrings!)

Trap bar mark: 137,5 kg

Benkpress 1RM: 100 kg (pers 3x105 kg)

Chins: 7 reps @ 80 kg kroppsvekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvis jeg spiser mye på dager hvor det trenes overkropp og bein, vil de samme kroppsdelene øke i muskelmasse med tiden. Så da må vel treningsmengden for bein reduseres? Men så gir knebøy og markløft god "hormonrepons" som er gunstig for muskelvekst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo forholdsvis sterkere i benk enn i bøy og mark så kan ikke se noen grunn til at du bør nedprioritere beina. Dietmar nybegynner har ikke veldig mye volum på beina heller, det er mest fokus på styrkeøkning så det vil passe helt perfekt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo forholdsvis sterkere i benk enn i bøy og mark så kan ikke se noen grunn til at du bør nedprioritere beina. Dietmar nybegynner har ikke veldig mye volum på beina heller, det er mest fokus på styrkeøkning så det vil passe helt perfekt for deg.

OK, I'm convinced! Da prøver jeg meg på Dietmar nybegynner fra og med neste uke. Er i en deloaduke nå + litt vond hals, så det passer bra.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, I'm convinced! Da prøver jeg meg på Dietmar nybegynner fra og med neste uke. Er i en deloaduke nå + litt vond hals, så det passer bra.

Takk for hjelpen!

Bare husk å les igjennom veiledningen og gjør de nødvendige tilpasningene for å løfte utstyrsfritt (med mindre du skal bruke utstyr da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alt så ut til å være godt forklart. Hva bør jeg sette belastningsintervallene på; nedre, midtre eller øvre område?

Jeg kommer til å løfte utstyrsfritt, men vil bruke belte og løftereimer på de tyngste løftene (80-100% av 1RM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt så ut til å være godt forklart. Hva bør jeg sette belastningsintervallene på; nedre, midtre eller øvre område?

Jeg kommer til å løfte utstyrsfritt, men vil bruke belte og løftereimer på de tyngste løftene (80-100% av 1RM)

Hvorfor bruke reimer på tunge treningsløft når du ikke får brukt det i konkurranse? Brukt enten mixed grep eller tommellås på tyngre løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt så ut til å være godt forklart. Hva bør jeg sette belastningsintervallene på; nedre, midtre eller øvre område?

Jeg kommer til å løfte utstyrsfritt, men vil bruke belte og løftereimer på de tyngste løftene (80-100% av 1RM)

Anbefales å bruke nedre område første gang man kjører gjennom, så kan du heller sette de litt høyere neste gang om det blir for lett. Merker du underveis at det er altfor lett så kan du selvsagt justere litt underveis også.

Utstyrsfritt i konkurranse har du lov til å bruke:

Belte

Knevarmenere (maks 7mm og av neopren uten sømmer, rehband sine er fine til bruket)

Håndleddsbind

Markløftstrømper

Sko

Anbefaler deg å begrense deg til dette på trening også. Du trenger selvsagt ikke bruke belte, knevarmere og håndsleddsbind om du ikke føler behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har slitt med forskjølelse og prøvde første økt på torsdag. Det var ikke de tyngste vektene men jeg ble helt utmattet underveis på knebøyen og benkpress m/ stopp. Tydeligvis er det en stund jeg har kjørt så mye volum, så det trengs.

Men pga. denne tunge starten tenkte jeg kunne like godt nedjustere belastningsintervallene til det nedre området (i stedet for midt i som jeg satte de til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...