Gå til innhold

PSMF-dietten når man ikke er veldig overvektig


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gifte meg om halvannen måned, og jeg har nå jobbet en stund for å komme meg ned i vekt. Jeg er 164 cm høy og per i dag er vekten 62,5 kg. Jeg går på greteroede-kurs, og der har jeg veid meg på ettermiddagen, med klær på.

Vekten min er i og for seg ikke gale, men med min kroppsfasong og muskel- og fettprosent, er den feil. Jeg har et mål om å komme med i 58 kg, men hvis jeg skal komme meg i nærheten av dit før bryllupet må det mer drastiske ting til.

I dag trener jeg på Barrys Bootcamp. For de som ikke kjenner til opplegget der, foregår en time med 10 minutter på tredemølle etterfulgt av 10 minutter styrke. Dette gjentar seg i en time.Jeg trener der 5 ganger i uken. Da jeg begynte der, fikk jeg en kroppsanalyse som viste en fettprosent på 28 %, hvilket er alt for mye. Dette var dog ikke overraskende, da jeg ikke trenger en analyse for å vite at jeg har for mye fett på kroppen.

Jeg har tidligere prøvd PSMF-dietten, men etter bare en uke begynte pulsen min å slå alt for fort. Bare det å sitte i ro i sofaen gjorde at jeg hadde ubehagelig høy puls, og jeg sluttet derfor med dietten. Jeg mistenker at dette var på grunn at det lave fettinntaket, men dette er bare gjetting fra min side.

Planen min for de neste to ukene er å gjennomføre en moderert PSMF-diett, med litt mer fett, samt litt karbohydrater i forbindelse med trening. Det kan kanskje ikke kalles PSMF lenger da, men jeg vet ikke helt hva annet jeg kan kalle det.

I artikkelen om PSMF-dietten står det at personer som er i god form bør ta pause fra dietten to ganger i uken. Selv om jeg langt i fra kan kalles i god form, tenkte jeg å ta to pauser i uken på grunn av mye trening. Jeg tenkte også å ta en ukes pause etter to uker, og deretter fortsette i to uker/etter behov.

Dere som har peiling på disse type dietter: er dette gjennomførbart, eller er modereringene mine bare med på å ødelegge for vektnedgangen? Hva bør jeg i så fall gjøre på en annen måte?

Setter stor pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert mange som kan mer enn meg om dette, men har vært nysgjerrig på PSMF selv, så har lest litt. Fine linker, med mye info:

Hurtig vektnedgang med PSMF | MyRevolution

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste) | Fitnessbloggen Forum

Oppdatert versjon av PSMF-dietten - Fitnessbloggen

Dietten din er selvfølgelig gjennomførbar, men om det kan kalles PSMF når du legger til mer karbo og fett er jeg usikker på. Poenget er at du under dietten skal ha et ekstremt kaloriunderskudd, og innta primært protein for å hindre kroppen i tære på muskelmasse under denne prosessen. Dessuten gir proteiner mer metthetsfølelse. Karbo kan gi ustabilt blodsukker og øke suget etter mat og sukker, og fett inneholder mange kcals pr gram (som er ugunstig i og med at dette er en ekstremdiett). Utifra det jeg har lest skal vel karbo ligge på 0-40 g pr dag og fett ca 20 g pr dag + essensielle fettsyrer (10 g).

Et annet viktig poeng: du skal ikke trene cardio! Hverdagsmosjon og styrke 3 ganger i uken for å opprettholde muskelmasse, og det er det!

Hvor lang tid har du på deg? Du kan oppnå veldig gode resultater med en litt mer normal diett, med et kaloriunderskudd på 500 kcals pr dag og mye trening. Som med alt annet funker PSMF fjell for noen, mens for andre er det ikke gjennomførbart (ekstrem(!)diett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har på ingen måte bruk for PSMF. Dette er, som du sikkert har lest, for de som er overvektige, vi snakker 20 kg +++. Jeg ville ikke anbefalt deg det. Du kan umulig ha så mye ekstra når du er 164 cm og er 62.5 kg.

Du har mye bedre av å spise ordentlig, ligg noe i underskudd om du ønsker å se flott ut til den store dagen, ser den, tren hardt, få deg et ordentlig styrkeprogram og smør deg med tålmodighet. Easy come, easy go vettu. Så ikke ta en kjapp løsning, det er ikke bra for deg i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen.

LeanMachine: Dette er ikke noe jeg har tenkt å drive på med i lang tid. Jeg har i utgangspunktet kun tenkt 2 uker, med tilsammen 4 oppkarbingsdager. Jeg har veldig lite muskler, og derfor er heller ikke vekten min særlig høy.

Takk for lenker, Kathen!

Med ekstra fett tenker jeg en håndfull nøtter/pinjekjerner daglig, samt vanlig cottage cheese, i steden for mager. Blir et halvt eple før trening, og et halvt eple etter trening for lite karbohydrater, eller kan dette være nok for å ha både noe energi og vektnedgang?

Er det for mye kalorier i nøtter til at dette kan brukes som fettkilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen.

LeanMachine: Dette er ikke noe jeg har tenkt å drive på med i lang tid. Jeg har i utgangspunktet kun tenkt 2 uker, med tilsammen 4 oppkarbingsdager. Jeg har veldig lite muskler, og derfor er heller ikke vekten min særlig høy.

Takk for lenker, Kathen!

Med ekstra fett tenker jeg en håndfull nøtter/pinjekjerner daglig, samt vanlig cottage cheese, i steden for mager. Blir et halvt eple før trening, og et halvt eple etter trening for lite karbohydrater, eller kan dette være nok for å ha både noe energi og vektnedgang?

Er det for mye kalorier i nøtter til at dette kan brukes som fettkilde?

Nei nøtter er en god kilde til fett. Spørs hvor mye du spiser det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kathen: Jeg har forresten gått med et kaloriunderskudd på ca 500 kalorier om dagen, men vektnedgangen går for sakte. Nå begynner jeg å få litt dårlig tid ;) Jeg orker ikke enda en måned med veiing av mat og kun ned 300 g i uken når jeg tror jeg har vært flink. Etter disse to ukene blir det nok tilbake til veiing av mat, kun for å opprettholde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen min for de neste to ukene er å gjennomføre en moderert PSMF-diett, med litt mer fett, samt litt karbohydrater i forbindelse med trening. Det kan kanskje ikke kalles PSMF lenger da, men jeg vet ikke helt hva annet jeg kan kalle det.

Dette hørtes smartere ut ja. Nei, det blir ikke lengre PSMF, men det vil bli bedre og smartere for deg. Du har 6 uker på deg til å nå målet og det kan du fint klare uten å kutte helt ned på fett og karbohydrater.

Prøv deg først med f.eks ca 60 gram fett og 120-150 gram proteiner til dagen. Du kommer til å slippe endel vekt bare på å kutte ned på karbohydrater, så ikke sikkert du trenger lavere ned enn dette. Jeg ville ikke kuttet helt ut karbohydratene med en gang heller. Reduser til rundt 100-150 gram så har du noe å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ekstra fett tenker jeg en håndfull nøtter/pinjekjerner daglig, samt vanlig cottage cheese, i steden for mager. Blir et halvt eple før trening, og et halvt eple etter trening for lite karbohydrater, eller kan dette være nok for å ha både noe energi og vektnedgang?

Et eple til dagen er veldig lite ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...