Gå til innhold

Skulderpress og mobilitet


sg8

Anbefalte innlegg

Når jeg løfter armene over hodet står de litt skrått oppover/utover, og jeg får ikke full mobilitet. Er det skaderisk å trene skulderpress uten full mobilitet? Ser jo det er en del forskjell på skulderpress, noen presser opp og ''bak'' i Rippetoe stil, mens noen presser mer rett opp/skrått og med litt bredere grep, gjerne for å treffe deltoid bedre? Man skal vel helst kunne se øret fra siden når man presser, da stangen da vil være direkte over skuldrene? Hva er feil/hva er rett og hvorfor?

Og hva med denne øvelsen, landmine press? Er det en god øvelse for skuldre? kan den erstatte skulderpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke direkte farlig. Men du har høyere sjanse for belastningsskader med nedsatt bevegelighet.

Bredt grep vil gjøre at du enklere kan ta ut bevegelsesutslaget. Så du kan prøve det hvis du ønsker

Gode mobilitetøvelser som hjelper er

Og

Videre kan tøyning / SMR av lats og pectoralis hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sliter selv med lite mobilitet i skuldre og triceps (dersom jeg ikke har vært flink nok med tøying). Hjelper mye med god utøyning, dette kunne fint utgjøre 20kg i maksløft for meg :p. Den største skaderisken slik jeg ser det i forhold til press over hodet, er vel at en kan få stort press på ryggen da en har en tendens til å bøye seg mye bakover for å motvirke det faktum at det er mye tyngre å holde vektene utfra kroppen en rett over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...