Gå til innhold

Markløft


Ultraboy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nr 1.fjern skoene dine.

2.start med vekter som gjør at du kommer i riktig startposisjon(vektene du har på gjør at du starter altfor lavt)Eller så kan du bruke noen skiver til å bygge opp slik at du kommer i rett startposisjon.

3.Markløft er ikke et maratonløp:p ,slapp av, stress ned og konsentrer deg for hver gang du skal løfte.Stanga skal ligge død i bakken før du løfter igjen.(DEADlift)

4.Ikke rykk i stanga når du skal løfte.

5.Bak med skuldrene,opp med bryst,spenn rygg og ræv.:)

6.post ny video:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1.fjern skoene dine.

2.start med vekter som gjør at du kommer i riktig startposisjon(vektene du har på gjør at du starter altfor lavt)Eller så kan du bruke noen skiver til å bygge opp slik at du kommer i rett startposisjon.

3.Markløft er ikke et maratonløp:p ,slapp av, stress ned og konsentrer deg for hver gang du skal løfte.Stanga skal ligge død i bakken før du løfter igjen.(DEADlift)

4.Ikke rykk i stanga når du skal løfte.

5.Bak med skuldrene,opp med bryst,spenn rygg og ræv.:)

6.post ny video:)

Okei. Takk for tips!:) Skal poste ny video iløpet av neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Få stanga nærmere leggene før du løfter (mer inn under deg). Det vil gi bedre teknikk, bedre løftebane og mere effektive løft. Spesielt om du ser på det første løftet ditt er stanga langt i fra "senter" sett fra siden, dette fører til at du må dra den til deg ila løftet, du blir forovertung og ryggen må ta støyten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du er interesset i riktig utførelse, men...ta en titt på alle disse og kom tilbake etterpå: http://tinyurl.com/7dm9f6x . Rippetoe går steg for steg gjennom alt, og du vil få veldig mye ut av det han sier.

Og du...i bunnposisjon kan du stikke rompa så langt ut at du *nesten* faller bakover om du slipper stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

syns du har blitt myye flinkere siden sist..men det er noe jeg ikke klarer helt å sette fingen på..kanksje best å overlate det til de som virkelig kan markløft ut og inn.Men en ting jeg sa til deg:IKKE rykk i stanga..det kan gjør at du mister noe av spennet og runder korsryggen litt..Og husk bak med skuldra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få stanga nærmere leggene før du løfter (mer inn under deg). Det vil gi bedre teknikk, bedre løftebane og mere effektive løft. Spesielt om du ser på det første løftet ditt er stanga langt i fra "senter" sett fra siden, dette fører til at du må dra den til deg ila løftet, du blir forovertung og ryggen må ta støyten.

jepp, kjenner det godt i ryggen nå:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du er interesset i riktig utførelse, men...ta en titt på alle disse og kom tilbake etterpå: http://tinyurl.com/7dm9f6x . Rippetoe går steg for steg gjennom alt, og du vil få veldig mye ut av det han sier.

Og du...i bunnposisjon kan du stikke rompa så langt ut at du *nesten* faller bakover om du slipper stanga.

Viktig med riktig teknikk:D Skal studere disse filmene når jeg får tid;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du har blitt myye flinkere siden sist..men det er noe jeg ikke klarer helt å sette fingen på..kanksje best å overlate det til de som virkelig kan markløft ut og inn.Men en ting jeg sa til deg:IKKE rykk i stanga..det kan gjør at du mister noe av spennet og runder korsryggen litt..Og husk bak med skuldra;)

Takk:) Du kan jo mye om markløft da, du har jo gitt meg mange gode tips:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine kommentarer:

1. I bunnposisjon skal rompa mer ut. Om du slipper stanga når du gjør klar til løft skal du *nesten* falle bakover. Det vil også gjøre at knærne ikke kommer så langt frem, du slipper så ille gnagsår på legger/knær og du får mye bedre trening på lår og korsrygg

2. Selve løftet så rimelig jevnt og fint ut, men det ser ut som om du tar første delen av løftet med ryggen, og litt rykk, som Minelly kommenterte. Sørg for at det er spenn før du løfter. Altså...ut med rompa, ned og bak med skuldre for å stive ryggen, rette armer, så presser du med bena til stangen bøyer seg litt oppover, og *så* spenner du fra med bena. Sjekk lenkene jeg la inn over.

3. Ikke len deg bakover på slutten av løftet. Du får ingen ting ekstra ved å gjøre det, men du kan få skader når du begynner å løfte tyngre.

Har du en styrkeløftklubb i nærheten? Prøv å få kommet til dem for å få instruksjon. De fleste der er interessert i å gjøre et godt inntrykk for å få medlemmer. Styrkeløftklubber er uansett veldig gode gym om du trener for å bli stor og/eller sterk, men det er ikke så mange damer i rose tights der - kan være både en fordel og en ulempe :p

Av erfaring kan jeg si at knærne og skuldrene mine sikkert hadde vært mye mindre ømme om jeg bare hadde fått en skikkelig trener på et tidlig tidspunkt selv. Det er absolutt verdt investeringen å betale en som *kan* det (hvilket eliminerer ca 90% av alle PT-er på treningssentre) til å vise deg korrekt utførelse og følge deg opp annenhver måned en stund. Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det, for det gir deg utrolig mye mer enn kommentarer på video ;) Uansett er det bra jobba! Jobb litt mer med utgangsposisjonen og med sluttposisjonen (egentlig bare å stoppe når du står rett opp og ned) så tror jeg du har den ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...