Gå til innhold

Bcaa ved graviditet


Hilde B

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan si noe om hvorvidt man trygt kan ta bcaa når man er gravid?

Det står på forpakningen at det ikke anbefales ved graviditet, men det er vel fordi det ikke finnes nok forskning å dette. Er det noen som har noe erfaringer med dette, blir jeg kjempeglad om dere kan dele med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at bare fordi det ikke er nok forskning på et emne så behøver det ikke å bety at det er fritt frem for noe. F.eks personer med en nedsatt nyrefunksjon vil bli frarådet en høyprotein-diett men er det nok forskning bak dette? Her er meg bekjent grunnlaget føre-var-prinsippet basert på vår viten om nyrenes anatomi. Et kanskje bedre eksempel når jeg tenker meg om er anbefalinger for koffein-inntak for gravide. Her bruker vi et føre-var-prinsipp og anbefaler maks 1-2 kopper kaffe eller 3-4 kopper med te.

Jeg har da i utgangspunktet ikke grunnlag for å hverken fraråde eller anbefale BCAA i forhold til graviditet, men velger å ikke anbefale det. VegardL linket meg nylig et nytt BCAA kosttilskudd under kategorien "modern BCAA" hvor ratio mellom leucine og de andre forgrenede aminosyrene .. hva var det? 8:1 ratio? Uansett; VKM (Vitenskapkomite for mattrygghet) har i en revidering i 2011 vurdert blant annet leucine,isoleucine,taurine samt arginin til en "mulig moderat risiko for negative helseeffekter." Dette gjelder ved et høyt inntak, men hva er et høyt inntak og kan dette i tilfelle potensielt påvirke fosteret? Dette vet vi ikke sikkert og derfor det blir i noen tilfeller blir brukt et føre-var-prinsipp.

For gravide så gjelder de generelle kosttrådene som for befolkningen generelt med noen unntak. Du som er er gravid kan med fordel fokusere på kostproteiner da disse varene ofte bidrar med "gratis-passasjerer" i form av mikronæringstoffer. Mengde BCAA vil du som regel også få dekt via kosten og ellers er det mulig å laste ned PDF-brosjyrer fra Helsedirektoratet for hva andre anbefalinger er for gravide. (F.eks iforhold til myke/halvmyke oster, skalldyr & fisk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...