Gå til innhold

Benkpress med krom rygg = feil?


Harabo

Anbefalte innlegg

Kanskje så mye som 70% av de jeg ser tar benkpress skyter magen opp i været, og ligger der som en bro. Er dette bra, eller ren feilteknikk?

Første eksempelet jeg kan komme på er hun her:

Ligger man slik dytter man vell nermest stangen nedover kroppen, og belaster skuldre mye mer.

En benkpress for meg er at jeg ligger helt flatt med benken, og fokuserer på å ikke lette ryggen, da blir kjernemusklaturen aktivert og man får trent denne litt også.

Jeg har også sett ett par som letter føttene opp på benken, slik at det skal være lettere å ikke lette ryggen, har dette noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du ser på filmen er ikke feil. Hun er kanskje et ekstremtilfelle. Det er ikke mange som klarer å komme opp i en slik bro. Poenget med dette er å skape et "oppspenn" hvor du får skulderbladene godt ned i benken, samt skape en kortere løftebane. Benene settes såppas langt bak for å kunne generere mer kraft gjennom løftet.

Denne teknikken er typisk i styrkeløft. Men oppspenn er absolutt å anbefale for "vanlige" mennesker også.

Se gjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svai rygg*

Teknikken til den jenta der har blitt diskutert mye her inne, men utifra regelverket hennes er den tilsynelatende ganske optimal.

Ligger du med korsryggen i kontakt med benken? I så fall vil du aldri bli sterk i benkpress. Kontaktpunktene skal være øvre rygg og rumpe. Vekten skal være på førstnevnte.

Når man har beina opp på benken er dette brukt både av folk som ikke vet hva de driver med, men også blant styrkeløftere som vil fokusere mer på styrken i overkroppen ved å eliminere legdrive.

Brutalt sterk i benkpress - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...