Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tren frontbøy 3 ganger i uken. 8x2 med tung belasting en dag, 4x6 med 1/4 reps en dag og 3x10 siste dag. Legg gjerne inn litt ekstra magetrening, rygghev og facepulls..

Gjør dette så blir du sterk;)

Hvorfor dette opplegget og hva er poenget med 1/4 reps?

Fortsetter under...

Han mener sikkert at knærne må lenger frem. Da går hoften lengre frem og ryggen blir mer horisontal. Jeg vil si meg enig i det at knærne kanskje kan gå lengre frem. Det kan gjøres ved å presse knærne lenger frem(hvis du er myk nok), eller bruke vektløftersko eller annen forhøyning under helene.

Hvordan er treningsprogrammet.Det er mange faktorer som avgjør hvilket program som er effektivt.

Du nevnte tidligere at du kjører 5x5 på frontbøy. Kan du skrive ut f.eks to treningsuker med vekter som er løftet. Hvor mye veier du og hvor mye løfter du?

ja knærne må nok noe frem. Det gjlør ingenting. Man kan se klokov og alle de andre pro`s så går knærne ganske langt frem for å holde ryggen rett, og for å komme langt nok ned pga balanse

Man blir kvelt, hehe!

litt vanskelig å forklere, man må nesten kjenne "følesen" av det. Dvs ryggen skal man belaste så lite som mulig. Vekten skal gå ned i beina. Stangen/vekta skal ligge over foten, der man presser

Syns det siste klippet ser best ut, mest naturlig løfteposisjon:) På det første så kjem du alt for langt bakpå og det kan godt vere grunnen til at du aldri føler du har kraft nok til å legge på meir vekt. Det er en litt unaturlig bevegelse.

Men er enig med Emil, at du må prøve å presse albuene lenger opp og at stanga skal ligge sånn at du kjenner den mot nedre del av halsen.

Hvorfor dette opplegget og hva er poenget med 1/4 reps?

Skal du bli god i knebøy/frontbøy er det å anbefale å trene det ofte, derav 3 ganger i uken. 8x2( for maksimal styrke/venne seg til tunge vekter) 1 1/4 reps for styrke ut av bunnposisjon

Skal du bli god i knebøy/frontbøy er det å anbefale å trene det ofte, derav 3 ganger i uken. 8x2( for maksimal styrke/venne seg til tunge vekter) 1 1/4 reps for styrke ut av bunnposisjon

Hva mener du egentlig? 1 og 1/4 eller 1/4? Kan du utdype hva du mener med dette? Pause i bunn? Aldri hørt terminologien før annet enn i dybdesammenheng.

Annonse

Han mener sikkert at knærne må lenger frem. Da går hoften lengre frem og ryggen blir mer horisontal. Jeg vil si meg enig i det at knærne kanskje kan gå lengre frem. Det kan gjøres ved å presse knærne lenger frem(hvis du er myk nok), eller bruke vektløftersko eller annen forhøyning under helene.

Hvordan er treningsprogrammet.Det er mange faktorer som avgjør hvilket program som er effektivt.

Du nevnte tidligere at du kjører 5x5 på frontbøy. Kan du skrive ut f.eks to treningsuker med vekter som er løftet. Hvor mye veier du og hvor mye løfter du?

Jeg veier 56 kg og har de to siste ukene løftet 5x5 med 40 kg og 42,5 kg...Trener frontbøy to dager i uka, ene dagen 5x5, andre dagen 3x6-8... Ikke akkurat noen superløft :p

Jeg veier 56 kg og har de to siste ukene løftet 5x5 med 40 kg og 42,5 kg...Trener frontbøy to dager i uka, ene dagen 5x5, andre dagen 3x6-8... Ikke akkurat noen superløft :p

Da antar jeg at en uke ser noe sånt ut:

Mandag

frontbøy 5x5 40 kg

Torsag/fredag

Frondtbøy 3x6-8 (da antar jeg at det er seks til åtte sett med tre reps. Riktig?

Hvis du er på samme vekten som i fjor så er det noe grunnleggende feil med progresjonen og/eller programmet. Hvis du skriver ut hele programmet med alle øvelser og vekter for to-tre uker, så er det mye lettere å analysere.

Jeg ser at ingen andre har spurt om dette..driver du noen form for ankel/hofte mobilitet? Jeg vet at jeg løfter tyngre med mer "åpne" hofter, og jeg kjører dynamisk oppvarming ca 15 minutter før hver bøy økt, pluss at jeg også legger inn 5 minutter for brystryggen for bedre spenn - og det fungerer faktisk. Så rart det enn kan høres. For noe er helt på viddene når du ikke øker på et helt år. Og hvorfor får du ikke til knebøy, akkurat hva er det som ikke går?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...