Torbjørg Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Jeg bestemte meg i januar d.å. for å delta i årets sykkelritt her i området. Hadde allerede tenkt på det en stund, men nå var det alvor! Jeg kastet meg inn i det med liv og lyst i februar, og har sakte men sikkert økt treningstid og -intensitet etter det. I dag er jeg oppe i 30 min styrketrening i tillegg til 60-80 minutter sykkeltrening 5-6 ganger i uken. Nå hører det med til historien at jeg er ei feit dame på over 100 kg, og jeg la grunnlaget for den høye vekta mi med altfor store inntak av fy-mat og stillesittende liv på 90-tallet. Jeg har vært helt oppe i 145 kg, og helt nede i rett over 70 kg etter det. Jeg er selve definisjonen på jo-jo-slankeren. På tross av at jeg er feit, håper jeg det er plass til meg i denne bloggen. Tilbake til poenget. Vi er påmeldt til sykkelritt, både min mann, min sønn og jeg. Vi trener jevnlig alle sammen, men det er jeg som trener mest. Sønnen min trener 4 ganger i uken, ca 45 min hver gang, og min mann er oppe i hele 20 (!!) min hver gang 2-3 ganger i uken. De er begge litt overvektige, så det er bare bra. Problemet for meg er at mannen min raser ned i vekt - på tross av at han ofte belønner seg selv med godteri etter endt trening, og sønnen min har krympet med 13 cm i snitt over bryst, mage og rumpe i tillegg til at han har gått ned 2 kg (og de startet ikke med treningen før i slutten av mars). Siden februar har jeg - derimot - gått ned 2,5 kg og kun krympet med 10 cm i snitt. Jeg har tidligere hatt lett for å gå ned i vekt, men ikke denne gangen. Er tilbøyelig til å bruke et uttrykk min bonussønn på 9 år bruker ofte; "DET ER URETTFERDIG". Den første tiden hadde jeg et kcal-inntak på ca 1200 pr dag, men etter en prat med bl.a. legen min (og også venner med erfaring på området) økte jeg til 1600 kcal pr dag. Synes det er vanskelig å få i meg så mye da jeg, tross min overvekt, er småspist. Der er dem som påstår at jeg fortsatt har for lavt daglig kaloriinntak i forhold til treningsmengde.......! Jeg er ikke glad i godteri, så det spiser jeg kun et par-tre ganger i måneden. Jeg spiser ikke særlig mye frukt, og bytter heller ut med tomater, agurk o.l. Jeg teller kalorier og veier maten min nøye. Jeg trener som allerede beskrevet. Jeg er hjemmeværende for tiden, så aktivitetsnivået er begrenset til et par turer med hundene hver dag utenom vanlig husarbeid o.l. Jeg forsøker å holde meg mer aktiv, og ikke sitte for mye på rumpa. Det hender også nesten hver dag at jeg tar et par-tre runder opp og ned i trappene (fra kjelleren og til 2. etasje) for litt ekstra trim. Når det er sagt, må jeg fortelle at jeg er utdannet helsesekretær, og har/har hatt - når jeg er i arbeid - en veldig stillesittende jobb. Min helgekos er noen øl og peanøtter (e.lign.) på fredagen, men det er ikke snakk om fyllekuler/rotbløyter. Jeg er ikke fult så nøye på kostholdet i helgene, men passer allikevel på og fører opp kaloriinntak da også. Stort sett ligger jeg på 200 kcal mer i helgene. Kostholdet er variert med masse grønnsaker. Det er vi nøye på. Nå har det seg slik at jeg for tiden er i kjempegod form, bedre enn på 10-12 år, og det gir så mye energi og positiv effekt på alle andre områder at det ikke er snakk om å gi opp. Jeg er også temmelig spretten og stram i fisken på tross av overvekta mi. Men det hadde vært så fint å sett resultater på vekta også....! Mitt spørsmål til dere der ute er som følger: Hva gjør jeg galt.....? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalinVG Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Heiheii! Jeg tror jeg ser problemet her, hvis man kan kalle det det. De sier at du skal ha et daglig kaoriinntak på rundt 1600, noe som er for mye, trust me. Jeg har noen i familien som prøver å gå ned i vekt, og hun skal ligge på rundt 1000 kalorier, i og med at hun har et rimelig lavt aktivitetsnivå. Utifra det du sier, så burde du ligge på 1200-1300 kalorier, ikke mer/mindre. I tillegg så sier du at du trener mye styrketrening, og dette fører til at det fettet du har på kroppen, blir erstattet med muskler. Dette gjør at du ikke går ned i vekt så mye som du håper på, altså vektreduksjonen går saktere, fordi musklene driver å veier opp for fettet du allerede har lagret på kroppen. Etter hvert som du får mer muskler på kroppen, vil musklene under trening forbrenne mer og mer fett. Jo mer muskler i aktivitet, jo mer fett brenner du. Har du derfor lite muskler på kroppen, forbrenner du også lite. Jeg vil si at du bør spise 1200kcal og fortsette treningen slik du gjør, men muligens unne deg en løpetur eller to i uken, fordi sykling forbrenner dobbelt så lite som løping, fordi der er det bare beina som er i aktivitet (så og si). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-771619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dragedama Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Kalorikalkulatoren på fitnessbloggens facebookside kan gi deg indikasjoner på hva du trenger av kcal.Skulle ikke forundre meg om du trenger mer enn du spiser i dag, iallefall på treningsdager. MalinVG: INGEN er tjent med å leve på 1000 kcal og samtidig gå ned på en måte som tar vare på helsa!! Men ellers er jeg enig i at muskler veier mer enn fett, så målebåndet og speilet sier mer enn akkurat hva vekta sier. awesrd, Martbart, Torbjørg og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-771628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dragedama Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 - og når det er sagt, må jeg gratulere med cm du har tatt inn , og med valget om å delta i sykkelritt Torbjørg 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-771639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Vil bare skyte inn en liten ting. Muskler veier ikke mer enn fett. 1kg muskler veier like mye som 1 kg fett. Men muskler har større massetetthet enn fett. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-771642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torbjørg Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 Så har jeg tatt i mot rådet om å gå inn på kalorikalkulatoren, og den forteller meg at jeg at jeg skal ha i meg nærmere 1000 (!!!) kcal mer enn det jeg får i meg i dag, men dette er for å beholde vekten - noe jeg altså ikke vil. Så er altså spørsmålet: Hvor bør jeg da ligge? Rundt 2000? Vet ikke hvordan jeg skal få det til da jeg allerede føler jeg spiser så mye at "rævhålet står på gløtt"..... (Uttrykk fra mitt barndomssted...) Jeg HATER å føle meg mett hele tiden, noe som er tilfellet nå om dagen. Lurer litt på om jeg skal gå til anskaffelse av proteinshakes for å fylle dagsbehovet av kcal.....? Det som har vært litt spesielt den siste uken (på 1600 kcal), er at jeg føler jeg ikke har så mye energi når jeg trener. Jeg blir fortere matt og trøtt. Det føles av og til som om jeg er i ferd med å svime av, men jeg tvinger meg selv til å kjøre på. Jeg har økt treningsmengden med 10-15 minutter den siste uken, og jeg har trent 60-80 min (hardt) på spinningsykkel, 25-30 km/t, i tillegg til styrketrening av armer, bryst, mage, rumpe, lår og ben i 30-40 min - 5 dager tilsammen. En pitteliten digresjon: Var i konfirmasjon den 4. og 12. mai, og da jeg trente etter kakespising og "fråtsing", følte jeg at jeg hadde uuttømmelige mengder med energi....! Den ene kvelden trente jeg til og med i nesten tre timer uten å føle meg særlig sliten - det var som om jeg bare svevde på en sky...! Akkurat nå sitter jeg med følelsen av at jeg bare må tåle å være den feite dama i sykkelrittet. Hun som egentlig burde hatt følgebiler fra Veidekke både foran og bak - med blinkende, oransje varsellys - og skilt over rumpa/ryggen med påskriften "BRED LAST"...! Siden det bare er en måned igjen til rittet, så er det ikke mange kiloene jeg får gått ned på den tiden - men du verden for en kondis jeg har...! Jeg gir meg ikke med dette, og blir med til neste år også... Men det hadde vært så fint å nå målet mitt: Å gå ned 40 kg i løpet av året som kommer....! På midten av 90-tallet hadde jeg nådd en vekt på hele 145 kg....! I løpet av nesten 2 år gikk jeg (bokstavelig talt) ned til nesten 70 kg. Jeg passet på kostholdet og gikk en tur på ca halvannen time hver dag. Det var det. Den gang var jeg i 20-årene. Jeg opprettholdt ikke treningsdosen etter at jeg nådde trivselsvekt, så nesten halvparten snek seg på igjen. I dag - i en alder av 41 - opplever jeg det som MYE vanskeligere å gå ned i vekt. Der er dem som har sagt det er bortimot umulig å gå ned i vekt etter fylte 40, men det har jeg ikke lyst å tro på en gang.....! Ble litt mange detaljer her nå, men føler det er viktig å ta med alt slik at jeg får svar som er så riktige som mulig..... MalinVG: Jeg gleder meg virkelig til den dagen jeg kan ta meg en løpetur og to. Akkurat nå har jeg rett og slett for mye vekt til at det lar seg gjøre (innbiller jeg meg). Men - bare så det er nevnt - et av mine delmål er å kunne løpe med søstera mi, som er tynn som en fis, og som trener til å være med i IronMan...... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-771777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aequitas Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 At du følte du hadde utømmelige mengder energi etter en dag med ekstra mye spising er veldig vanlig. Uten at jeg kan si jeg vet, så tror jeg det er fordi man rett og slett har inntatt mer energi og dermed kan bruke mer.. Vil bare si at ingenting er umulig. Det er mulig du må jobbe hardt, siden kroppen forandrer seg med alderen, men å nå målet ditt får du helt klart til om du fortsetter å jobbe målrettet mot det. Og gratulerer med såpass tap i centimeter, det er bra, ikke trone annet Torbjørg 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-771793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aequitas Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Trone betyr tro noe... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-771795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torbjørg Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 Takk! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-771836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
123abc1 Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Heiheii! Jeg tror jeg ser problemet her, hvis man kan kalle det det. De sier at du skal ha et daglig kaoriinntak på rundt 1600, noe som er for mye, trust me. Jeg har noen i familien som prøver å gå ned i vekt, og hun skal ligge på rundt 1000 kalorier, i og med at hun har et rimelig lavt aktivitetsnivå. Utifra det du sier, så burde du ligge på 1200-1300 kalorier, ikke mer/mindre. I tillegg så sier du at du trener mye styrketrening, og dette fører til at det fettet du har på kroppen, blir erstattet med muskler. Dette gjør at du ikke går ned i vekt så mye som du håper på, altså vektreduksjonen går saktere, fordi musklene driver å veier opp for fettet du allerede har lagret på kroppen. Etter hvert som du får mer muskler på kroppen, vil musklene under trening forbrenne mer og mer fett. Jo mer muskler i aktivitet, jo mer fett brenner du. Har du derfor lite muskler på kroppen, forbrenner du også lite. Jeg vil si at du bør spise 1200kcal og fortsette treningen slik du gjør, men muligens unne deg en løpetur eller to i uken, fordi sykling forbrenner dobbelt så lite som løping, fordi der er det bare beina som er i aktivitet (så og si). Bare for å være litt pirkete. Det hun i familien gjør er helsefarlig. Det er helt ekstremt å ligge på rundt 1000kcal om dagen.Nei trådstarter skal ikke ligge på 1200-1300kcalLøping forbrenner ikke dobbelt så mye kcal som ved sykling. Det er også større sjans for belastningsskader for en overvektig person ved løping.At muskler forbrenner kalorier er sant, men denne effekten er overvurdert. 02-snapper, Asta, FatUnicorn og 2 andre 5 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-771860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SportyD Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Du bør jo begynne med å måle deg for å se fremgang også - har du minket i volum ? Ang. kaloriinntak så sier man vel ca. 500 under daglig inntak iberegnet trening for å gå ned i vekt. Virker som om du må spise mer som folk nevner. Du bør kanksje generelt bli mer bevisst på hvor mye og ikke minst hva du spiser ? Riktig sammensatt mat. Jeg er ingen ekspert på dette så jeg skriver ikke noe konkret - men du bør jo selv sette deg inn i hva det er også. Fortsett med treningen og stå på videre , ikke gi opp ! :-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-772105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
awesrd Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Jeg lå lenge på rundt 1000 kcal = sliten, lei og trist, null vektnedegang Nå ligger jeg på ruundt 2000 hver dag og er glad, generellt lykkelig og går ned i vekt dragedama 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-772732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torbjørg Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Jeg følger greteroede.no sin nettside (etter anbefaling fra bl.a. Kari Jaquesson), og trodde da det var bra nok. De har i hvert fall holdt på lenge nok til å vite hva de holder på med, tenker jeg.....? Der er det et bra opplegg for hvor mye jeg skal spise hver dag av både det ene og det andre, så føler jeg får en god oversikt. Men der er ikke noe opplegg for hvor mye en evt. skal øke kcal med om en trener så mye som jeg gjør. Tror rett og slett jeg må prøve meg fram. Som sagt er det ikke aktuelt å gi opp, så jeg får bare holde på til jeg knekker koden, tenker jeg. Skal prøve meg på og øke kcal-inntaket de neste to ukene, så får vi se hva som skjer.... Takk for tilbakemelding, forresten. Setter STOR pris på det.......)))) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21215-manglende-vektnedgang/#findComment-775087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.