Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leste på øvelsesguiden at ikke alle burde ta knebøy

"La oss først gjøre det klart. Du skal ikke for enhver pris trene tradisjonell knebøy. Noen har rett og slett ikke en kropp som er tilpasset knebøy. Feil ratio mellom torso og femur vil blant annet kunne utsette ryggen din for stor skaderisiko."

Spørsmålet er egentlig, hvordan finner en ut dette!? :-S

Fortsetter under...

Ja, la oss stole på godfølelsen. Mah god brah, kan du ikke bidra så... Ikke bidra.

Noen har dårlig mobilitet og tucker (drar rumpa under seg på en måte, slik at korsryggen blir dratt med og dermed ikke har rett rygg i bunnen av løftet), andre har bare vanskeligere for å komme dypt på grunn av hvordan de er bygget, eller man kan ha muskulære svakheter i mage eller rumpe som gjør at teknikken ikke blir optimal. Likevel, med målrettet trening og fokus på mobilitet kan alle trene seg opp til å klare knebøy med godkjent dybde og god teknikk. Om du stiller deg foran speilet, holder armene ut foran deg og gjør en knebøy, så ser du selv om du drar rumpa under eller ikke. Om du gjør det ganske langt ned, så kjører du bare ned til der hvor det begynner å tucke (med mindre det er over parallell), eventuelt med hjelp av en boks. Om du er helt ny med styrketrening anbefaler jeg deg å begynne med goblet squats. Du kan gjøre det samme som jeg forklarte ovenfor mens du holder en vekt i goblet-hold, og sannsynligvis vil det gjøre at du kommer dypere ned med rett rygg. Dette er kanskje å kaste stein i glasshus her på blåggen, men jeg mener de færreste som er nybegynnere har mobilitet til å kjøre ordentlig knebøy.

Takk for svar, skal teste ut å se om rumpen kommer under meg. Får forsåvidt ikke vondt i korsrygg når jeg trener knebøy, men det kan jo ha en sammenheng med at jeg aldri tørr å hive vekter på olympia stangen ;-D Har ikke holdt på med styrketrening så lenge, så tror jeg bare skal fortsette å øve på teknikk med olympiastangen til jeg øker :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...