Fatmehnm Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Hei! Jeg er ei kvinne på 20 år, 167 høy og veien 64 kg med fettprosen på ca. 21%. Interessen for styrketrening slo til for ca 2 år siden. På mitt "verste" lå jeg på 67 kg, ingen muskler, bare fett. Da jeg oppdaget at noe måtte gjøres begynte jeg trene, trene feil. Slik de fleste gjør på starte, var jeg mye på mølla, men for ett år siden endret ett-eller-annet seg, og jeg begynte med styrke. Jeg kjørte 2-splitt en god stund, og det hjalp veldig. Jeg fikk den kroppen jeg ikke engang hadde i mine drømmer. Jeg elsket den feelingen, men ble for "gal-i-hode". Hele fokuset mitt ble dratt for langt inn på det med trening, å være fit, kosthold osv. Til slutt begynte folk rundt meg og syntes at dette ble for slitsomt. Jeg møtte på noe, den berømte veggen alle snakker om. Fikk en forjævli smell, og har helt siden da ikke klart å komme meg opp helt. Ingen motivasjon, ingen vilje til å dra å trene og alt virket så mye mer slitsomt. I løpet av 2-3 mnd. gikk jeg opp 5-7 kg, masse vann og fett. Jeg hatet kroppen min, og synet av den. Sakte men sikkert klarte jeg å tvinge motivasjonen tilbake, både med kosthold og trening. Men har ikke fått den fremgangen jeg er ute etter. Og jeg har gjort dette vanskeligere enn hva det er, fordi jeg som student ikke har råd til PT eller Silje Mariela sine fantastiske timer på gymmet sitt. I januar 2013 satte jeg opp noen ønsker: komme meg ned på 16-18% kroppsfett. Og dette ønsket har jeg mæd lyst til å oppfylle, ikke fordi jeg har trange til å se bra ut lenger (for det vet jeg at jeg gjør), men fordi jeg vil få feelingen av å mestre noe. Jeg ønsker å bli sterk som person. Det jeg egentlig spør om er: hvordan kan jeg på en sunn måte komme meg ned fra 21% i kroppsfett til f.eks 17% kroppsfett. Jeg tror jeg spiser for lite nå til å kunne sunt gå ned fettprosent. Hva må jeg ligge i kcal i hvile dager og trene dager? og skal jeg fortsette med 2-splitt eller skal jeg ha fokus på 5 treningsdager med helkropp og cardio? Please hjelp, er en smule oppgitt fordi dette var så smuud før, men ikke nå. (River av meg håret snart!) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moal Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Sterk og stram, look no further: T NATION | Who Wants to Be a Novice? You Do. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-766696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
4321yawaworht Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Sterk og stram, look no further: T NATION | Who Wants to Be a Novice? You Do. Du mener en artikkel hvor Rippetoe fremmer GOMAD til undervektige 18-årige gutter har noe som helst å gjøre i en tråd hvor en jente ønsker å miste fettmasse? Selvsagt, lineær progresjon og fokus på basisløft vil hjelpe de fleste nå sine mål, men jeg tror ikke hun er helt i interessesjiktet han retter seg mot. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-766700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fatmehnm Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 Du mener en artikkel hvor Rippetoe fremmer GOMAD til undervektige 18-årige gutter har noe som helst å gjøre i en tråd hvor en jente ønsker å miste fettmasse? Selvsagt, lineær progresjon og fokus på basisløft vil hjelpe de fleste nå sine mål, men jeg tror ikke hun er helt i interessesjiktet han retter seg mot. Jepp! fant ikke helt inspirasjonen i den artikkelen. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-766707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
4321yawaworht Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 Oppskriftsforslag for å fremme tap av fettmasse og opprettholdelse av fettfri masse: 1. Finn TDEE ved hjelp av f. eks Fitnessbloggens kalkulator 2. Trekk fra 500kcal 3. Nå har du mengden kcal du er nødt til å spise hver dag for å miste om lag ett pund/en halvkilo fett i uken. 4. Fortsett og tren styrke. 5. Skjer ingenting etter et par uker, justér kcal-inntak etter resultatet så langt eller vær kritisk til om du har klart å følge dietten. Krembolle 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-766712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fatmehnm Skrevet 11. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2013 Oppskriftsforslag for å fremme tap av fettmasse og opprettholdelse av fettfri masse: 1. Finn TDEE ved hjelp av f. eks Fitnessbloggens kalkulator 2. Trekk fra 500kcal 3. Nå har du mengden kcal du er nødt til å spise hver dag for å miste om lag ett pund/en halvkilo fett i uken. 4. Fortsett og tren styrke. 5. Skjer ingenting etter et par uker, justér kcal-inntak etter resultatet så langt eller vær kritisk til om du har klart å fulge dietten. Takk! I will try Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-766714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moal Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Du mener en artikkel hvor Rippetoe fremmer GOMAD til undervektige 18-årige gutter har noe som helst å gjøre i en tråd hvor en jente ønsker å miste fettmasse? Selvsagt, lineær progresjon og fokus på basisløft vil hjelpe de fleste nå sine mål, men jeg tror ikke hun er helt i interessesjiktet han retter seg mot. Hmm. Rippetoe-artikkelen handler like mye om progresjon og viktigheten av det, og er ikke nødvendigvis kun rettet mot undervektige 18-åringer om man leser litt mellom linjene. Skal sies at Rippetoe er rimelig bastant i artikkelen, men av god grunn. Han har drevet med dette i over 30 år, og har faktisk tro det eller ei peiling. Å følge det programmet (starting strength) med noenlunde fornuftig kosthold (paelo er en løsning) vil gjøre henne sterkere som hun ber om her...: Hei! men fordi jeg vil få feelingen av å mestre noe. Jeg ønsker å bli sterk som person. Og er det en ting som er sikkert, så er det at dette vil gjøre nettopp det. Sterkere og mestring på samme tid. Viss ikke det er løsningen, så vet ikke jeg. Å få en kropp som faktisk fungerer er faren med å følge programmet her, ingenting annet. Mer nyttig lesestoff om du virkelig ønsker å bli sterk og mestre noe: T NATION | Rippetoe Throws Down Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-766744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freckles Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hei! Jeg er ei kvinne på 20 år, 167 høy og veien 64 kg med fettprosen på ca. 21%. Interessen for styrketrening slo til for ca 2 år siden. På mitt "verste" lå jeg på 67 kg, ingen muskler, bare fett. Da jeg oppdaget at noe måtte gjøres begynte jeg trene, trene feil. Slik de fleste gjør på starte, var jeg mye på mølla, men for ett år siden endret ett-eller-annet seg, og jeg begynte med styrke. Jeg kjørte 2-splitt en god stund, og det hjalp veldig. Jeg fikk den kroppen jeg ikke engang hadde i mine drømmer. Jeg elsket den feelingen, men ble for "gal-i-hode". Hele fokuset mitt ble dratt for langt inn på det med trening, å være fit, kosthold osv. Til slutt begynte folk rundt meg og syntes at dette ble for slitsomt. Jeg møtte på noe, den berømte veggen alle snakker om. Fikk en forjævli smell, og har helt siden da ikke klart å komme meg opp helt. Ingen motivasjon, ingen vilje til å dra å trene og alt virket så mye mer slitsomt. I løpet av 2-3 mnd. gikk jeg opp 5-7 kg, masse vann og fett. Jeg hatet kroppen min, og synet av den. Sakte men sikkert klarte jeg å tvinge motivasjonen tilbake, både med kosthold og trening. Men har ikke fått den fremgangen jeg er ute etter. Og jeg har gjort dette vanskeligere enn hva det er, fordi jeg som student ikke har råd til PT eller Silje Mariela sine fantastiske timer på gymmet sitt. I januar 2013 satte jeg opp noen ønsker: komme meg ned på 16-18% kroppsfett. Og dette ønsket har jeg mæd lyst til å oppfylle, ikke fordi jeg har trange til å se bra ut lenger (for det vet jeg at jeg gjør), men fordi jeg vil få feelingen av å mestre noe. Jeg ønsker å bli sterk som person. Det jeg egentlig spør om er: hvordan kan jeg på en sunn måte komme meg ned fra 21% i kroppsfett til f.eks 17% kroppsfett. Jeg tror jeg spiser for lite nå til å kunne sunt gå ned fettprosent. Hva må jeg ligge i kcal i hvile dager og trene dager? og skal jeg fortsette med 2-splitt eller skal jeg ha fokus på 5 treningsdager med helkropp og cardio? Please hjelp, er en smule oppgitt fordi dette var så smuud før, men ikke nå. (River av meg håret snart!) Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Denne artikkelen er fantastisk omfattende Hvis du scroller nedover kommer det mye om kosthold også. Den har også linker videre til andre gode artikler her inne på fb Selv om du kanskje ikke anser deg selv for nybegynner, kan det være en idé å starte på scratch igjen etter en sånn smell for å bygge deg opp igjen EDIT: (Men det er mange mer kompetente folk her inne enn meg, så dette er bare et forslag fra en som har lært utrolig mye av å lese artikler her inne) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-766773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fatmehnm Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Denne artikkelen er fantastisk omfattende Hvis du scroller nedover kommer det mye om kosthold også. Den har også linker videre til andre gode artikler her inne på fb Selv om du kanskje ikke anser deg selv for nybegynner, kan det være en idé å starte på scratch igjen etter en sånn smell for å bygge deg opp igjen EDIT: (Men det er mange mer kompetente folk her inne enn meg, så dette er bare et forslag fra en som har lært utrolig mye av å lese artikler her inne) Ja det gjør faktisk litt vondt å tenke seg å starte igjen som nybegynner, men tror det er det som må til. Trening messig har det begynt å komme seg opp igjen, men det er vel kostholdet som jeg er mest usikker på. Spiser jeg for lite, spiser jeg riktig, er det noe jeg kunne gjort bedre... Men takk for svar uansett:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-767459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freckles Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Noen ganger må man svelge litt stolhet. Ta et liiiite skritt tilbake for ta noen kjempesteg frem Og: endre tankegangen fra å "stresse" med fettprosenten til å ville prestere bra på trening. Du sier jo at du ønsker å bli en sterk person. Måler du den styrken i å klare å gå ned i fettprosent, fordi det er et mål du har satt deg, eller sterk som i å ha en kropp som presterer bra og løfter tungt? Hvis det er det siste burde du kanskje fokusere på styrken først, og deretter fettprosenten? Hvis du allerede har vært ute på feil jorde én gang, og blitt altfor oppslukt i å være fit, så tenker jeg at det målet du har satt deg kanskje ikke er det sunneste.... Jeg kan ta feil, og ikke ta det ille opp, men jeg synes det er synd hvis du ødelegger for deg selv. Igjen. Erfaringsmessig føkker jeg det til for meg selv når fokuset blir vekt/fettprosent/utseende. Øktene mine blir ikke bedre av det...fordi hodet er på feil plass. Bare noen tanker Mai_jac og Cayia 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-768328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fatmehnm Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Noen ganger må man svelge litt stolhet. Ta et liiiite skritt tilbake for ta noen kjempesteg frem Og: endre tankegangen fra å "stresse" med fettprosenten til å ville prestere bra på trening. Du sier jo at du ønsker å bli en sterk person. Måler du den styrken i å klare å gå ned i fettprosent, fordi det er et mål du har satt deg, eller sterk som i å ha en kropp som presterer bra og løfter tungt? Hvis det er det siste burde du kanskje fokusere på styrken først, og deretter fettprosenten? Hvis du allerede har vært ute på feil jorde én gang, og blitt altfor oppslukt i å være fit, så tenker jeg at det målet du har satt deg kanskje ikke er det sunneste.... Jeg kan ta feil, og ikke ta det ille opp, men jeg synes det er synd hvis du ødelegger for deg selv. Igjen. Erfaringsmessig føkker jeg det til for meg selv når fokuset blir vekt/fettprosent/utseende. Øktene mine blir ikke bedre av det...fordi hodet er på feil plass. Bare noen tanker Nei men jeg er helt enig. Det var en periode jeg skiftet tankegang og målet var å bli sterkest mulig, noe som ga meg treningsglede og jeg smilte fra øre til øre hver gang jeg var på treninga. Men siden jeg studerer arkitektur, så begynte ting å bli "too much" når treninga var mer i fokus enn studie. Og det blir helt feil føler jeg. Nå prøver jeg å tvinge frem 3-4 økter pr uke, og telle kalorier (sunne kalorier) på diett.no. Dag inn og dag ut, tenker jeg at ting er på plass etterhvert. Det hele handler vel om det mentale, også å danne seg noen vaner. Takk for alle svar:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21036-ingenting-skjer-frustrert/#findComment-768342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.