Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år, har en BMI på ca 22 og spiser normalt. Jeg ønsker meg en kropp som består av smalere hofter, tynnere (feminine) armer, smalere midje, mindre dobbelhake, flat mage og tynnere lår. Er jo ikke overvektig, men har fortsatt ikke den kroppen jeg ønsker. Har en liten smule uønsket fett på mage, armer og lår pluss at hoftene mine er over gjennomsnittet breie, selv om det ikke er så mye fett der (hater å gå i feks kjole pga det). Jeg vil se strammere ut, men ønsker ikke å ha så veldig synlige muskler.

Dette kan jeg spise iløpet av en dag:

Frokost: Et lite beger yoghurt med musli, 1 knekkebrød med makrell i tomat, 1 glass vann

Lunsj: 2 knekkebrød med kyllingpostei eller skinke, 1 glass vann

Middag: én laksefilet med brokkoli, gulrot og blomkål + en dæsj mager kesam, 1 glass vann

Kvelds: smoothie av frosne bær, banan og litt yoghurt

Drikker som regel ikke noe annet enn vann.

Jeg går til og fra skolen i variert terreng i skogen, med noen bratte oppoverbakker. Det tar ca 25 min én vei. Samtidig går jeg til og fra treningssenter som tar ca 10 min en vei, pluss til og fra butik, busstopp osv. Prøver med dette å si at jeg ikke sitter på rumpa hele tiden når jeg ikke er på treningssenteret. Er der 2-4 dager i uken der jeg som oftest tar intervaller på mølla. 5 oppvarming på nivå 6, 4 min på nivå 8 med 4 % oppoverbakke, 3 min på nivå 6, og dette gjentar jeg tre-fire ganger. Noen ganger tar jeg planken 3 x 30 sek, "midje"-apparat, en rumpe/lår-øvelse som går ut på at jeg står på alle fire, og løfter beinet ut til siden så langt jeg klarer. Tar 10 på hver side, så 9 på hver side, 8 osv.

Men hvordan bør jeg egentlig trene for å oppnå den kroppen jeg vil ha? Skjønner at det kommer til å ta lang tid å få den kroppen, men det må vel være mulig på et vis? Bare utholdenhet eller kombinasjon av styrke og utholdenhet? Tenker at når jeg trener styrke så får jeg jo større muskler og det vil resultere i større armer, lår osv? Som dere sikkert har skjønt, har jeg veldig lite peiling på det med trening, så håper dere kan hjelpe meg og gi meg noen gode tips :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20947-bli-smalere-trenger-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ikke heng deg opp i "bmi" hvertfall. Jeg har en bmi på 33, det indikerer at jeg har en helseskadelig overvekt/fedme. Dette er bare tull. Finn ut hvor mye kcal du har i deg i løpet av en dag, hvor mange kg veier du? Ikke vær den typiske personen som prøver å bli smalere ved å løpe på mølla og spise for lite.

Start med tunge baseøvelser. Få gjerne en flink PT til å gå igjennom markløft, knebøy, chins, benk osv. Ha stor fokus på disse øvelsene.

Bird dog og hofte abbduksjon kan du sikkert gjøre som oppvarming/aktivering. Men sørg før å gjør tunge baseøvelser skikkelig.

Det kan virke som om du spiser litt lite! Vet du hvor mange kalorier du spiser pr dag?

Enig med han over, hold deg mest til basisøvelser (knebøy, mark, benk, militærpress). Så kan du legge til noen øvelser til, men ikke overdriv med antall øvelser. Husk å ikke tren med for mange reps.

Helst ta kontakt med en styrkeløftklubb, om du vet om det i nærheten? De fleste PT. rundt om på sentrene, vet dessverre veeldig lite om teknikk. Trist å si det.

Styrketrening er helt klart det du bør ha fokus på.Ser ikke helt poenget i å løpe seg ihjel:) Du har nok ikke så veldig høy fett%.

Kan være en lurt å telle kalorier og makroer et par dager for å se litt på hvordan du spiser. Som sagt virker det veldig lite..

Annonse

Har dere da tips til hvordan jeg kan få i meg mer mat? hva bør jeg legge på i tillegg til det jeg spiser over? Jeg lever av studielån, så har kanskje 1000 kr i overskudd etter betalt husleie osv. Det er jo ikke mye, så må være nøye på det jeg kjøper inn. Prøver å spare på den måten at jeg f.eks spiser én laksefilet istedenfor to, så jeg har de dobbelt så lenge. Men kjører da på med mer grønnsaker så jeg blir sånn noenlunde mett (man skal jo ikke bli stappmett) heller. Jeg er jo liten, så skal jo ikke så veldig mye til før jeg blir mett.

Men kommer jeg ikke bare til å bli større av kun styrketrening? Ser for meg det, men har som sagt veldig lite peiling på trening :)

Om du har frysemuligheter der du bor, så er det gull vært å gå innom diverse butikker for å sjekke om de har noen kjøttvarer på tilbud. I høst var det en periode på 2 uker der jeg fikk nermere 5-6kg biff til stusslige 300kr ish, hadde mat i et par dager for å si det sånn! Ellers er ris og pasta billige saker. Joda, det sies at man ikke skal spise for mye ris og pasta, men når man er student og har lite penger, og i tillegg ikke får i seg så mye mat, så synes jeg det er helt greit å spise ris og pasta. Det er viktig å ha nok energi til både studier, trening og fritid, og da må man ta et par "ugunstige" løsninger :)

Du blir ikke større av styrketrening, derimot mindre. Ett kg muskler tar mindre pass enn ett kg fett. Muskler gjør kroppen strammere, slankere, penere, mer definert osv osv. Ikke bare ser det bra ut å ha en sterk kropp, men det er bra for deg i det lange løp. Det vil på sikt minske sjangsen for ryggsmerter, nakkesmerter, diverse alderssykdommer. Sjangsen er også større for at du vil klare deg lengre alene den dagen du blir gammel og grå, men det forutser jo at du vil fortsette og være i fysisk aktivitet resten av livet, og ikke bare til du får den kroppen du ønsker nå.

Og vi jenter blir ikke svære, det tar i så fall veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig mange år med ekstremt tung styrke, myemye rettmatt, og i de fleste tilfeller, et par ulovlige saker sprøyta inn her og der.

Vi mangler rett og slett nok testosteron for å bli "svære". Og når man bare er hobbymosjonist som man så fint kaller det, så vil du nok ikke komme opp på muskelnivå med fitnessjentene :)

Blir ikke så stor av å løfte vekter skal eg si deg:cool: Og et slikt et midje apparat vil trolig bare øke og ikkje minske bredden.

Må si meg enig i at enkel styrketrening som mark og bøy er veldig gunstig så lenge en har noe lunde dugendes teknikk og tørr å ta i litt. Kan jo alltids legge til at jeg har blitt litt fan av kettlebell trening for " kardio ". Hvis du treng meir mat i magen, havregryns grøt med melk er jo meget bra! Pastasalat med tunfisk er jo også superbillig og full av næring :)

Tusen takk for langt og innholdsrikt svar, Astrid! Ja, jeg pleier å kjøpe ting på tilbud og fryse ned ;)

Så nå skal jeg begynne å trene mer styrke og mindre utholdenhet? Hvis jeg f.eks løper intervaller på mølla noen dager i uken, vil det på noen måte "påvirke" styrketreningen og veien til den kroppen jeg vil ha, eller har det ikke noe å si? Hadde jo vært kjekt med bedre kondis også :)

Tusen takk for langt og innholdsrikt svar, Astrid! Ja, jeg pleier å kjøpe ting på tilbud og fryse ned ;)

Så nå skal jeg begynne å trene mer styrke og mindre utholdenhet? Hvis jeg f.eks løper intervaller på mølla noen dager i uken, vil det på noen måte "påvirke" styrketreningen og veien til den kroppen jeg vil ha, eller har det ikke noe å si? Hadde jo vært kjekt med bedre kondis også :)

Man trenger kondis, ellers sliter man den dagen det kommer en gal øksemorder springenede etter deg! (min livsfilosofi, og ja, jeg er fucked up om det skulle skje, jeg hater å løpe..)

Om du prøver å kjøre annen hver økt du har på sentret med styrke, så er det en finfin start. Eller kjører styrke etter kardio. Blir helt feil å droppe alt av kardio og kun trene styrke når man ikke har noen erfaringer. Er en del artikkler her inne, søk på nybegynner under styrketrening'tingen, der kan du finne mye fint om hvordan du bør gå frem, teknikker og diverse :)

Dessverre rangeres det ikke som skikkelig styrke i min verden :) Det er på tide å gå inn i frivektavdelinga og kjenne litt på hantlene, løfte litt på dem, føle dem, kjenne lukta som er der, sikle litt på mennene som trener der..........(:D), forhåpentligvis er du heldig og har et par brukbare karer der, som kan hjelpe deg med teknikk, eller hør med de som jobber der du trener om de kan vise deg:)

Ikke løp før,løp etter,fokus på styrke,varm opp ved å hhoppe runndt,dynamisk strekking osv eller veldig lette vekter for å varme opp,så gjør du baseøvelser,knebøy,markløft,benkpress osv,du skal ta i ikke fjolle med vekter som er lettere enn handleposene dine;)s¨å bruker du d du evt har igjen av energi på evt mølla etterp¨..å løpe seg ihjæl er bare tull for øvrig:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...