Gå til innhold

Tips om kosthold


Spotty

Anbefalte innlegg

Jeg har trent masse og har en rimelig bra styrke men har ikke passet på hva jeg spiser og får i meg.

tenkte nå å prøve å få ett litt bedre kosthold sånn jeg ser det blir forandringer.

Så lure på om dere kjære medlemmer på fitnessbloggen har noen enkle tips til meg.

gjerne komme med oppskrifter for vær dag i uken :)

har lest masse på nettet men blir ikke helt klok på alt av den forskjellige maten :p

jeg er 23 år, 172 cm og har en vekt på 77 kg om det spiller noen rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg spiser som regel det jeg har lyst på, helt "normal kost" i de fleste hjem som ikke har trening som fokus ;P men jeg liker som regel det meste, og liker å prøve noe nytt :)

Målet mitt? Bli fit og markert :p

Har normal kroppsfasong om det spiller noen rolle :p

Takk for svar sindyeah :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger heller den "umagre" vanilje kesamen, fordi jeg ikke syns den magre har nok vaniljesmak. Den inneholder litt mer fett, men det fettet sparer jeg da heller inn andre steder.

Tror at det aller viktigste for å endre kostholdet er å planlegge litt:)

For min del skriver planlegger jeg maten jeg skal spise i dagene fremover og så skriver jeg ned hva jeg skal ha før jeg drar på butikken. Handler et par ganger i uka. Veldig greit.. da har jeg alltid sunn mat hjemme og ikke en unnskyldning for å spise usunt.

Min handleliste ser feks. sånn ut:

-En pakke kalkun (1kg i frysedisken på Rema1000), en pakke laks(400gram) og to karbonadedeig (400grams)

-Egg

-Noen pakker med skinke/salami (denne her)

-Kesam/Cottage cheese (Ikke så nøye på om det er mager, men passer på å variere det bare)

-Et par brokkoli/blomkål (av og til frossenmix), en pakke gulrot, 2 paprika, to pakker cherrytomater, avocado

-Litt frukt; for eksempel banan, epler, kiwi, druer

-Hakkede tomater, kokosmelk

-Speltlomper, (søt)poteter

Med den listen over her har jeg frokost/lunsj og mellommåltider en ukes tid. Pågrunn av at jeg har samboer, lager vi felles middag og da regner jeg ikke med det. Jeg har ris/riskaker, krydder, nøtter og diverse andre basisvarer hjemme.

Et par timer i uken lager jeg ferdig noen måltider. Foretrekker å ha noen måltider klart slik at jeg bare kan ha det i mikroen og varme opp. Da slipper jeg å bruke tid på matlaging flere ganger om dagen. Da hiver jeg f.eks 400g laks i ovnen, steker en pakke kjøttdeig og koker masse grønnsaker. Fordeler maten i matbokser og har i kjøleskapet:)

Da blir det f.eks 150-200 gram laks +grønnsaker til frokost, 150-200 gram karbonadedeig+ost og grønnsaker til lunsj, banan og proteinshake til mellommåltid, 150-200 gram kalkun i kokosmelk +grønnsaker til middag og kesam+eple til kvelds.

Jeg er ikke så nøye på å regne kalorier, fett, karbohydrater. Er mer opptatt av å variere maten jeg spiser. Men vet at jeg får i meg mest proteiner :)

Nå er det også forskjell på folk, hvor mye mat og hva man bør ha i seg. Noen trenger mer karbohydrater for å fungere enn andre osv. Dette må du prøve deg fram på selv:)

Men du kan jo få en liten pekepinn ved å sjekke ut denne: Kalkulator for å regne ut energiforbruk

Jeg har også hatt nytte av denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger heller den "umagre" vanilje kesamen, fordi jeg ikke syns den magre har nok vaniljesmak. Den inneholder litt mer fett, men det fettet sparer jeg da heller inn andre steder.

Tror at det aller viktigste for å endre kostholdet er å planlegge litt:)

For min del skriver planlegger jeg maten jeg skal spise i dagene fremover og så skriver jeg ned hva jeg skal ha før jeg drar på butikken. Handler et par ganger i uka. Veldig greit.. da har jeg alltid sunn mat hjemme og ikke en unnskyldning for å spise usunt.

Min handleliste ser feks. sånn ut:

-En pakke kalkun (1kg i frysedisken på Rema1000), en pakke laks(400gram) og to karbonadedeig (400grams)

-Egg

-Noen pakker med skinke/salami (denne her)

-Kesam/Cottage cheese (Ikke så nøye på om det er mager, men passer på å variere det bare)

-Et par brokkoli/blomkål (av og til frossenmix), en pakke gulrot, 2 paprika, to pakker cherrytomater, avocado

-Litt frukt; for eksempel banan, epler, kiwi, druer

-Hakkede tomater, kokosmelk

-Speltlomper, (søt)poteter

Med den listen over her har jeg frokost/lunsj og mellommåltider en ukes tid. Pågrunn av at jeg har samboer, lager vi felles middag og da regner jeg ikke med det. Jeg har ris/riskaker, krydder, nøtter og diverse andre basisvarer hjemme.

Et par timer i uken lager jeg ferdig noen måltider. Foretrekker å ha noen måltider klart slik at jeg bare kan ha det i mikroen og varme opp. Da slipper jeg å bruke tid på matlaging flere ganger om dagen. Da hiver jeg f.eks 400g laks i ovnen, steker en pakke kjøttdeig og koker masse grønnsaker. Fordeler maten i matbokser og har i kjøleskapet:)

Da blir det f.eks 150-200 gram laks +grønnsaker til frokost, 150-200 gram karbonadedeig+ost og grønnsaker til lunsj, banan og proteinshake til mellommåltid, 150-200 gram kalkun i kokosmelk +grønnsaker til middag og kesam+eple til kvelds.

Jeg er ikke så nøye på å regne kalorier, fett, karbohydrater. Er mer opptatt av å variere maten jeg spiser. Men vet at jeg får i meg mest proteiner :)

Nå er det også forskjell på folk, hvor mye mat og hva man bør ha i seg. Noen trenger mer karbohydrater for å fungere enn andre osv. Dette må du prøve deg fram på selv:)

Men du kan jo få en liten pekepinn ved å sjekke ut denne: Kalkulator for å regne ut energiforbruk

Jeg har også hatt nytte av denne siden.

Takk for svar igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...