Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått ganske sterke smerter i knærne etter dagens løpeøkt. Noen som har opplevd det samme og vet hva det skyldes, og hva som eventuelt kan hjelpe? Aldri slitt noe med knærne før, så det overrasker meg veldig. Hatt en del løpeturer i det siste, men aldri fått antydning til smerter før.

Bør jeg vente med både løping og styrketrening til det blir bedre, eller kan jeg trene styrke som vanlig? Har fullkroppsprogram, så da vil jeg jo belaste knærne også.

Fortsetter under...

Jeg har hatt kneskader før da (forskjellige), men var så og si friskmeldt så fikk jeg det av mølle. Har du løpt ute eller på mølle forresten? Uansett, ta en pause fra løpingen. Kan hende du løper med feil teknikk eller ikke har god nok stigning/rette sko f. eks?

Jeg ville trent styrke uansett - det har vært gull for mine knær ihvertfall. Men det er vel ikke meningen at man skal belaste knærne så mye, heller musklene i lårene og leggene vel? Eller tar jeg feil nå?

Løper ute :) Skoa skal være bra, og det meste av strekningen har noe stigning.

Kanskje jeg skal prøve meg på en styrkeøkt imorgen, hvis det ikke gjør like vondt... Blir kanskje ikke så belastet, men tenkte mer på når man tar markløft, knebøy osv, så bøyes knærne mye, noe som idag gjør veldig vondt. Har blitt så glad i å løpe, så håper ikke det blir et problem...

Hvor har du vondt? Hva slags sko bruker du? På hvilket underlag løper du? Er du mann eller kvinne? Gjør det vondt når du sitter i ro? Gjør det vondt når du går ned trapper? Gjør det vondt når du går vanlig? Har du vondt noen andre steder i beina enn i knærne?

Jeg har selv hatt problemer med bein, og det skyldes flere forskjellige faktorer. Først hadde jeg problemer med beinhinnebetennelse. Det ble betraktelig bedre etter bytte av sko. Deretter fikk jeg problemer med knærne (rett under kneskåla), på grunn av løping på mølla (hardt underlag) + for mye hard løping. Jeg merket at jeg hadde vondt når jeg satt i ro og når jeg gikk ned trapper. Det trenger ikke å bli kronisk, men kan bli det om man ikke tar det med ro. Jeg fikk tilpassede såler som har hjulpet meg veldig mye. Jeg fikk også beskjed om at kvinner har en annen vinkel på beina enn det menn har (sikkert veldig forenklet fremstilt av meg nå altså), noe som fører til at kvinnelige knær har en tendens til å falle innover når vi løper. Det skaper problemer. Jeg opplevde aldri at jeg fikk problemer med styrkeprogrammet, men du må jo nesten kjenne på det selv.

Ellers anbefaler jeg egentlig at du oppsøker en fysioterapaut for å finne ut hvor problemet ligger, for så å forebygge fremtidige (kroniske) skader :-)

Annonse

Løper ute :) Skoa skal være bra, og det meste av strekningen har noe stigning.

Kanskje jeg skal prøve meg på en styrkeøkt imorgen, hvis det ikke gjør like vondt... Blir kanskje ikke så belastet, men tenkte mer på når man tar markløft, knebøy osv, så bøyes knærne mye, noe som idag gjør veldig vondt. Har blitt så glad i å løpe, så håper ikke det blir et problem...

Hvis det er vondt bare å bøye (altså skikkelig vondt), ville jeg kanskje sjekket hos en lege/naprapat/fysioterapeut eller noe sånt noe først så du ikke gjør ting verre. Hvis du kjører en økt imorgen, så må du ihvertfall kjenne etter at det ikke blir verre mens du holder på :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...