Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En ting jeg har sleti med en stund er overhead squat. Generellt klarer jeg ikke å ta smale knebøy og må alltid ha bena bredt. Er ikke fleksibel nok for å klare det.

Hva kan jeg gjøre for få få teknikken min bedre på vanlig knebøy og overhead squat?

Veldig glad for alle tilbakemeldinger! Vil bare bli bedre og løfte tyngre ):

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20807-hjelp-p%C3%A5-teknikk-overhead-squat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det joggesko du har på deg der?

Har du film fra en annen vinkel? Den vinkelen der skjuler eventuelle hoftestramheter. Er du flink til å presse knærne ut? 10 min squat test?

Hva skjer om du går dypere i rykkbøy? Hvor stopper det opp? Føler du noen begrensninger? Hvorfor klarer du ikke smale bøy? :)

Tøying og mobilitets øvelser av kne, hofte og skuldre, er en god start :)

Okey! Bare vanlig tøyeøvelser ellr? hvis jeg begynner å tøye litt hver dag feks?

Er det joggesko du har på deg der?

Har du film fra en annen vinkel? Den vinkelen der skjuler eventuelle hoftestramheter. Er du flink til å presse knærne ut? 10 min squat test?

Hva skjer om du går dypere i rykkbøy? Hvor stopper det opp? Føler du noen begrensninger? Hvorfor klarer du ikke smale bøy? :)

Trail running sko, de er helt flate og har ingen demping i seg :)

Nei, hakke det. men skal få laga meg en annen en etterpå jeg med bedre vinkel!

Prøver veldig å fokusere å å presse knærne ut, men kan føle jeg blir mer ustødig om jeg går lavere.

Føler jeg står for bredt også, at jeg burde klare smalere, men er det noen gylden regel på det?

Klarer ikke smale fordi jeg ikke er myk nok rett og slett. Lurer også på veldig hvilke type tøye øvelser som best vil hjelpe meg på smalere knebøy ? :)

Aldeles ingen regel. Forskjellige kropper betyr forskjellige bøy. Det sagt, så kan det selvfølgelig være at du blir begrenset i bevegeligheten din. Hva skjer om du prøver på smale? Tipper du bakover? Klarer du etbensbøy?

Hvilke øvelser du må legge inn avhenger av hvor problemet ditt sitter. Er det hofte blir det en type øvelser, er det ankler blir det en annen. :)

Aldeles ingen regel. Forskjellige kropper betyr forskjellige bøy. Det sagt, så kan det selvfølgelig være at du blir begrenset i bevegeligheten din. Hva skjer om du prøver på smale? Tipper du bakover? Klarer du etbensbøy?

Hvilke øvelser du må legge inn avhenger av hvor problemet ditt sitter. Er det hofte blir det en type øvelser, er det ankler blir det en annen. :)

Skjønner! Når jeg prøver på smale havner ryggen langt framover og rumpe går ikke ned til 90 grader engang.

På etbeinsbøy klarer jeg såvidt å gå ned litt i bøy i hele tatt, kall det 130 graders vinkel. Kommer litt lavere på smale knebøy kontra etbeinsbøy. :) Så det er det med å holde ryggen oppe og komme langt nok ned problemet ligger. Hælene klærer jeg å holde nede.

Annonse

For meg har det hjulpet veldig med dynamiske øvelser, tøying og mobiliseringsøvelser (egentlig daglig i mild grad) i tillegg til at jeg kjører gode, dynamiske øvelser før og etter beinøkter. Bruker mye tid på å øke mobilitet hoftene, knær og legger/ankel samt skuldre. På overkropp bruker jeg mye strikk. En super ting for leggene er å bruke foam rulle/eller lacrossball eller noe som ligner. Jeg pleier å bruke håndtaket på en kettlebell - finner et grusomt punkt i bakside legg, presser med den andre foten ned og roterer på foten.

I tillegg bruker jeg lacrossball på trikkerpunkt i skuldre og nakke. Det skal og sies at det har hjulpet meg masse å styrke kjernemusklaturen ved hjelp av blandt annet beinhev/rygghev. Når jeg gikk dypere følte jeg og at jeg ble ustødig. Personlig på overhead foretrekker jeg en bittelitt breiere beinstilling enn når jeg kjører bøy

Her er noen av mine fav. øvelser

Håper det hjalp litt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...