Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er 20 år og har prøvd det meste som fins av vektøkningsmetoder. jeg spiser mye kjøtt, ris, pasta, kylling. bruker for øyeblikket exxum mass, som virker som den mest heavy gaineren på markedet. men fortsatt sliter jeg med å gå opp i vekt. jeg er i dag på 65 kilo men det er mye opp og ned fra dag til dag. jeg blir veldig takknemlig for tips fra folk som sliter eller har slitt med samme problem :D takk på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20688-trenger-r%C3%A5d-om-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

logge du matinntaket på for eksempel diett.no, eller myfitnesspal?Det er viktig for å se at du faktisk får i deg ett passe overskudd. Mange anbefale så mye som 3g prot pr kg kroppsvekt og totalinntak opp mot 3000 kcal for å øke . Minst 200 kcal over forbruk må du ha ! Så må det helst soves 8-10 timer. kansje 8 timer på natt og så en time på ettermiddagen.

( sliter ikke med å gå opp, skal selv ned ivekt, men leser masse om dette og etter å ha kommet nok ned i vekt skal jeg bygge mer. ) ( Veldig typisk)

spiser typisk en salat (eks. kyllingsalat) til frokost og en shake med gainer og kreatin. til lunsj spiser med kjøtt med ris, bønner eller pasta. før trenings spiser jeg en god dose med kjøttdeig blandet med ris eller pasta blandet med ulike sauser, sammen med en gainer og kreatin. og det samme etter trening. med enda en shake :D var det godt nok utfylt? har ikke vært flink å holde kontrol på daglig kaloriintak så har ikke noe tall.

For vektøkning trengs overskudd av kalorier, det vet du nok sikkert allerede. Som du har fått opplyst om er det lurt å logge maten en periode for å få oversikt over hvor mye du faktisk får i deg. Kan være at du syns du spiser mye når du i virkeligheten ikke gjør det. Du skriver hva du spiser, men det er vanskelig for oss å regne hvor mye du faktisk spiser ut ifra matvarer. http://www.mylog.no er et bra sted å logge, for eks.

Annonse

Du regner ut din BMR. Matvareguiden. BMR kalkulator

finner ditt kaloribehov ettersom hvor mye du trener og er i bevegelse,

og legger deg noe over det. Hvis du vil ha en fin oppgang, prøv å legg på deg 0.5-1 kg i mnd. Stort mer er ikke muskler, så har ikke noe for seg å legge på seg noe mer, syns jeg :)

Ta kroppsvekten din og gang den med 50. 65 * 50= 3250 Kcal bør du spise daglig der 520 Kcal er fra høyverdig protein(2g pr kg). Går du ikke opp i vekt da. Så trener du rett og slett for lite styrke.

50?! Drøyt! Jeg ganger med 40. Fungerer fint.

jeg er 20 år og har prøvd det meste som fins av vektøkningsmetoder. jeg spiser mye kjøtt, ris, pasta, kylling. bruker for øyeblikket exxum mass, som virker som den mest heavy gaineren på markedet. men fortsatt sliter jeg med å gå opp i vekt. jeg er i dag på 65 kilo men det er mye opp og ned fra dag til dag. jeg blir veldig takknemlig for tips fra folk som sliter eller har slitt med samme problem :D takk på forhånd!

Måten jeg holder kontroll er å logge dagen på diett.no, på kvelden. Hvis jeg mangler noen kcal, hiver jeg innpå nøtter for å treffe sånn omtrent rett mengde kcal. Synes selv dette er en lett måte å gjøre det på.

jeg har regnet sånn grovt på det, ligger nok på en 4000 kcal daglig om ikke mer. men hvordan finner jeg ut om jeg ligger i underskudd eller overskudd?

Å regne grovt holder dessverre ikke. Du overestimerer nok. Veldig typisk at de som vil opp i vekt overestimerer, og de som vil ned underestimerer. På 4k kcal ville du helt sikkert gått opp i vekt, med mindre du lever en SÆRDELES aktiv hverdag. Begynn å tell kalorier, så vil du ha en langt bedre oversikt. En ting jeg har merket er at mange "naturlig tynne" føler de spiser en enorm mengde mat, men klokker inn på tafatte 3k kcal - mens jeg føler at alt under 3k kcal er å begrense meg selv til det umenneskelige. Du vet ikke før du får oversikt!

Gjest GuJunPyo
50?! Drøyt! Jeg ganger med 40. Fungerer fint.

Måten jeg holder kontroll er å logge dagen på diett.no, på kvelden. Hvis jeg mangler noen kcal, hiver jeg innpå nøtter for å treffe sånn omtrent rett mengde kcal. Synes selv dette er en lett måte å gjøre det på.

Jeg logget på diett.no før mange måneder tilbake, der var det rundt 2000-2500 egentlig, men det sto 3000 kalorier på siden. Som resultat av feil kalkulring så ble useksfull bulk på 7 måneder før jeg fant det ut. Så av egen erfaring anbefaler jeg mylog.no :)

Annonse

Jeg logget på diett.no før mange måneder tilbake, der var det rundt 2000-2500 egentlig, men det sto 3000 kalorier på siden. Som resultat av feil kalkulring så ble useksfull bulk på 7 måneder før jeg fant det ut. Så av egen erfaring anbefaler jeg mylog.no :)

?! :eek: *bytte*

spiser typisk en salat (eks. kyllingsalat) til frokost og en shake med gainer og kreatin. til lunsj spiser med kjøtt med ris, bønner eller pasta. før trenings spiser jeg en god dose med kjøttdeig blandet med ris eller pasta blandet med ulike sauser, sammen med en gainer og kreatin. og det samme etter trening. med enda en shake :D var det godt nok utfylt? har ikke vært flink å holde kontrol på daglig kaloriintak så har ikke noe tall.

Dette ser ikke ut som 4000kcal om du ikke har i deg enorme mengder om gangen, og drikker litervis med gainer..

Som nevnt over, skaff deg oversikt over hvor mye/hva du spiser, så ser du selv hva som må justeres.

har en veldig aktiv jobb, sitter veldig lite i ro og trener mye. har hørt at jeg kan ha unormalt høy forbrenning og eller høyt stoffskifte. vet ikke om det har noe å si, men sitter ikke mer enn 1 maks to timer i ro daglig. sover lite og så kan være noe i det og.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...