Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Knebøy

Jeg foretrekker å low-bar, da jeg greier å låse stangen mye bedre. Dette gjør derimot at ryggen min blir ganske horisontal i bunn av løftet, men er dette for mye? Jeg har til gjengjeld ikke hatt noe smerter i korsryggen, så belastningen er nok ikke så stor.

Her er en video av knebøy 5x100kg, filmet fra siden og bakfra < 0.30-bakfra. Ser teknikken grei ut ellers?

Markløft

Denne øvelsen har jeg begynt med ganske nylig, og har økt ganske fort i den. Denne øvelsen kjenner jeg veldig godt i korsryggen, og lite i baksiden av lårene. (Veldig øm i musklene, men dette gir seg etter 1-15 min.) Er dette fordi jeg ikke strammer ryggen nok, eller er dette vanlig.

Markløft 5x115kg. Hvordan ser teknikken ut?

Alle tips mottas med takk! :)

Fortsetter under...

Knebøy:

Litt vanskelig å si pga. vinkelen. Men det ser forsvarlig ut.

Markløft:

Er det meningen at du skal ta strake? Hehe. Hofta di skyter opp med en gang og ryggen tar over ca hele løftet. Tenk at du fra startposisjonen skal holde vinkelen til overkroppen konstant og bare presse med bena til stanga når knærne. Da begynner du å rette ut ryggen ved å skvise skinkene sammen.

Ellers fint.

Enig med wingeer ! Pass også på oppspenn. Se selv, spesielt før du tar 3.rep ( markløft )

Oi. Jeg så bare den første repen.

Du slurver med oppspennet utover i settet. Ta deg heller et par sekunder ekstra mellom hver rep og organiser skikkelig.

Ellers, hvor trener du? Eleiko-skiver og halvplatt er stas.

Takk for gode råd!

Hadde en mistanke om at markløften ikke var helt i orden... Godt at jeg fant ut dette før jeg la på for mye vekt.

Planen var vel egentlig å kjøre vanlige markløft ja, og ikke strake. Skal gå litt ned i vekt og prøve å fokusere mer på oppspenn, og det å holde vinkelen på overkroppen på trening i morgen :) Skal se om jeg får lagt ut en film. Men litt travelt, siden eksamen nærmer seg.

Trener på SiS (Treningssenteret som hører til Universitetet i Stavanger) Det er mye bra utstyr på senteret ja, men det er sjelden du ser folk som kjører knebøy og markløft med spesielt god teknikk der (Ikke at min er så bra, men du ser myye rart der...)

På knebøy tror jeg du ville tjent på å stå noe smalere. Du presser knærne ut veldig fint, men siden du står så bredt som du gjør så er fremdeles knærne på innsiden av føttene. Litt smalere beinstilling ville jeg testet ut!

På markløften har du en del å hente på utgangsposisjonen din. Du har allerede fått påpekt at hoften din skyter veldig opp i begynnelsen av løftet, og dette indikerer at posisjonen din ikke er spesielt bra. Det første som skjer er at kroppen vil dra seg inn i en sterkere posisjon før stangen forlater bakken. Hvis du ser nøye på skuldrene dine på første reppen, så vil du se at de befinner seg bak stangen. Fra denne posisjonen vil du ikke ha sjangs til å løfte en tung vekt opp fra gulvet. Her ser du veldig godt det jeg beskriver med at kroppen vil dra seg inn i en sterkere posisjon, for når hoftene dine skyter opp, så flytter skuldrene seg framover, og i det skuldrene befinner seg foran stangen så forlater stangen gulvet.

Denne videoen er glimrende når det gjelder hvordan du kan få en utmerket utgangsposisjon i markløft:

Annonse

Da har jeg vært og trent litt mer på markløft, og fått filmet litt. Ut i fra det jeg ser selv på videoen har jeg fått skuldrene lenger frem, og unngår å skyte hofta opp i lufta i begynnelsen av løftet. Hvordan er ryggen, bør jeg bøye mer i knærne, for å få ryggen mer vertikal, eller går det greit å holde ryggen så horisontal i begynnelsen av løftet?

Øvelsen kjennes mer riktig nå, noe som må være ett bra tegn. Men er det noe mer å pirke på? :)

Hvis du ser nøye på korsryggen din på første repetisjonen, så er den krummet i det du tar tak i stangen, og så strammer du den opp når du er i bunnposisjon. Da trekker du ryggen inn i en svai. Når du kommer på toppen så ser du at du får en hyperekstensjon (du kommer et stykke bakpå med ryggen). På de andre repetisjonene forsvinner dette problemet, siden du ikke trekker ryggen inn i en svai i bunnen, ettersom den ikke er krummet når du kommer ned.

Hvis du ser nøye på korsryggen din på første repetisjonen, så er den krummet i det du tar tak i stangen, og så strammer du den opp når du er i bunnposisjon. Da trekker du ryggen inn i en svai. Når du kommer på toppen så ser du at du får en hyperekstensjon (du kommer et stykke bakpå med ryggen). På de andre repetisjonene forsvinner dette problemet, siden du ikke trekker ryggen inn i en svai i bunnen, ettersom den ikke er krummet når du kommer ned.

Du avviser altså Rippetoes anbefaling om bare å bøye seg ned og ta tak i stanga før man spenner seg opp i posisjon?

Du avviser altså Rippetoes anbefaling om bare å bøye seg ned og ta tak i stanga før man spenner seg opp i posisjon?

Ja, og nei. Se Kelly Starretts videoer. Han sier essensielt at man kan starte på topp, eller starte på bunn (typisk olympiske vektløftere).

Annonse

Jeg har ikke nevnt Rippetoe. Jeg påpekte min observasjon av det som skjedde på videoen. Biomekanikkbiten overlater jeg til Kelly Starret :)

Jeg er usikker på om det denne Kelly Starlet (Starrett) holder på med bare er enda et eksempel på bullshit baffles brains som man ser så mye av i crossfit-miljøet eller om det har noe for seg.

Det finnes mange biomekanikere som sitter og regner på trykk, moment, kraft, vektorer på ulike kroppsdeler, men det blir veldig teoretisk. Teoretisk er greit, men hvis de ikke kommer med noe som faktisk kan brukes i den virkelige verden, så tar jeg det hele med en klype salt. Mange biomekanikere sier at ditt og datt er farlig, men hvis man ser at mange av de beste gjør ditt og datt, og tydeligvis ikke skader seg vesentlig av det, så blir det vanskelig å ta disse konklusjonene for god fisk. Jeg har ikke tid til å se mer av denne Starrett i kveld, men jeg skal se mer av han senere.

Jeg er ennå ikke overbevist om at verdens beste IPF-markløfter tar markløft feil.

Men han gjør jo noe lignende han også? Du ser at han strekker ut bena og strammer opp. Det blir det samme.

Og nei. Kelly Starrett (PhD) er godt anerkjent og har et veldig godt renommé. Han jobber blant annet med olympiske løftere, styrkeløftere, roere, turnere og i det hele tatt. Han bryr seg fint lite om teori så lenge det ikke kan anvendes praktisk. Det er mye god informasjon og hente der, så å avskrive han fordi han driver med crossfit ville jeg vært litt forsiktig med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...